Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Skusty » 30 mar 2009, 21:54

Hej!

Jag har som mitt projektarbete (Imellan 2:an och 3:an i gymnasiet) valt att renovera en gammal bakelitratt från en Scania. Den jag har fått tag på är från en L56 -64, men nu behöver jag lite tips på hur jag kan laga sprickorna i ratten för att få den så fin som möjligt. Det var tänkt att den skulle grundas och klarlackas vit efter alla sprickor är fixade.

Bild

Alla tips och trix välkommnas! :)


P.s, min ratt är 50cm i diameter, är det normalt för en bakelitratt? Alla andra rattar man ser på bild verkar större, men det kanske bara är så på bild? :)


Kan ha råkat posta detta i fel kategori. :( Flytta gärna så vet jag. :mrgreen:
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Micke Lund » 31 mar 2009, 20:42

Glasfiber spackel kanske? :roll:
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Skusty » 31 mar 2009, 21:55

Jo, jag har tänkt på det, men det kanske inte går att få i de mindre sprickorna.


Sen ingår det i projektarbetet att man ska försöka ta reda på olika sätt att göra det. :wink:
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Stellan » 31 mar 2009, 22:00

Kanske man kan linda någon stark tråd i sprickorna, och lägga någonslags plast ovanpå?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Anders Ason » 31 mar 2009, 22:20

Skusty skrev:Hej!

Jag har som mitt projektarbete ...

Alla tips och trix välkommnas! :)
:mrgreen:


    Om en reparation ska hålla måste det nog till repmaterial med härdare och armering.

    Ett förslag: inhandla lite plastreparationsgrejer på ex.vis BILTEMA. Vad du behöver är små förpackningar av båtplast, härdare och glasfibermatta. Fila ut/rent sprickorna med en bladfil alt. nagelfil runt om ner till stålringen och fila lite vinkelformat - inget gammalt smutsigt material kvar i springorna. Isolera den metall som ev. kommer fram med nagellack, dra isär glasfiberväven till smala knippen av trådpaket. Blanda plast och härdare och fyll ett lager längst in, på med ett par varv av glasfiber, mera färdig plast, mera glasfiber o s v. Maskera några m m från sprickan först så att du slipper kladd överallt. Fyll upp till kanten på sprickan och låt det härda ordentligt (till dagen efter minst). Snygga till och lacka med härdare och för plast, återigen båtgrejor.

    Om du vill testa materialet i ratten, prova på baksidan kanske i navet med lite aceton (utan olja). Om det då löser upp kan metoden gå bra. Om inte kan du även testa din plastblandning (liten "plupp") på baksidan och om sitter den som berg kan du ju alltid putsa bort det igen. Du har även en annan yta att prova på, d v s under signalhornsknappen.

    Kommer inte på något bättre!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Micke Lund » 01 apr 2009, 18:46

Är det väldigt små sprickor så är det svårt att få i spacklet,men gör som Anders skriver och fila upp sprickan lite till så den blir bredare. Då blir det lättare att fylla med spackel
Användarvisningsbild
Micke Lund
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 20 jul 2007, 17:16
Ort: Sala

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Kjell T » 01 apr 2009, 20:27

Loctite mfl tillverkar epoxikitt som är mera "lättflytande" än spackel. Det som jag avser är förpackat i en "dubbel injektionsspruta" och har ett blandarmunstycke som fästs på innan användning. Efter härdning är det möjligt att slipa eller fila och sedan lacka.
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Åkarns Kalle » 01 apr 2009, 21:01

Kan tyvärr inte hjälpa dig. men jag undrar vilken linje du går ?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Gösta » 02 apr 2009, 23:48

