Sida 1 av 1
Gengasdrift

Postat:
05 apr 2009, 16:47
av Stellan
Jag har precis varit och inhandlat en skrift om gengasdrift från 1974. Det är en utredning som Överstyrelsen för ekonomiskt försvar gjort, och det är lite smått fantastiskt att läsa om att konvertera en "modern" lastbil till gengas, Är det någon här som känner till något mer om de här försöken?

- Gengasdrift 1974_b.jpg (152.2 KiB) Visad 9498 gånger
/Stellan
Re: Gengasdrift

Postat:
05 apr 2009, 19:19
av Kjell T
En del av försöken och körningarna gjordes i Umeå. Kommer jag ihåg rätt var det med en Scania L80. Vill minnas att det förekommit bilder i någon tidningar när bilen var med i veteranbilskörningar på slutet av 80talet och kanske början av 90-talet.
Re: Gengasdrift

Postat:
05 apr 2009, 19:24
av Stellan
Den Scanian finns hos deras återförsäljare här i Göteborg nu, fast de kör den mest på diesel nuförtiden
/Stellan
Re: Gengasdrift

Postat:
05 apr 2009, 20:50
av Anders Ason
Stellan skrev:Jag har precis varit och inhandlat en skrift om gengasdrift från 1974. ...
/Stellan
Det var väl under de åren det hettade till ordentligt med att oljan var slut, ransoneringar o s v.
Re: Gengasdrift

Postat:
05 apr 2009, 20:59
av Stellan
Oljeransoneringen var väl några år tidigare? Jag tog körkort -74 och då gick visserligen bensinen upp till en hel krona per liter, men ingen ransonering.
/Stellan
Re: Gengasdrift

Postat:
06 apr 2009, 20:55
av Gösta
Men visst var det väl 74 som vi fick oss tilldelade ransoneringskuponger,fast de kom aldrig att behöva användas.
Re: Gengasdrift

Postat:
06 apr 2009, 21:05
av Stellan
Jag googlade lite, och visst var det -74 som ransoneringen var

. Det kan ju vara så också att jag inte hade någon egen bil med en gång när jag fick körkort, och därför inte kände av ransoneringen...
/Stellan
Re: Gengasdrift

Postat:
06 apr 2009, 22:12
av Anders Ason
Stellan skrev:Jag googlade lite, och visst var det -74 som ransoneringen var

. Det kan ju vara så också att jag inte hade någon egen bil med en gång när jag fick körkort, och därför inte kände av ransoneringen...
/Stellan
Bodde i radhus i Åkersberga vid den tiden och fick även kuponger tilldelade. Reste i jobbet och hade ett par bunkrade fat med bensin på en militär anläggning (ajabaja!). Så jag klarade mig över krisen och när den var slut hade jag kupongerna kvar. Vart tog då de vägen? Jo 1977 flyttade jag till en nybyggd villa i Linköping (känt för SAAB, ASJ (apropå en annan tråd Stellan) och Bloms Åkeri - ungefär i den ordningen) och något av det sista jag då gjorde var att lägga min ansökan och de oanvända kupongerna i ett kuvert. Klättrade upp på radhusets vind och stoppade in kuvertet mellan två masonitskivor som var en fuktspärr och där ligger det väl än? Får väl åka dit o kolla med de nuvarande ägarna
Väl i Linköping åktes det över till USA och bl a inköptes det den enda helt nya bil jag haft, en Chevrolet Malibu Classic Estate Wagon (puh!). Körde över det enorma landet ca 600 mil, bodde bl a på långtradarfik och tog sedan bilen med hem från hamnen i New Ark.
Bensinen kostade då 1,47 kr/l (den smogade motorn drog 2 till 2,5 l/mil). Efter tre år var bensinen uppe i 5,50 litern och då fick det var nog med den bilen.
Re: Gengasdrift

Postat:
06 apr 2009, 22:18
av Åkarns Kalle
Samma år som pappa köpte åkeri, en Cheva Impala och en Motorcykel precis i rätt tid då priserna steg
/Kalle