Tekniksnillen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tekniksnillen

Inläggav Anders Ason » 15 apr 2009, 11:49

offtopic.gif
offtopic.gif (1.04 KiB) Visad 5340 gånger
Vid ett besök i Småland under påsken dök denna konstruktion upp. Nyfikenheten tog överhand och jag måste bara kolla vad det var för något. Visst är det OT även om det i närheten låg två lösa Scaniamotorer m m och ett mycket intressant skjul som kunde innehålla vad som helst (en veteranlastbil exempelvis). För att inte göra intrång (såg inte till en levande själ) var jag lite diskret vid fotandet. Någon som har en aning om vad konstruktionen är avsedd för? (jag vet!)

snillbygge.jpg
snillbygge.jpg (80.45 KiB) Visad 5364 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Tekniksnillen

Inläggav Anders » 15 apr 2009, 13:21

Det skulle ju kunna tänkas vara någon form av telemast, eller helt enkelt bara ett konstverk av något slag :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav flak » 15 apr 2009, 23:07

Torkvinda? eller vindkraftverk.....
eller doktor snuggels helikopter...
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav hennke85 » 16 apr 2009, 12:24

Jag har sett den där men kan inte minnas var bara. Jag skulle tro att det är någon form av vindkraftverk, kanske inte för el utan för att pumpa upp vatten ur en brunn, vanligt i västerled över atlanten om man får tro alla filmer.
Urban Åkesson
hennke85

Inläggav Anders Ason » 16 apr 2009, 20:39

Jovisst är det ett vindkraftverk. Bommen åt sidan verkar vara till för underhåll och vingarna verkar kunna styras efter vindstyrkan och kanske att rotorvingsbladen (som borde ha varit betydligt fler från början) kunde flöjas vid riktningen mot vinden via mekanik. Rotationskraften förs ner till marknivå via en axel. Där sker rotationsöverföringen via ett bilhjul och en rulle på en stor vertikal generator. Såg ut att hänga lösa kablar från denna - ej inkopplad.

Såvitt jag han bedöma måste verkningsgraden ha varit låg på konstruktionen, genom bl a en del transmissonsförluster. Förm. har byggandet gett mer konstruktionglädje än den verkliga nyttan.

Bygget finns nedanför Alvesta.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack