Sida 1 av 1
Nosidentifiering

Postat:
30 mar 2009, 00:06
av hennke85
På Ohsabanan
http://www.ohsabanan.com håller vi på med research inför en omfattande fordonsrenovering. Vi saknar ett par huvfronter till detta lok och skulle behöva få reda på om sådana går att få tag på. Då jag skulle kunna tro att dessa kommer från en lastbil, kan inte tänka mig något annat fordon, så tänkte jag kolla med expertisen på detta forum. Loket fick detta utseende vid en revision på ASJ i Arlöv 1959 om det kan vara till någon hjälp.
/Urban Åkesson
Länk till en bild på fordonet:
http://www.modellbygge.se/obj/bilder/fordon/lok-17.jpg
Re: Nosidentifiering

Postat:
30 mar 2009, 22:42
av S-V L44
Fronten ser inte ut att komma ifrån någon lastbil, inte någon mera känd i alla fall.
Kan det komma ifrån någon traktor eller entreprenadmaskin kanske?
Det kanske skulle underlätta att få lite ledtrådar såsom t.ex.:
- Vem har tillverkat loket?
- Vad finns det för motor i det?
- Vilken tidsepok snackar vi om?
// S-V L44
Re: Nosidentifiering

Postat:
30 mar 2009, 23:04
av hennke85
Nej, jag börjar också tvivla på lastbilsspåret efter att ha tillbringat ett par dagar med att leta bilder som liknar.
Motorn som satt i var en fordsonfyra från en traktor. Som sagt loket fick detta utseende vid ASJ i Arlöv 1959 så det är tiden innan dess vi pratar om.
Re: Nosidentifiering

Postat:
31 mar 2009, 09:02
av Anders Ason
hennke85 skrev:Nej, jag börjar också tvivla på lastbilsspåret efter att ha tillbringat ett par dagar med att leta bilder som liknar.
Motorn som satt i var en fordsonfyra från en traktor. Som sagt loket fick detta utseende vid ASJ i Arlöv 1959 så det är tiden innan dess vi pratar om.
Håller med om att lastbilsspåret (tågvits?) nog är fel. Fronten ser dock bekant ut och jag är säker på att jag sett liknande tidigare - men var? Skulle nog börja kolla 50-talets kompressortillverkare om det kan vara där jag sett den.
Hittade föresten en sida där de kanske kan veta:
http://web1.vattnet.com/maskin1/index.htm
Re: Nosidentifiering

Postat:
31 mar 2009, 11:02
av Anders
Intressant sida du länkade Anders Ason!
Satt och tittade runt och hittade en treaxlig rundnos med en åkermangrävare på. Volvon ser ut att ha bägge bakaxlarna drivande?
http://web1.vattnet.com/maskin1/nytt.htmAnders
Re: Nosidentifiering

Postat:
31 mar 2009, 14:04
av Anders Ason
Anders skrev:Intressant sida du länkade Anders Ason!
Satt och tittade runt och hittade en treaxlig rundnos med en åkermangrävare på. Volvon ser ut att ha bägge bakaxlarna drivande?
http://web1.vattnet.com/maskin1/nytt.htmAnders
Jo, visst ser det ut som om båda axlarna driver, militärversion? Grävaren i sin tur verkar drivas av en bit traktor som BM Viktor eller nå´t så´nt. Förvånade att hytten ser hel ut och inte att bommen inte slagit sönder den.
Re: Nosidentifiering

Postat:
31 mar 2009, 14:19
av Thomas Almen
En liknande grävare ägde Nisse Andersson i Östersund. har bara sett foton på den, men den var byggd på nåt Amerikanskt surpluschassie, Fargo 6x6 eller nåt.
Re: Nosidentifiering

Postat:
31 mar 2009, 14:31
av Anders
Thomas Almèn skrev:En liknande grävare ägde Nisse Andersson i Östersund. har bara sett foton på den, men den var byggd på nåt Amerikanskt surpluschassie, Fargo 6x6 eller nåt.
Det har funnits en hel del liknande fordon. Bla. hade Sellbergs i stockholm ett antal GMC CCKW 6X6 med Åkerman 200 grävare.
Har sett lite olika varianter, oftast brukar det vara gamla fd. militärlastbilar.
Undrar förresten hur man har löst drivningen till den bakre boggieaxeln?
Anders
Re: Nosidentifiering

Postat:
31 mar 2009, 21:26
av Anders Berg
Hej
Ang. den där lastbilsgrävaren, står ju för beskådan hos maskinveteranerna i Piteå. Enligt uppgift ur boken "Maskinveteraner berättar" Så lät Oskar Christoffersson i Piteå år 1954 bygga denna skapelse. Den är baserad på en 1948 års Volvo som modifierats med tandemdriven boggie från en Ford. Bilen och grävaren, en Åkerman 200, sändes ner till Åkermans i Eslöv, som byggde i hop maskinen. Toppfart ska ha varit 90 km/h. Rätt snabbt för en grävare.
Bifogar några bilder från i höstas, där man ser att tidens tand slitit hårt på maskinen.
Re: Nosidentifiering

Postat:
31 mar 2009, 22:36
av Anders Ason
Anders Berg skrev:Hej
Ang. den där lastbilsgrävaren, står ju för beskådan hos maskinveteranerna i Piteå. Enligt uppgift ur boken "Maskinveteraner berättar" Så lät Oskar Christoffersson i Piteå år 1954 bygga denna skapelse. Den är baserad på en 1948 års Volvo som modifierats med tandemdriven boggie från en Ford. Bilen och grävaren, en Åkerman 200, sändes ner till Åkermans i Eslöv, som byggde i hop maskinen. Toppfart ska ha varit 90 km/h. Rätt snabbt för en grävare.
Bifogar några bilder från i höstas, där man ser att tidens tand slitit hårt på maskinen.
Skulle förmodligen köra av vägen om jag mötte den på motorvägen i 90
GMC treaxliga fanns on mass i landet efter kriget som surplus. Har kört själv eftersom vi hade sådana på jobbet.
Re: Nosidentifiering

Postat:
31 mar 2009, 23:25
av Anders
Tackar för väldigt intressanta bilder!
Tycker att den ser riktigt välbevarad ut faktiskt. Är ju långt ifrån så pass dåligt skick som den skulle ha kunnat vara
Dock undrar man ju över komforten i hytten, kan inte ha varit nån speciellt bredaxlad chafför som kört skapelsen
Anders
Re: Nosidentifiering

Postat:
01 apr 2009, 08:04
av S-V L44
Anders skrev:
Det har funnits en hel del liknande fordon. Bla. hade Sellbergs i stockholm ett antal GMC CCKW 6X6 med Åkerman 200 grävare.
Har sett lite olika varianter, oftast brukar det vara gamla fd. militärlastbilar.
Här är en bild av en GMC CCKW f.d. militär med grävaggregat "smygfotogaferad" hos en samlare i Norrbotten i fjol.

- GMC CCKW -med grävaggregat - Norrbotten 2008.JPG (181.91 KiB) Visad 17329 gånger
// S-V L44
Re: Nosidentifiering

Postat:
01 apr 2009, 09:18
av Anders
Intressant bygge det där.
Undrar vad det är för grävare påmonterad?
Re: Nosidentifiering

Postat:
01 apr 2009, 18:37
av Anders Berg
Hej
Jag tror att det där är en Quick-Way grävare, åtminstone har jag hört att det ska vara en sån just på den bilen som är på bilden.
Finns för övrigt väldigt mycket intressanta maskiner och lastbilar där den står. En riktig kulturskatt. Hoppas han gör något av sina museum planer, annars lär allt rosta bort.....kanske.