Filmtips SVT!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Robert Eliasson » 23 jan 2008, 10:12

Per du är ingen Besserwisser utan det är jäkligt kul att uppdatera minnen...
De koppar/vit målade bilarna var Mölndalsåkeriet C.O.L Transport , de hade 3 bilar varav en "ren" 75:a -63 med exkat likadan hytt som Evensens som kördes av Bertil Cirkus nere på bla Europa, sen fanns det ytterligare en Mölndalsåkare med beigebrungrönaktig färg som var Lasse Bengtsson som flyttade ner till Åsa/Frillesås också för Schenker med 2 bilar, han tippade över hytten på en ny LB som inte hade stoppwiren..... det är lätt att komma ifrån ämnet när man minns tillbaka även om jag själv var en knatte på den tiden.
Pappa och Bertil har berättat för mig att 1957 kom Bertil hem från kontinenten i en blå Regent boggi med 2 axlad vagn, det stod Europatransport på bilen som var lastad med stålfjädrar till Hallbergs möbelfabrik i Mölndal, då hade min pappa precis börjat på fabriken innan trafikkortet och det var något alldeles jättestort med svensk bil från utlandet. Den Regenten ägdes av Europatransport i Larv och om jag inte tar fel hette han Arne men det var vanlig hytt på den.

Lite historia.....
/ Robban som inte ens var född, men har lyssnat på äventyrarna :D
Man kan mycket väl hålla sig med nostalgi så länge man inte lever i det förflutna..... eller det var bättre förr, men de sa man då också....
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Inläggav Per Thomson » 23 jan 2008, 11:12

Tack! (inte besserwisser)

Lade till en bild i efterhand men nu har ju tråden blivit uppdelad i 2 sidor så man måste gå tillbaka till första sidan - såg du den?

Härligt, alla de där namnen är bekannta. Särskilt Bertil "Cirkus".
Minns du även "Tattarn", Arne Pettersson?
Han körde för samma speditör som jag, Tycho Roberg. Alltså Johnsson koncernens egen speditör och därmed last av plåt från Avesta till kontinenten.
Han lyckades muta till sig en myrsloks DS10:a när han skulle byta motor i sin 75:a. Myrslokens motor var på 220 hp som Philippe mycket riktigt anger i något inlägg här på forumet. Vanliga DS10:an hade 205 hp. Det var ingen med de andra 75:orna som hängde med i Kasselbergen och även vi som hade de första 76:orna blev konfunderade :o
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Thomas Almen » 23 jan 2008, 19:24

Hmm, handlade inte den här sidan om en gammal film? :lol: . Hur som haver, till helgen jag ska kolla filmen för att se om det blev bra. Spelade bara in på "boxen" hemma, så min svägerska spelade in den på VHS. Återkommer med besked, men kan jag hjälpa till så gör jag ju det. Beträffande hytten, så tyckte jag vecket under vindrutan liknade Be-Ge:s
Thomas Almen
 

Floby

Inläggav Alutrans » 23 jan 2008, 23:35

Nu kommer det en riktig wisserbessermesserschmit:
Jag gjorde en grundlig forskning på Flobyhytten för artikeln i Trailer nr 12/-95. Den 20 cm extra breda Flobyhytten (med delad framruta) tillverkades i ganska många exemplar och fanns i alla längder och bägge höjder. På Floby gick modellen under beteckningen "Herrljungahytten" då det var Herrljunga Cementgjuteri som först ville ha en bred variant när man ofta hade många gubbar i hytten med sig ut på monteringsarbete. Detta berättade den gamle verkaren för mig. Hytten på Helgessons Titan var lite extra utrustad, den hade röd plysch överallt med extra isolering och vattenburen värme var indragen på väggen under sängen. Inge Helgesson berättade det för mig och en bild på Titanen finns i Volvos bildarkiv.
För övrigt kom det till min kännedom, kanske inte helt bekräftat, att Floby fick en förfrågan i början på 60-talet om man vill tillverka Volvos Tiptop-hytter. Men ägaren Erland Persson avböjde erbjudandet om de nya frambyggda hytterna: -Det finns ingen framtid för såna lastbilar, ingen vill sitta där framme och köra! Ja ja, Volvos hytttillverkning skulle kunnat vara i Floby idag istället för Umeå. Tänk vad små och kanske oöverlagda beslut spelat stor roll i historiskt perspektiv!
Alutrans
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 jun 2007, 08:28
Ort: Partille

Inläggav Nisse » 24 jan 2008, 21:27

Hytten på volvon i filmen verkar vara ganska kort kanske en 1200 hytt?
Vilket år lades floby hyttfabrik ner? , jag har hört -74.
Man kan undra vart alla verktyg och pressar tog vägen?
Användarvisningsbild
Nisse
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 jul 2007, 02:20
Ort: Karlskoga

Re: Filmtips SVT!

Inläggav Anders Ason » 26 jan 2008, 12:21

Bengt Gustafsson skrev:Nu på måndag 21/1 klockan 14:00 i SVT1 visas "Resa i natten" från 1955.......

Spela in denna pärla uppmanar
Bengt Gustafsson
å det varmaste
:D


    Hmm.. undrar just hur det går? Har letat på SVT, Google, ftp-servrar m m för att försöka hitta filmen, men "icke sa Nicke". Har någon en kopia är jag mycket intresserad.

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Thomas Almen » 26 jan 2008, 22:10

Om jag ordnar 5 kopior, räcker det tro?. Ska försöka ordna det under veckan, så kan den som är intresserad höra av sig på forumet.
Thomas Almen
 

Inläggav Anders Ason » 26 jan 2008, 23:52

Thomas Almèn skrev:Om jag ordnar 5 kopior, räcker det tro?. Ska försöka ordna det under veckan, så kan den som är intresserad höra av sig på forumet.


    Toppen, en kopia är då redan såld!

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Lars-Gunnar » 27 jan 2008, 01:32

Tack jag med så nu har du 2 sålda.

Är de på CD?

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Thomas Almen » 27 jan 2008, 21:14

Nä du Lars-Gunnar, vanlig hederlig VHS, om inte annan möjlighet dyker upp. Men jag håller er underrättade.
Thomas Almen
 

Inläggav Stellan » 28 jan 2008, 23:45

Investerar gärna i en kopia om möjlighet finnes.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster