1978 sista skattebefriade årsmodellen?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

1978 sista skattebefriade årsmodellen?

Inläggav täftkråken » 18 jan 2008, 20:35

Hej, Jag har hört från olika håll talas om ett förslag från VV att 1978 blir den sista skattebefriade årsmodellen! :(
( Vet att american car club sweden rotat i detta)
Detta skulle då gälla både personbilar och lastbilar.

Är det någon som vet eller hört något om detta?

Mvh M
he som hänn he hänn hänna...
täftkråken

Inläggav Klabbe » 18 jan 2008, 22:16

Klabbe

Re: 1978 sista skattebefriade årsmodellen?

Inläggav Anders Ason » 18 jan 2008, 23:48

täftkråken skrev:Hej, Jag har hört från olika håll talas om ett förslag från VV att 1978 blir den sista skattebefriade årsmodellen! :(

Mvh M

Jodå, i senaste numret av SMCs tidning står det en del om detta. (SMC=Sveriges Motorcyklister, http://www.svmc.se)

Intressant att notera i SMCs artikel:
!. det var den förra regeringens transportpolitiska proposition som ledde till att Vägverket fick detta utredningsuppdrag
2. ett av fokus: kontrollbesiktning av äldre fordon, EU kräver någon form av besiktning (säkerheten) även för äldre fordon, men ej äldre MC av någon anledning (äldre än 1969, bilar o släp 1959). Det märkliga här är att EU inte kräver någon besiktning av MC överhuvudtaget, det är ett svenskt påfund. Någon form av enklare trafiksäkerhetskoll blir det nog ändå.
3. 30-årsgränsen för skattebefrielse föreslås att ändras till ett givet årtal (som det var inledningsvis), nämligen årsm. 1975. Kan ej finna något om skattebefrielse för äldre släp - sannolik ingen avsikt utan ett förbiseende?
4. frågan om särskilda reg.skyltar förm äldre fordon har varit uppe men detta rekommenderas ej

En annan ändring (som redan är beslutad) som rör oss är att registerhållningsavgiften höjts fråm 36 kr til 43 kr, inte mycket i kronor men i procent dock :roll:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 21 jan 2008, 10:26

Anders Ason skrev:Kan ej finna något om skattebefrielse för äldre släp - sannolik ingen avsikt utan ett förbiseende?

Ja, vi kanske borde aktivera denna fråga, fordonen ser ju helt klart mer spännande ut när de har de släp med som det var en gång i tiden.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders Roger Larsson » 21 jan 2008, 12:20

Anders Ason skrev:
täftkråken skrev:Hej, Jag har hört från olika håll talas om ett förslag från VV att 1978 blir den sista skattebefriade årsmodellen! :(

Mvh M

Jodå, i senaste numret av SMCs tidning står det en del om detta. (SMC=Sveriges Motorcyklister, http://www.svmc.se)

Intressant att notera i SMCs artikel:
!. det var den förra regeringens transportpolitiska proposition som ledde till att Vägverket fick detta utredningsuppdrag
2. ett av fokus: kontrollbesiktning av äldre fordon, EU kräver någon form av besiktning (säkerheten) även för äldre fordon, men ej äldre MC av någon anledning (äldre än 1969, bilar o släp 1959). Det märkliga här är att EU inte kräver någon besiktning av MC överhuvudtaget, det är ett svenskt påfund. Någon form av enklare trafiksäkerhetskoll blir det nog ändå.
3. 30-årsgränsen för skattebefrielse föreslås att ändras till ett givet årtal (som det var inledningsvis), nämligen årsm. 1975. Kan ej finna något om skattebefrielse för äldre släp - sannolik ingen avsikt utan ett förbiseende?
4. frågan om särskilda reg.skyltar förm äldre fordon har varit uppe men detta rekommenderas ej

En annan ändring (som redan är beslutad) som rör oss är att registerhållningsavgiften höjts fråm 36 kr til 43 kr, inte mycket i kronor men i procent dock :roll:

Detta har vi diskuterat på ett annat forum. Själv äger jag en Chevrolet Caprice -77 som blev skattebefriad i fjol.

Blir ju lite konstigt om det inte skall det "låsas" vid 30 år vid den tidpunkten vi är nu utan "backa" några år. Talar ju i egen sak nu... men det låter ju konstigt om jag skulle slippa skatt ett eller två år nu och sedan behöva betala några år för att sedan kanske slippa igen...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Anders Ason » 21 jan 2008, 13:40

Själv äger jag en Chevrolet Caprice -77 som blev skattebefriad i fjol. Mvh M

Var i USA 1977 (samma år som Elvis dog) och försökte köpa en ny Caprice herrgårdsvagn, men...den var utsedd till årets bil i detta stora land vilket ledde till leveranstider. Så det fick bli en ny Malibu Classic Wagon i stället (med träsidor). Numera har bl a vi en bil i familjen som blev utsedd till årets bil i USA 1999.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

DET ÄR BRÅDIS !!!

Inläggav Thomas Almen » 23 jan 2008, 19:06

Får man tillfälle att måla f#n på väggen, så brinner det i knutarna. Enligt min information, kommer utredningen att hamna hos regeringen när som helst. Förslaget förespråkar 75-års modell som sista skattebefriade. Det har dragits igång ett arbete med att påverka berörda riksdagsledamöter, och försöka förklara vad det innebär, inte minst ekonomiskt. Tydligen har varken MHS, eller ÅHS varit tillfrågade i ämnet. ÅHS har styrelsemöte i morron, och kommer att diskutera detta. Känner ni till någon riksdagsledamot i ert närområde, försök ringa och på ett vänligt sätt förklara vår inställning.
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack