Hjul och däck

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Hjul och däck

Inläggav herrstina- » 21 jun 2009, 00:33

Hjulmuttrarna ska sdras med 60-65 kpm, det syndas ju en hel del med det! Alla de som "för säkerhets skull" hoppar med alla 120 kilona på hjulnyckeln ökar dramatiskt risken att hjulen lossnar. Så är det när man är duktig!

Det finns olika sorters verktyg med utväxling om bultarna sitter hårt, jag har en med utväxling 1:20 och då ska det mycket till för att misslyckas.

Receptet för Pers övningar i Tyskland är att lossna muttrikarna men låta 4 st sitta kvar lite löst, sedan kör man helt enkelt en liten runda och kränger så mycket man kan så det blir ordentliga sidkrafter på hjulen, det kräver att det finns luft kvar i något av hjulen. På dubbelmontage är det ju som regel inget problem, singelmontage kan vara lite tjurigare, men som regel sitter dom inte lika hårt på naven. Gamla Volvonav var synnerligen besvärliga om hjulen suttit ett tag.

1978 eller möjligen 79 skulle jag lasta i hamnen i Kungsör, för att komma till hamnen korsade man stambanan. När jag var mitt på spåren såg jag i spegeln att det saknades ett hjul på 3:e axeln på släpen och det kvarvarande vek sig så jag kunde inte flytta mig. Släpen var 4-axlig vilket var ganska ovanligt då.
Jag insåg stundens alvar och plockade fram domkraft och verktyg för att få ordning på tingen, helst innan nästa tåg skulle passera. Ett äldre par som var ute och rastade hunden kom fram och upplyste mig försynt, "unge man här kan du inte parkera då kan det hända en olycka". Den olyckan har redan hänt blev ju mitt svar.

Min tanke var att sätta på reserven och ta muttrar och brickor från släpens andra hjul så jag kunde köra vidare, då dök det upp en bil vars förare hade hittat ett hjul på gatan, han undrade om det var mitt. Jepp det var ju så, han hade hjulet inne i bilen (17,5"). Har du muttrar frågade han, jag tar från de andra svarade jag, jag kör tillbaka och letar tyckte han. Någon minut senare kom han tillbaka med 9 muttrar och 9 brickor av 10 möjliga!!!

Släpen skruvades ihop och jag körde av spåret ganska omedelbart gick bommarna ner och ett snabbtåg passerade "olycksplatsen".

När jag kom hem läste jag i tidningen att någon hade roat sig med att lossa hjulmuttrar på ett antal lastfordon på industriområdet där jag parkerade då.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Hjul och däck

Inläggav S-V L44 » 29 jan 2022, 12:55

Kjell T hänvisar i tidigare inlägg till STRO:s Databok, vilken är eminent litteratur i sammanhanget kring hjulbestyckning av t.ex. veteranlastbilar.
Det är ju inte bara däck utan även fälgdimensioner och belastningar som naturligtvis har stor inverkan på slutresultatet.

Här är ett digitalt utdrag från en STRO Databok daterad 2014, men eftersom det rör information kring gamla fordon så är det ju fortfarande aktuellt.

STRO Databok 2014 - Obsolete Dimensioner.PDF
(529.01 KiB) Nerladdad 232 gånger

För veteranlastbilar från 1940- och 1950-talet kan man t.ex. se intressanta uppgifter kring berörda däckdimensioner på sidan 29 i utdraget.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster