Sida 1 av 3

DET ÄR BRÅDIS !!! SKATTEFRITT FRÅN 1975!?!?

InläggPostat: 23 jan 2008, 19:09
av Thomas Almen
Får man tillfälle att måla f#n på väggen, så brinner det i knutarna. Enligt min information, kommer utredningen att hamna hos regeringen när som helst. Förslaget förespråkar 75-års modell som sista skattebefriade. Det har dragits igång ett arbete med att påverka berörda riksdagsledamöter, och försöka förklara vad det innebär, inte minst ekonomiskt. Tydligen har varken MHS, eller ÅHS varit tillfrågade i ämnet. ÅHS har styrelsemöte i morron, och kommer att diskutera detta. Känner ni till någon riksdagsledamot i ert närområde, försök ringa och på ett vänligt sätt förklara vår inställning.

InläggPostat: 24 jan 2008, 21:32
av Nisse
Är inte -78 års modell skattebefriad nu? Kan staten införa skatt igen på ett fordon som redan är skattebefriat? (förslaget om årsm-75 som övre gräns?)

InläggPostat: 24 jan 2008, 22:27
av Anders Ason
Nisse skrev:Är inte -78 års modell skattebefriad nu? Kan staten införa skatt igen på ett fordon som redan är skattebefriat? (förslaget om årsm-75 som övre gräns?)


Rent allmänt sett kan inte lagar o regler stiftas att gälla retroativt, har dock hänt, om jag nu minns rätt vad gäller skattelagstiftning och även i ett annat fall (gällde försäkringsfråga?). Det är logiskt sett orimligt att kunna få påföljder för något som hänt bakåt i tiden och för något som då var tillåtet. En lösning i den här frågan kan vara en övergångsregel, d v s inga nya skattebefriade melan -75 o -77 än de som redan äe beviljade.

InläggPostat: 25 jan 2008, 18:12
av Thomas Almen
Faran är väl att från ett visst datum, införs "vanlig" skatt på fordon nyare än 1975. Motiveringen skall vara att det missbrukats äldre bilar till pendling mm, samt att från 1975 börjar bilarna bli så moderna att komfort och liknande är acceptabel.Det ska också förekommit yrkesmässig trafik med skattebefriade bilar. Men, som sagt, bearbetning pågår.

InläggPostat: 25 jan 2008, 18:51
av Anders Ason
Thomas Almèn skrev:"Det ska också förekommit yrkesmässig trafik med skattebefriade bilar."


    Här är nog en öm tå men det är kanske inte direkt åkerinäringen som beklagar sig för just nu verkar ju branchen gå för fullt - detta är vad jag tror. Om det bir mindre med jobb kommer givetvis åkarna att hålla koll på de skattebefriade bilarna som går yrkesmässigt. Det är ju stor skillnad på en trafikbil och andra bilar som körs yrkesmässigt. Att köra på beställning är ju en sak och att frakta den egna grävaren, exempelvis en annan.

    Vad jag mera tror är att det nog inte är så många bilar som går i trafik, även om det nog förekommer. Yrkesmässigt dock sä är det nog åtskiliga skattebefriade som rullar, hur många bilar är det som är fullskattade på våra marknader runt om i landet, drar runt med tivolin och cirkusar, grävmaskin- och entreprenadmaskiner, jordbrukstransporter, markberednings- o takläggarfirmor, husbyggare e t c. Exemplen är otaliga där bilarna går i yrkes- men inte beställnngstrafik. Kan nog själv påminna mig om en handfull verksamheter utan vidare.
    Men... har ändå svårt att tro att det är av den här anledningen som är orsak till förslaget till skatteändringen - men man kan ju aldrig riktigt veta.

    Miljöaspekterna kan möjligen vara i fokus då det är mycket stor skillnad på utsläpp mellan gamla o nya bilar ( d v s gamla bilar bör köras så få mil som möjligt). Min egen bil har exempelvs vevhusventilationen rakt ut i det fria m m. Är intresserad av hur man enkelt ordnar en sluten ventilation -tips? En slang till luftrenaren bara?

    /Anders



InläggPostat: 25 jan 2008, 22:17
av Thomas Almen
Det jag fått veta, så vill man inte ha skattebefriade fordon i mer eller mindre daglig trafik på vägarna. Miljöaspekten vägde inte särskilt tungt. Jag tycker det är en viktig fråga om vi ska få nån tillväxt inom hobbyn. Redan finns ju nyare bilar än -75 med på rallyna. Vad som kan tyckas ruttet, är ju att inga intresseorganisationer har tillfrågats. När man frågat varför, har svaret blivit, att det får man själva hålla reda på vilka beslut regeringen planerar ta, så förmodligen har den här utredningen funnits på regeringens hemsida eller liknande, och den är vi väl inte många som kollar. ÅHS möte igår hade väl i stort sett handlat om detta, så vi kan väl bara hoppas att det rörts om ordentligt i grytan. Vill också passa på att nämna Kenneth Hedegård i Degerfors, som lägger ner ett hästjobb i den här frågan.

InläggPostat: 03 feb 2008, 22:15
av Nisse
Finns det någon här som har hört hur det gick med regeringens utredning angående skattebefrielsen from -75 års modell?

InläggPostat: 03 feb 2008, 22:29
av Stellan
Ett sätt för att "freda" veteranfordon kan vara att göra som i Polen, införa en speciell registreringsskylt. Har för mig att även Tyskland har det, men är osäker på det

Bild

/Stellan

InläggPostat: 03 feb 2008, 23:19
av Thomas Almen
Enligt senaste rapporten kommer kanske beslut tas i höst. Men vi har lyckats intressera 2 riksdagsmän, en moderat och en socialdemokrat, som verkar lyssna. Men jag tycker verkligen vi bör ta detta hot på allvar. Den som idag har en -78:a eller -79:a stående, kan ju förlora stora pengar. Eller ska vi acceptera att allt efter -75 hamnar i Holland, Tyskland eller liknande?. Hur reglerna är i andra länder, har jag f.n ingen koll på, men det får väl undersökas.

InläggPostat: 03 feb 2008, 23:27
av Stellan
Vad säger Åkerihistoriska, Volvo, Scania, MHRF? Jag har garagerat en -80 i fem år, köpt på mig reservdelar och det har kostat några kronor. Är det bortkastade pengar?

Hur kan vi på forumet agera förutom att uppmärksamma poilterkerna? Kan vi genom Åkerihistoriska Sällskapet kunna åstadkomma något?

/Stellan

InläggPostat: 03 feb 2008, 23:39
av Lars-Gunnar
Har vi engagerat våra lokala tidningar om problemet? Skulle vara bra om de blev informerade och intervjua någon ex. Thomas som säkert vet hur ett sådant dråpslag skulle falla?

Det finns ju de som har personbilar, motorcyklar m.m som säkert skulle bli på alerten eller har jag fel? De kör ju i en lägre division så de kanske inte drabbas av så stora kostnader?

Lars-Gunnar :D

InläggPostat: 04 feb 2008, 14:41
av Donald Ramström
Hej Alla!
Vi hade problem med skattefrågan som var uppe till diskution på ÅHS styrelsemöte.

Det visar sig att det finns två vinklingar: ÅHS vill givetvis att det inte blir några förändringar, men Sveriges åkeriföretag däremot ser nog gärna att skatten införs pga. att många mindre entreprenörer kör skattebefriat i sina verksamheter och eftersom ju nyare bilarna blir så ökar effiktiviteten på dessa, och då blit det inte konkurens på lika villkor.

Men vid samtal med Hans Mickos lovade han att ta frågan till MHS.

Ett förslag kanske: Knyt skattebefrielsen till veteranförsäkringen???? :!: :?:

Donald Ramström :?

InläggPostat: 06 feb 2008, 01:15
av Lars-Gunnar
Thomas Almèn skrev:Enligt senaste rapporten kommer kanske beslut tas i höst. Men vi har lyckats intressera 2 riksdagsmän, en moderat och en socialdemokrat, som verkar lyssna. Men jag tycker verkligen vi bör ta detta hot på allvar. Den som idag har en -78:a eller -79:a stående, kan ju förlora stora pengar. Eller ska vi acceptera att allt efter -75 hamnar i Holland, Tyskland eller liknande?. Hur reglerna är i andra länder, har jag f.n ingen koll på, men det får väl undersökas.


Leo Bol från Holland var i Sverige och köpte en Volvo F10 1986 års modell. Den får veteranstatus 2011 vilket blir redan när den fyller 25. Det står på hans hemsida. Han renoverade bilen och använder den som trafikbil.

Visst går gränsen idag vid 30 år här hemma?

Lars-Gunnar :)

InläggPostat: 09 feb 2008, 10:32
av Thomas Almen
Tänkte uppdatera lite. Som läget är nu, verkar utredningens förslag vinna gehör. Men framförallt Kenneth har börjat skaka en hel del träd, för att väcka opinion. Åkeriförbundets uppfattning att det missbrukas, finns det säkert grund för, och där får väl vi tänka på vad vi kan göra. Vet vi nån som bedriver yrkesmässig trafik med skattebefriat fordon, och nu menar jag i betydande omfattning, så får man väl kanske knacka nån myndighet på axeln så dom vaknar. det gynnar ju inte hobbyn på något vis att vissa utnyttjar regeln till olaglig konkurrens, eller hur?. Beslut i frågan ska tydligen tas i höst, så vi kanske kan använda sommarens rallyn för att påverka. Bjuda in politiker m.m. Nåväl, forts. följer

Veteranbilar slipper inte skatt.

InläggPostat: 23 feb 2008, 00:11
av Thore Nilsson
Läste tidningen ATL ,där skriver man om vägverkets förslag till regeringen
angående skattefriheten av veteranfordon.
Den föreslås bli flyttad från den rulllande 30 årsgränsen till det fixa årtalet 1975. I nästa andetag konstaterar dock vägverket att det ju sedan 2005
enligt dagen regler finns skattebefriade bilar av senare modell.Förslaget
har därför ändrats så att man kan uppfylla dagens villkor. Gränsen lär kunna hamna kring 1978-1979 års modell.
Hoppfull Scania ls141 -78 ägare.
Thore Nilsson