Varför finns det knappt några...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Varför finns det knappt några...

Inläggav Fredrik Klint » 19 jan 2008, 11:25

Som enbart entusiast och intresserad av gamla fordon men ej ägare av en veteranlastbil eller veteranbil känns det lite fräckt att påpeka detta, men jag ställer frågan i alla fall:

Varför finns det (knappt) några mindre veteranlastbilar bevarade?

1993 var jag på mitt första Tunga Rally (Åkarsvängen) och har enbart missat det en gång då jag var sjuk. Har även varit på ett par "Väst-Rallyn". En stor del av beståndet är Scania Regent, L75/76/110/111 och Volvo Viking/Titan/N86/N88. Alla dessa modeller är mycket trevliga och får väl räknas som "fullstora" lastbilar i gårdagens Sverige.
Vad jag reagerar på och tycker är synd är att mindre lastbilar knappt existerar. Jag tänker främst på Volvo Snabbe/Trygge och dess ersättare F82/83 samt engelsmännen Ford D-series, mer känd som "Custom Cab" och Bedford TK (det är väl beteckningen på frambygget som är i samma storleksklass som Custom Cab?) Knappast lika manligt som en mullrande Scania 140/141 men ändå typiska lastbilar som rullade förr i Sverige.

Jag har som sagt ingen egen bil och kan inte tvinga någon att skaffa en sån här bil och deltaga med på något rally men tycker det är lite lustigt att den här typen av mindre lastbilar som en gång i tiden var mycket vanliga, i princip inte alls finns bevarade idag. De lyser med sin frånvaro på tunga rallyn i alla fall.
Det kanske är som med veteranbilar. Förr var det nästan bara jänkebilar som räknades, idag går det lika bra med en gammal Volvo eller Opel, t.o.m. en Toyota(!) att dyka upp på en träff. Det behöver inte bara vara värstingbilar.

En tanke så här på lördagsförmiddan... :roll: :wink:
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Varför finns det knappt några...

Inläggav Anders Ason » 19 jan 2008, 12:55

Fredrik Klint skrev:Som enbart entusiast och intresserad av gamla fordon men ej ägare av en veteranlastbil eller veteranbil känns det lite fräckt att påpeka detta, men jag ställer frågan i alla fall:

Varför finns det (knappt) några mindre veteranlastbilar bevarade?

1993 var jag på mitt första Tunga Rally (Åkarsvängen) och har enbart missat det en gång då jag var sjuk. Har även varit på ett par "Väst-Rallyn". En stor del av beståndet är Scania Regent, L75/76/110/111 och Volvo Viking/Titan/N86/N88. Alla dessa modeller är mycket trevliga och får väl räknas som "fullstora" lastbilar i gårdagens Sverige.
Vad jag reagerar på och tycker är synd är att mindre lastbilar knappt existerar. Jag tänker främst på Volvo Snabbe/Trygge och dess ersättare F82/83 samt engelsmännen Ford D-series, mer känd som "Custom Cab" och Bedford TK (det är väl beteckningen på frambygget som är i samma storleksklass som Custom Cab?) Knappast lika manligt som en mullrande Scania 140/141 men ändå typiska lastbilar som rullade förr i Sverige.

Jag har som sagt ingen egen bil och kan inte tvinga någon att skaffa en sån här bil och deltaga med på något rally men tycker det är lite lustigt att den här typen av mindre lastbilar som en gång i tiden var mycket vanliga, i princip inte alls finns bevarade idag. De lyser med sin frånvaro på tunga rallyn i alla fall.
Det kanske är som med veteranbilar. Förr var det nästan bara jänkebilar som räknades, idag går det lika bra med en gammal Volvo eller Opel, t.o.m. en Toyota(!) att dyka upp på en träff. Det behöver inte bara vara värstingbilar.

En tanke så här på lördagsförmiddan... :roll: :wink:


Hmmm... ju större desto bättre? Tänkvärt inlägg!
Jo de bilar du nämner fanns ju i stort antal men jag uppfattar som du att de röner ett mindre intresse (även från mig!) trots att min uppkörning för trafikkort skedde i en Snabbe, då vår Viking var ute på anläggningsjobb (en uppkörning som blev godkänd med minsta möjliga marginal, fick skäll av besiktningsmannen: det här är ingen körning värdig en åkargrabb!).

Den Bedfordmodell du nämner fanns inom min familj, en kusin. Själv var jag lite svag för Snabben i mina yngre år och det mest (enbart?) för den härligt mullrande V8.an som då skulle ha försetts med ett öppet avgasrör.

Har faktist haft flera Bedford vans och en Ford Custom motor i drift i flera år ända tills en vevstake "råkade" titta ut genom motorblocket. Motorn satt på en tröska.

Den bil som ligger mig varmast om hjärtat inom ditt segment och som är min storfavorit är OPEL Blitz, den liknar en Cheva. Det har varit mycket nära köp flera gånger.

Annars kliade de rejält i köptarmen förra året då en mindre dragbil med trailerskåp annonserades ut på BLOCKET för tio lapp. Bilens front såg ut som på "Suggan". Någon som vet något om BLOCKET-bilen?

OPEL Blitz a´la 50-tal:
Bild

/Anders
Senast redigerad av Anders Ason 19 jan 2008, 22:11, redigerad totalt 3 gånger.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Anders Roger Larsson » 19 jan 2008, 15:48

En annan tanke är kanske den att större lastvagnar har bättre kvalité och fanns kvar längre - länge nog för att bli gamla nog för att upplevas som "intressanta"? Dessutom var det ett större kapital lagt i större lastvagn vilket också gjorde att dom fanns kvar längre?

Fö är det många fördelar med en äldre, mindre lastvagn; billigare att renovera (många delar är ju samma som på personbilar av samma märke), tar mindre plats (en Chevrolet eller Bedford av mindre modell får ju plars i ett villagarage med lite god vilja) m m, m m.

Ångrar nästan att jag pga tidsbrist sålde min Chevrolet 6400 -51 för några år sedan....
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Inläggav Bo Norvinge » 19 jan 2008, 16:28

Jag har en teori.

De flesta har ju som barn smugit omkrings längs gator och vägar samt i timtal stått i vägkorsningar för att spana på bilar.
Naturligtvis var ju alla mest imponerade av vägarnas kungar såsom Regenter, Titaner, Suprar, 89:or, V8:or m.m.
Ju längre släp och hytt och ju mer axlar och cylindrar desto bättre.
När dessa giganter vrålandes med svartrök bolmandes ur rören paserade eller pysande med skrikande bromsar saktade in var det nog väldigt lätt att man tänkte: "En sådan ska jag ha när jag blir stor".

Och sen blev man stor!

Snabbar, Raskar, 36:or, D-Fordar och Bedfordar såg de flesta i parti och minut och blev heller aldrig speciella barndomsminnen.

Personligen tycker jag faktiskt att tungviktarna har blivit "vanliga" och att det krävs mer för att dessa renoverade ska imponera lika mycket.

Själv anser jag idag att det är mycket trevligt att se gamla bilder på vanliga distrubitionsbilar som man känner igen.
De mindre modellerna som Snabbe/Trygge/F82/F83, Raske Tiptop/F85, Bedford TK, L36/L50 m.fl. är ju faktiskt mycket fina modeller.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Varför finns det knappt några...

Inläggav Stellan » 19 jan 2008, 19:53

Fredrik Klint skrev:Som enbart entusiast och intresserad av gamla fordon men ej ägare av en veteranlastbil eller veteranbil känns det lite fräckt att påpeka detta, men jag ställer frågan i alla fall:

En tanke så här på lördagsförmiddan... :roll: :wink:


En "plåtduett" är ju inte speciellt stor, men är ändå en lastbil ;) Jag har en sådan med "Härjelast" på båda sidorna. Sedan hoppas jag att min F6:a ska bli färdig om två år. Fast den bilen som ligger mig varmast om hjärtat är F82 och F83...jag är lite för ung för Raske och Snabbe :)

