Volvo Brage, Raske och Trygge

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo Brage, Raske och Trygge

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 jan 2008, 17:42

Volvo Brage, Raske och Trygge har jag också "problem med" - hur ser man skillnad på dessa fordon på tex ett dåligt foto?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Inläggav Thomas Almen » 11 jan 2008, 17:57

Det här är inget vetenskapligt svar, har själv för dålig koll på just dom modellerna, men däckdim. kan vara en ledtråd, förutsatt att man kan se däcken förstås. Vilken var "störst" utav dom där tre?. Ser knappt skillnad på dom om jag så skulle snava över en.
Thomas Almen
 

Inläggav Fredrik Klint » 11 jan 2008, 22:55

Enligt en Volvo-bok:

Modell, tillverkningsår, totalvikt (ca)

L360 1955-57 8350kg
L365 1955-56 8350kg
L370 Brage 1954-63 9500kg
L375 Starke 1954-62 9500kg
L465 Starke 1961-65 10700kg
L475 Raske 1961-65 11500kg

Ersattes av N84 som såg i princip likadan ut.

N84 1965-72 11800kg
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2008, 11:45

Ja just det, nu klarnade det lite. Trygge och Brage var väl frambyggda, och ersattes med F 82, F 83?. Men fortfarande kan jag inte säga att jag direkt kan avgöra rätt modell bara med en hastig blick. Hade för mig att Starke var den större, en fanns väl med turbo, men det kanske var Rasken. Man var mer intresserad av dom större modellerna, så det fastnade inte så mycket om dom mindre.
Thomas Almen
 

Inläggav Fredrik Klint » 12 jan 2008, 18:13

Snabbe och Trygge var frambyggda. Modellen hette L420 (Snabbe) och L430 (Trygge) och ersattes av F82 resp. F83 under 1965.

Brage, Raske och Starke var alla nosbilar med samma utseende.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Inläggav Bo Norvinge » 13 jan 2008, 01:18

Det fanns så vitt jag vet ingen synlig skillnad på modellerna.
L300-vagnarna hade lilla ”järnmärket” i förkromad plåt och L400-vagnarna (efter 61-62) hade större gjutet märke. Dessutom tror jag dessa senare L465 och L475 samt N84 hade ett extra luftintag på höger framskärm.
N84 som presenterades 1965 fick kraftigare framaxel 1968 med 10-bultade hjul jämfört med tidigare med 6 hjulbultar. N84 försvann 1972 och med detta denna konstruktion.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Skillnader på modellerna

Inläggav flak » 20 jan 2008, 22:45

Att se skillnad på L 360, 365, 370 Brage på utsidan är svårt men L375 Starke hade en liten rektagular dieselskylt under Volvomärket.

Modellen L 360 hade bränsletanken på vänstersidan.

I övrigt instämmer jag i föregående inlägg.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Inläggav Lars-Gunnar » 26 jan 2008, 07:40

1956-års modell
Bild

1957-års modell
Bild

Volvo L 4741 Raske TIPTOP

Bild
Lars-Gunnar
 

Inläggav Anders Ason » 26 jan 2008, 12:15

Lars-Gunnar skrev:1956-års modell


    Snyggt! Drickabilen får gärna åka förbi mig i sommar som ju kommer att bli rikitgt varm!

    /Anders
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster