( Vet att american car club sweden rotat i detta)
Detta skulle då gälla både personbilar och lastbilar.
Är det någon som vet eller hört något om detta?
Mvh M
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
täftkråken skrev:Hej, Jag har hört från olika håll talas om ett förslag från VV att 1978 blir den sista skattebefriade årsmodellen!![]()
Mvh M
Anders Ason skrev:Kan ej finna något om skattebefrielse för äldre släp - sannolik ingen avsikt utan ett förbiseende?
Anders Ason skrev:täftkråken skrev:Hej, Jag har hört från olika håll talas om ett förslag från VV att 1978 blir den sista skattebefriade årsmodellen!![]()
Mvh M
Jodå, i senaste numret av SMCs tidning står det en del om detta. (SMC=Sveriges Motorcyklister, http://www.svmc.se)
Intressant att notera i SMCs artikel:
!. det var den förra regeringens transportpolitiska proposition som ledde till att Vägverket fick detta utredningsuppdrag
2. ett av fokus: kontrollbesiktning av äldre fordon, EU kräver någon form av besiktning (säkerheten) även för äldre fordon, men ej äldre MC av någon anledning (äldre än 1969, bilar o släp 1959). Det märkliga här är att EU inte kräver någon besiktning av MC överhuvudtaget, det är ett svenskt påfund. Någon form av enklare trafiksäkerhetskoll blir det nog ändå.
3. 30-årsgränsen för skattebefrielse föreslås att ändras till ett givet årtal (som det var inledningsvis), nämligen årsm. 1975. Kan ej finna något om skattebefrielse för äldre släp - sannolik ingen avsikt utan ett förbiseende?
4. frågan om särskilda reg.skyltar förm äldre fordon har varit uppe men detta rekommenderas ej
En annan ändring (som redan är beslutad) som rör oss är att registerhållningsavgiften höjts fråm 36 kr til 43 kr, inte mycket i kronor men i procent dock![]()
Själv äger jag en Chevrolet Caprice -77 som blev skattebefriad i fjol. Mvh M
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster