Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Fredrik Klint skrev:Som enbart entusiast och intresserad av gamla fordon men ej ägare av en veteranlastbil eller veteranbil känns det lite fräckt att påpeka detta, men jag ställer frågan i alla fall:
Varför finns det (knappt) några mindre veteranlastbilar bevarade?
1993 var jag på mitt första Tunga Rally (Åkarsvängen) och har enbart missat det en gång då jag var sjuk. Har även varit på ett par "Väst-Rallyn". En stor del av beståndet är Scania Regent, L75/76/110/111 och Volvo Viking/Titan/N86/N88. Alla dessa modeller är mycket trevliga och får väl räknas som "fullstora" lastbilar i gårdagens Sverige.
Vad jag reagerar på och tycker är synd är att mindre lastbilar knappt existerar. Jag tänker främst på Volvo Snabbe/Trygge och dess ersättare F82/83 samt engelsmännen Ford D-series, mer känd som "Custom Cab" och Bedford TK (det är väl beteckningen på frambygget som är i samma storleksklass som Custom Cab?) Knappast lika manligt som en mullrande Scania 140/141 men ändå typiska lastbilar som rullade förr i Sverige.
Jag har som sagt ingen egen bil och kan inte tvinga någon att skaffa en sån här bil och deltaga med på något rally men tycker det är lite lustigt att den här typen av mindre lastbilar som en gång i tiden var mycket vanliga, i princip inte alls finns bevarade idag. De lyser med sin frånvaro på tunga rallyn i alla fall.
Det kanske är som med veteranbilar. Förr var det nästan bara jänkebilar som räknades, idag går det lika bra med en gammal Volvo eller Opel, t.o.m. en Toyota(!) att dyka upp på en träff. Det behöver inte bara vara värstingbilar.
En tanke så här på lördagsförmiddan...
Fredrik Klint skrev:Som enbart entusiast och intresserad av gamla fordon men ej ägare av en veteranlastbil eller veteranbil känns det lite fräckt att påpeka detta, men jag ställer frågan i alla fall:
En tanke så här på lördagsförmiddan...
Anders Ason skrev:Den Bedfordmodell du nämner fanns inom min familj, en kusin.
Den bil som ligger mig varmast om hjärtat inom ditt segment och som är min storfavorit är OPEL Blitz, den liknar en Cheva. Det har varit mycket nära köp flera gånger.
OPEL Blitz a´la 50-tal:
Thomas Almèn skrev:Hmm, en Duett från Härjedalen, skulle va kul att veta mer om. För att återgå till ämnet, kan det svala intresset gjort att dom inte vårdades på samma sätt, och därför inte blev så långlivade?. Körde själv vid ett tillfälle en alldeles ny F83:a, 1973 års modell, och det var en väldigt pigg och trevlig liten bil. Oftast var dom väl heller inte lika påkostade som dom större bilarna kunde vara, så därför var dom inte lika intressanta.
Anders Ason skrev:OPEL Blitz a´la 50-tal:
/Anders
Kjell T skrev:Den äldre Blitzen var vanlig under andra världskriget. Hur många olika utföranden finns det på Opel Blitz, jag känner till fyra olika, varav den senaste var minst.
Stellan Johansson skrev:Den sista modellen av Opel Blitz...tillverkades den som både Bedford och Opel? Har ett svagt minne av att det fanns både Bedford Blitz och Opel Blitz samtidigt på -70 talet. Någon som vet?
/Stellan
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster