Sida 1 av 1

Nya regler

InläggPostat: 08 maj 2009, 19:40
av Anders Ason
Hittade detta på Transportstyrelsens hemsida i dag. Som jag läser skulle det innebära att en reg.bes av lastbil med tipp inte längre behöver avlägga godkänt tipp-prov f o m 1 maj. Vad är T-märkt förarhytt - slagprovet?
________________________________________________
Krav på bilar och släpvagnar som tas bort 29 april 2009
Den 29 april 2009 tas ett antal nationella krav bort för personbilar, bussar, lastbilar och släpvagnar. Syftet är att göra kraven på fordon mer lika inom EU.

Här listas ändringarna i korthet.
Följande krav utgår:

* krav på typgodkänd T-märkt förarhytt
* detaljkrav på stänkskydd (där EG-krav saknas)
* krav på tippstabilitet
* krav på besiktningsskylt
* krav på att bilar som drivs av CNG (metangas) måste ha komponenter som klarar -40 grader
* tilläggskrav för bussar i yrkesmässig trafik
* föreskrifterna om utrustning för säkring av last

Följande krav anpassas till EG-nivå:

* krav på vindrutetorkare och spolare
* krav på siktfält
* krav på rullstolsanpassade fordon – nationella krav behålls dock som alternativ. Tilläggskrav finns för färdtjänstfordon.

Regler om gasol och ventilation ändras också, vilket innebär att det blir lättare att importera husbilar och husvagnar från EU-länder, se länk i menyn till höger.

Re: Nya regler

InläggPostat: 09 maj 2009, 23:10
av Skusty
T-märkt hytt är nog slagprovad hytt då de tydligen skulle tabort slagprovs kravet, iallafall på yrkesmässigtrafik. :?

Re: Nya regler

InläggPostat: 11 maj 2009, 22:30
av Anders Ason
Fick i dag bekräftat att slagprovet (och även tipp-provet) är borta. Slagprovet har ju haft en protektionistiskt effekt, d v s gynnat Scania och Volvo och bl a. Amerikanska lastbilar har därmed varit portade från Sverige. Om nu det ekonomiska läget är som det är så borde ett antal amerikanska märken vara intresserade av nya marknader?

Vad gäller att koppla ihop dragbil och olika släp är det lika krångligt som förut.

Re: Nya regler

InläggPostat: 13 maj 2009, 07:52
av Gösta
Extra krångligt blir det väl när gamla och nya regler ska jämkas samman. V B G har några informativa blad om kopplingsklasser http://www.vbg.se/sv/