Har en metod som sedan länge används på svarta rattar, och eftersom du ska lacka den sedan.Skulle det vara ide att försöka. Den gamla sorten stenkakor, inte vinyl utan stenkakor av den riktigt gamla sorten. Den löser man upp i aceton, sprickan rengöres noga med lösningsmedel. Sedan fyller man sprickan till råge med ett par mellantorkningar. 400 våtslip tar man bort rågen med. Metoden är utarbetad av Arne Pihl och han använde den till hårda handtag på motorcyklar (Rudge) Har lagat 3 st svarta rattar 1volvo 1scania och en B-M ratt med metoden och efter 11 år syns det ingen förändring. På en av rattarna användes epoxifärg de andra finpolerades till blank yta med Autosol. Att ratten håller och inte spricker upp förklaras med att lagningsmedlet och ratten har samma utvidgning vid värme/kyla. Om du till äventyrs provar metoden kan du väl berätta hur det gick.MVH
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Kjell T » 03 apr 2009, 07:41

Intressant det som Gösta skriver. Nu vet jag inget om gamla stenkakor och undrar om de var tillverkade i CELLULOID, eftersom det var det materialet som Rudge-Whitworth använde som överdrag på reglagena.
Kjell T
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Skusty » 03 apr 2009, 14:22

Åkarns Kalle skrev:Kan tyvärr inte hjälpa dig. men jag undrar vilken linje du går ?

/Kalle

Fordon: Transport åk2. :)


Tack för alla svar, ni får gärna komma med fler så man har mycket att välja imellan! :mrgreen: (Ingen som har svar på om 50cm i Diameter är vanligt för en bakelitratt? :))
Skusty
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 mar 2009, 16:23
Ort: Haninge, Stockholm

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Per Thomson » 03 apr 2009, 18:10

Jag har svårt att tro det fanns olika storlekar på de vita rattarna. När de vita rattarna kom på 75:serien och man valde servostyrning så behövdes inte de större rattarna. Ja, ni läste rätt, servostyrning var inte standard, det var tillval, däremot var tryckluftbromsar standard när denna modell kom 1958. Det var nog en "fint" av SV för att inte få för stor prisdifferens till konkurrenten Volvo, men när köpekontrakten väl skulle skrivas på så hade 100% valt servo.

Förlåt, nu kom jag lite väl långt bort från bakelit och stenkakor :wink:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7369
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Gösta » 04 apr 2009, 01:37

Många kan erindra sig att det var med viss möda muckarkammens pinnar gav med sig. Alltså kan det inte vara exakt samma. Celluloid löser man inte heller så bra aceton.Det fordrar starkare doningar tex isättika. En ce...
kam är seg och vridstyv, en stenkaka går i bitar om man tappar den i golvet . Är precis hemkommen från dans,och är lite för hejsan svejsan för att kunna reda ut saker och ting. God natt på er alla . Mvh Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta
 
Inlägg: 449
Blev medlem: 17 sep 2007, 22:54
Ort: Åsarna

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Anders Ason » 05 apr 2009, 13:01

Gösta skrev:Många kan erindra sig att det var med viss möda muckarkammens pinnar gav med sig. Alltså kan det inte vara exakt samma. Celluloid löser man inte heller så bra aceton.Det fordrar starkare doningar tex isättika. En ce...
kam är seg och vridstyv, en stenkaka går i bitar om man tappar den i golvet . Är precis hemkommen från dans,och är lite för hejsan svejsan för att kunna reda ut saker och ting. God natt på er alla . Mvh Gösta



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Renovering av bakelitratt (Behöver tips och råd)

Inläggav Anders Ason » 05 apr 2009, 13:06

Skusty skrev:Hej! ...

:mrgreen:


    På din bild framgår det att du har minst tre sprickor i ratten. Efter alla tips du nu fått skulle en idé kunna vara att prova en metod för varje spricka! Då kan vi på forumet få tips om vilken metod som verkar bäst och du skull kunna göra en fylligare rapport till ditt skolarbete. Som "tillåten" bonuseffekt får du även en impad lärare och högsta betyg för jobbet :D
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster