Sida 1 av 1

Ett sätt att spara på däck

InläggPostat: 01 maj 2009, 09:49
av S-V L44
När jag kikade på bilderna från Pärlrallyt 2007 som jonas a lagt in så syns det än tydligare än på min bild hur man försöker spara däck i Danmark genom att lägga två olika däckdimensioner bak.
Nu blir väl bilen inte belastad så att det skulle påverka säkerheten, men är detta lagligt i Sverige?

Scania-Vabis L51 - 1956 - E18947 - Olsen - Sorö - Denmark - LR.JPG
Scania-Vabis L51 - 1956 - E18947 - Olsen - Sorö - Denmark - LR.JPG (148.26 KiB) Visad 3771 gånger

I mitt tycke så ser det rent för dj.....t ut rent estetiskt.

// S-V L44

Re: Ett sätt att spara på däck

InläggPostat: 01 maj 2009, 10:33
av Ove
Det är inte för att spara på däck utan för att få bilen att gå fortare med samma motorvarv jag frågade och fick svaret.Ove T.

Re: Ett sätt att spara på däck

InläggPostat: 01 maj 2009, 12:44
av S-V L44
OK.
L51:an ser ut att ha 10.00 däck ytterst bak och även på framaxeln men borde egentligen bara ha 9.00.
Det vore väl bättre, mera "permanent" och framförallt snyggare (men kanske inte billigare) att byta antingen växellåda och/eller bakaxelutväxling om man vill få upp marschhastigheten?
Just en låg marschhastighet kan ju vara ett problem med äldre fordon som går i dagens lite mera hetsiga trafikrytm. Det är ju inte så bra trafiksäkerhetsmässigt att plötsligt komma ikapp ett fordon på t.ex. motorväg som kanske bara framförs i 60 km/hr när man inbillar sig att den skulle göra i alla fall 80 eller 90.
Så tanken är god.
Jag har själv haft samma tankar, efter att Thorsten påtalat problemet i Tyskland, men tänkt att det skulle bli en permanent lösning med ändrad utväxling.
Kvar står dock frågan, är det lagligt i Sverige att ha olika däckdimension på samma hjulaxel?

// S-V L44