Men jag tror också att de lättare lastbilarna helt enkelt var för vanliga på den tiden, och att det är de stora ekipagen man imponerades av som ung. Jag körde för Skogaholms Bröd i Kortedala ett tag mellan körkortet och trafikkortet...Ford Custom Cab D0707. Det var ingen njutning att köra de gamla fordarna, men det var ju ändå en tung lastbil som jag gärna haft ett exemplar av idag. Det är bara tid, plats och pengar som saknas :D

Man hade ju möjlighet att köra tunga lastbilar om de transporterade företagets egna produkter i mitten av -70 talet. Jag har för mig att det även gällde större ekipage innan också...stämmer det?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Thomas Almen » 19 jan 2008, 22:01

Hmm, en Duett från Härjedalen, skulle va kul att veta mer om. För att återgå till ämnet, kan det svala intresset gjort att dom inte vårdades på samma sätt, och därför inte blev så långlivade?. Körde själv vid ett tillfälle en alldeles ny F83:a, 1973 års modell, och det var en väldigt pigg och trevlig liten bil. Oftast var dom väl heller inte lika påkostade som dom större bilarna kunde vara, så därför var dom inte lika intressanta.
Thomas Almen
 

Inläggav Bo Norvinge » 19 jan 2008, 23:00

Jag tror nog ändå att det är vanligare med att "småbilarna" fortfarande används idag än "tradar-modellerna".
Se alla lantbrukare med tippbilar, knallarna med sina skåp- och kapellbilar, verkstäder och bilnasare med fordon ombyggda till biltransporter.
Visserligen är dessa kanske sällan toprenoverade men de ju finns ändå.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Varför finns det knappt några...

Inläggav arnfinn » 20 jan 2008, 18:17

Anders Ason skrev:Den Bedfordmodell du nämner fanns inom min familj, en kusin.

Den bil som ligger mig varmast om hjärtat inom ditt segment och som är min storfavorit är OPEL Blitz, den liknar en Cheva. Det har varit mycket nära köp flera gånger.

OPEL Blitz a´la 50-tal:
Bild


Dette ble en trivelig tråd :D Just en sånn -54 Blitz skaffade min far til sin hobbydrift i ca -71. Ganske sliten var den så det gikk med en 55-modell også for å få litt deler og resten ble det traktorslep av. Senere kom det til enda en delebil. Dessverre ble 54'an kjøpt av to unge kompiser ca 1980 som etter hvert ikke ble enige om hvordan den skulle anvendes og om den skulle renoveres. Den rustet ihjel :( Har selv mange ganger hatt lyst til å satse på en sånn - tøff er den med sin US-designede hytte. Fantastisk lyd var det i sekseren som dessverre var veldig tørst når bilen var lastet. 3 liter på mila med fullt lass som gikk på 1700 kg :) Traktorslepets kasse "døde" av råte for et par år siden - men det går vel ikke å klage på 50 års levetid på treverket.

Noen år før Blitzen ble solgt kom det en Bedford TK med 8,7 tonns totalvekt. Året var 1977 og bilen var en 1968 som hadde gjort tjeneste som skapbil. Skapet ble byttet ut og innredet som en liten sommerstuga og det har vi ennå - gulvet dessverre vandret heden nu. En Bedford snutebil i ca 10 tonnsklasse hadde fått flere rammebrudd etter misshandling så den ble vår for en billig penge. Den fikk overgi sitt tippflak. Dessverre fikk vi aldri gjort iorden tippen fordi det fantes ikke kraftuttak på girkassen. Om jeg ikke husker helt feil var det visst ikke mulig å montere heller på den girkassen.

Ennå en TK ble hentet, men den var av en litt grøvre type med tipp og gammel Foco, så det ble stort sett bare hjul som kunne brukes. Den finnes enda inne i skogen. Ca 1986 begynte Bedforden å skrante så den ble solgt og det som fantes igjen av snutebilen ble det laget en tømmerdoning for traktor av.

Samme år, 1986 ble det handlet inn en TK med lavt miltall. Det var en -75 som hadde gått med 6 m3 oljepåbygg og denne tenkte vi bygge opp med tippflaket av en N 86. Flaket ble montert av og Volvoen solgt.

Det prosjektet ble aldri fullført; ennå står denne TK og venter på sitt flak som numere har blitt skåret i deler til andre prosjekter. Volvoen ruller som aldri før :lol: hos grannen.

Status i dag er at jeg har blitt tilbydd denne nyeste TK (gratis) - ingen andre bryr seg. Valgets kval har jeg nå for det finnes en F7 også i systemet som jeg også kan få overta gratis. Ingen tvil om at Volvoen er mer bil. Men Bedforder er ikke lengere dusinvare og den holder godt til mitt transportbehov. Har så mye annet å stelle med - vet ikke hva jeg skal gjøre. Har jo også en REO med tipp fra ca -47 i skogen, men det prosjektet er for tøft for meg skulle jeg tro :(
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Stellan » 20 jan 2008, 22:40

Thomas Almèn skrev:Hmm, en Duett från Härjedalen, skulle va kul att veta mer om. För att återgå till ämnet, kan det svala intresset gjort att dom inte vårdades på samma sätt, och därför inte blev så långlivade?. Körde själv vid ett tillfälle en alldeles ny F83:a, 1973 års modell, och det var en väldigt pigg och trevlig liten bil. Oftast var dom väl heller inte lika påkostade som dom större bilarna kunde vara, så därför var dom inte lika intressanta.


Jag köpte duetten i Ytterhogdal 2006 av en privatperson. Före det så hade den gått som "servicebil" på ett åkeri, kört paket och och allt annat som fick plats i skåpet. I och med att den har plåt istället för fönster på sidorna bak så var den ju inte speciellt lämplig som personbil. De jag köpte den av hade en son som skulle bygga epa-traktor av den...men han hittade en 240 istället :D

Bild

Det sista F83:an fanns så var det en modern bil med genomgångsmöjligheter i hytten och lite extra påkostad. :wink: Men det är nog som du säger...att de var väldigt spartanska, samtidigt som det var de större bilarna man fastnade för som ung och strävade mot att köra när man blev äldre.

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Varför finns det knappt några...

Inläggav Stellan » 20 jan 2008, 22:54

Anders Ason skrev:OPEL Blitz a´la 50-tal:
Bild

/Anders


En lite äldre Blitz, tog kortet när tyskarna var i Göteborg. Det måste väl nästan vara en modell från slutet av -30 talet eller början av -40? Den hade jeepdunkar och annat under ramen, så jag undrar om den inte användes under andra världskriget...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Blitz

Inläggav Kjell T » 20 jan 2008, 23:17

Den äldre Blitzen var vanlig under andra världskriget. Hur många olika utföranden finns det på Opel Blitz, jag känner till fyra olika, varav den senaste var minst.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Blitz

Inläggav Stellan » 20 jan 2008, 23:47

Kjell T skrev:Den äldre Blitzen var vanlig under andra världskriget. Hur många olika utföranden finns det på Opel Blitz, jag känner till fyra olika, varav den senaste var minst.


Den sista modellen av Opel Blitz...tillverkades den som både Bedford och Opel? Har ett svagt minne av att det fanns både Bedford Blitz och Opel Blitz samtidigt på -70 talet. Någon som vet?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Blitz

Inläggav arnfinn » 21 jan 2008, 00:51

Stellan Johansson skrev:Den sista modellen av Opel Blitz...tillverkades den som både Bedford och Opel? Har ett svagt minne av att det fanns både Bedford Blitz och Opel Blitz samtidigt på -70 talet. Någon som vet?

/Stellan


Det var Bedford CF Van som i Tyskland ble markedsført som Bedford Blitz. Opel Blitz var fortsatt mye større og litt mer lastebil :lol:

Har for meg at denne Blitzen på bildet fikk sin avløsning i 52 av den modellen som finnes over.
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

Inläggav Stellan » 21 jan 2008, 19:12

Så det var två olika bilmärken med ungefär samma namn som fanns parallellt på den tiden då alltså?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Thomas Almen » 21 jan 2008, 20:24

Kul att få se Duetten, även om jag inte känner igen den. Ta väl hand om den :wink:
Thomas Almen
 

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster