Varför finns det (knappt) några mindre veteranlastbilar bevarade?
1993 var jag på mitt första Tunga Rally (Åkarsvängen) och har enbart missat det en gång då jag var sjuk. Har även varit på ett par "Väst-Rallyn". En stor del av beståndet är Scania Regent, L75/76/110/111 och Volvo Viking/Titan/N86/N88. Alla dessa modeller är mycket trevliga och får väl räknas som "fullstora" lastbilar i gårdagens Sverige.
Vad jag reagerar på och tycker är synd är att mindre lastbilar knappt existerar. Jag tänker främst på Volvo Snabbe/Trygge och dess ersättare F82/83 samt engelsmännen Ford D-series, mer känd som "Custom Cab" och Bedford TK (det är väl beteckningen på frambygget som är i samma storleksklass som Custom Cab?) Knappast lika manligt som en mullrande Scania 140/141 men ändå typiska lastbilar som rullade förr i Sverige.
Jag har som sagt ingen egen bil och kan inte tvinga någon att skaffa en sån här bil och deltaga med på något rally men tycker det är lite lustigt att den här typen av mindre lastbilar som en gång i tiden var mycket vanliga, i princip inte alls finns bevarade idag. De lyser med sin frånvaro på tunga rallyn i alla fall.
Det kanske är som med veteranbilar. Förr var det nästan bara jänkebilar som räknades, idag går det lika bra med en gammal Volvo eller Opel, t.o.m. en Toyota(!) att dyka upp på en träff. Det behöver inte bara vara värstingbilar.
En tanke så här på lördagsförmiddan...