Sida 1 av 2
Scania L 110-111

Postat:
04 mar 2009, 22:39
av Famo58
Skulle vara oehört tacksam om de kunniga här på forumet vill hjälpa mig att reda ut begreppen angående Scania L 110-111(nosbilar). Det jag skulle vilja veta är under vilka år den sovhytt som har det fyrkantiga fönstret bakom dörren är tillverkade samt om dom fanns som L75/76/110. Eller kort sagt all tillgänglig information gällande denna hytt. Tycks vara en sällsynt variant då jag endast hittat ett fåtal bilder. Kan ni som har möjlighet att lägga in en bild på just den varianten eller ge tips var man kan finna bilder tages detta emot med största tacksamhet.
Re: Scania L 110-111

Postat:
05 mar 2009, 19:41
av Eddie
Många tycks föredra dom gamla BE-GE hytterna med "trekantigt" fönster, men jag gillar också den nyare hytten med det fyrkantiga sidofönstret.
Dessa hytter var dom första hytterna som scania byggde själva till nosbilarna (dom hade precis tagit över Be-Ge i Oskarshamn).Dom fanns att köpa fr.o.m December 1966, och blev standardhytt om inget annat bestämdes.
Dom är helt byggda i stål, innan dess hade scania endast hytten till LB/LBS 76 som också var en ren stålhytt.
Dom fanns i storlekarna sv 1080, sv 1200 och sv 1450, till skillnad ifrån "den gamla" Be-Ge hytten som även fanns i storleken 1350, 1600 och manskapshytten 1800 (senare tillverkades även den nya hytten i manskapsutförande) dessa äldre hytt typer kunde du beställa ifrån fabrik t.o.m 1971.
Hytterna som fanns på dom tidigaste årsmodellerna hade inga ventilationsluckor, vilket kom senare, då ändrades också hyttbeteckningen till HL 23 (sv 1450).
Det finns alltså Scania L/LS/LT 76 med denna hytt orginalmonterad, då 76-serien tillverkades t.o.m 1968, men passar naturligtvis även på en L/LS/LT 75.
Jag har sett många bilder på nätet på dessa hytter, speciellt ifrån sydamerika, där hytten är/var väldigt populär.
Annars gillar jag LK/LKT 110-140-111-141 modellen, som fanns i Sydamerika och Australien. Det hade varit kul att ha en sådan importerad ifrån Sydamerika, dom hyttarna är godkända vid krockprov/slagtest av vägverket 1976. Tyvärr blev det aldrig någon försäljning i Sverige av den modellen, men dom är tuffa.
Re: Scania L 110-111

Postat:
05 mar 2009, 21:46
av Anders Ason
Eddie skrev:...
Annars gillar jag LK/LKT 110-140-111-141 modellen, som fanns i Sydamerika och Australien. Det hade varit kul att ha en sådan importerad ifrån Sydamerika, dom hyttarna är godkända vid krockprov/slagtest av vägverket 1976. Tyvärr blev det aldrig någon försäljning i Sverige av den modellen, men dom är tuffa.
Blir nyfiken på hur dessa ser ut, finns det bilder någonstans?
Är i Bjärnum då och då, senast för två veckor sedan i ombyggnadseländet!
Finns det några veteranare att kolla på i trakterna?
Re: Scania L 110-111

Postat:
05 mar 2009, 23:09
av jonas a
Anders Ason skrev:Eddie skrev:...
Annars gillar jag LK/LKT 110-140-111-141 modellen, som fanns i Sydamerika och Australien. Det hade varit kul att ha en sådan importerad ifrån Sydamerika, dom hyttarna är godkända vid krockprov/slagtest av vägverket 1976. Tyvärr blev det aldrig någon försäljning i Sverige av den modellen, men dom är tuffa.
Blir nyfiken på hur dessa ser ut, finns det bilder någonstans?
Är i Bjärnum då och då, senast för två veckor sedan i ombyggnadseländet!
Finns det några veteranare att kolla på i trakterna?
Först en Australien Scania LKT 141.
http://www.lkw-infos.eu/images/themenga ... 0604-1.jpgSen en 111.
http://img53.imageshack.us/img53/186/107v5730sb6.jpgHoppas jag är på rätt spår nu.
Re: Scania L 110-111

Postat:
05 mar 2009, 23:19
av Famo58
Jag tackar ovanstående för inkommen information. Trevligt med bilder man inte sett innan. Verkar också som om hyttypen varit vanligare utomlands än i sverige. Skulle vara trevligt med länkar till bilder av svenska fordon också, om det nu finns.
Re: Scania L 110-111

Postat:
06 mar 2009, 14:17
av Anders
En sådan sovhytt fanns till salu på blocket tidigare i år. Har för mig att det var i uppsala/enköpings trakten.
Anders
Re: Scania L 110-111

Postat:
07 mar 2009, 19:47
av Eddie
Anders Ason skrev:Eddie skrev:...
Annars gillar jag LK/LKT 110-140-111-141 modellen, som fanns i Sydamerika och Australien. Det hade varit kul att ha en sådan importerad ifrån Sydamerika, dom hyttarna är godkända vid krockprov/slagtest av vägverket 1976. Tyvärr blev det aldrig någon försäljning i Sverige av den modellen, men dom är tuffa.
Blir nyfiken på hur dessa ser ut, finns det bilder någonstans?
Är i Bjärnum då och då, senast för två veckor sedan i ombyggnadseländet!
Finns det några veteranare att kolla på i trakterna?
Jag förtjänar mitt levebröd mitt i ombyggnadseländet genom att bidra till mer elände när jag kör iväg gamla genomfartsvägen och tippar på ett upplag!
Jo här finns veteranare, både traktor, bil, mc och lastbil. En vän till mej har en mycket fin LBS76 1966 som vi var och hämtade på Gotland för 7-8 år sedan. Den hade vilat på en loge i 17 år (den hade gått i trafik 1966-85 som tankbil) när vi gav den två batterier och startade upp den utan problem. Sedan fick jag äran att köra dom 25 milen (+färjan förstås) hem på skrothjul i Novemberväder, naturligtvis på grönplåt.
Nu är den en mycket fint renoverad flakbil med kapell.
Re: Scania L 110-111

Postat:
07 mar 2009, 23:25
av Anders Ason
Eddie skrev: ... Jo här finns veteranare ...
Kul med bilarna.
Hoppas de syns på sta´n någon gång.
(Det finns en silverfärgad 300M i byn men ser du en vinröd likadan så är det sannolikt vi/jag.)
Re: Scania L 110-111

Postat:
11 mar 2009, 13:16
av Famo58
Fick genom signatur "Eddie" nedanstående länk vilken man tackar för. Sidan är någon form av spanskspråkig auktionssajt. Skriv in Scania i sökfältet och klicka så uppenbarar sig en hel del roliga bilder på trådrelaterade Scanior att titta på. Anmärkningsvärt är att de flesta bilar tycks vara hyggligt rostfria.
http://www.arremate.com.br/
Re: Scania L 110-111

Postat:
11 mar 2009, 14:51
av S-V L44
Länken går till Brasiliens motsvarighet till vårat "Tradera", så språket är portugisiska, inte spanska.
Det är inte konstigt att bilarna ser tämligen "rostfria" ut eftersom klimatet är betydligt behagligare där nere i Brasilien än i ruggiga Skåne.
Rost bildas genom kemiska reaktioner och påskyndas genom ogynnsamma temperaturer (speciellt mellan fryspunkten och cirka 10 grader plus) och en viss ganska hög fuktighet.
Salt (även ifrån saltbemängd luft nära havet) och andra kemikalier påskyndar processen avsevärt.
Därför är det inte helt onormalt när man vill sälja ett gammalt fordon att man ofta nämner ursprungsregionen, t.ex. Norrland, Kalifornien, Australien, etc.. Områden på vår planet som har bra klimat och relativt torr och saltfri luft.
Holland, Danmark, Skåne, svenska västkusten är alla exempel på regioner som tär hårt på material gjort av oskyddat stål och järn. Vill man ha något rostfritt objekt skall man inte söka det här.
Jag har själv också bott i Chicago-regionen som och i och för sig inte har ett alltför ogynnsamt klimat men vintertid var det ibland vitare på vägen ifrån salt än från snö. Oftast säljs nya bilar (i huvudsak bilar producerade i USA och knappast några "prestigemärken") utan något som helst rostskydd. Ville man ha bilen rostskyddad så kostade det rejäla slantar extra. De flesta jänkar valde ju naturligtvis att köpa bilen så billigt som möjligt, dvs. utan rostskydd. Vissa sådana bilar som helt saknade rostskydd kunde på mindre än två år uppvisa rejält stora rosthål i bärande delar av karossen.
// S-V L44
Re: Scania L 110-111

Postat:
26 mar 2009, 23:42
av S-V L44
Anders skrev:
En sådan sovhytt fanns till salu på blocket tidigare i år. Har för mig att det var i uppsala/enköpings trakten.
Är det denna bil och hytt du menar?
http://www.blocket.se/vi/20862597.htm?ca=23_10_s

- Scania-Vabis L76 - Vinces - Ecuador.JPG (129.05 KiB) Visad 2740048 gånger
Som jämförelseobjekt lägger jag in en bild från Sydamerika som jag tog i höstas. Som synes har den liknande hytt.
// S-V L44
Re: Scania L 110-111

Postat:
27 mar 2009, 11:46
av Anders
Jo, det var den hytten som jag hade i åtanke.
De kan väl inte ha varit speciellt vanliga här hemma?
Kan inte påminna mig om att man har sett någon sådan alls tidigare.
Anders
Re: Scania L 110-111

Postat:
27 mar 2009, 22:51
av Fredrik Klint
Den vilhytten förekom på en del bärgare men var som sagt inte speciellt vanlig.
Min erfarenhet är att BeGe-hytten hängde med till ca 1969, därefter är den ovanlig. Tidiga 110:or hade alltså oftast BeGe, därefter den s.k. "päronhytten". Men ingen regel utan undantag...

Re: Scania L 110-111

Postat:
28 mar 2009, 00:21
av Anders
Satt och bläddrade i ett par gamla nummer av Trailer idag(bra sätt att slippa undan städningen

) och hittade ett ex med en Scania LS110 ASG-bil.
I den artikeln påstods det att Scania hade ett antal BeGe-hytter kvar när Program Scania introducerades, men slog sönder dessa för att slippa utrusta bilarna med de gamla hytterna.
Låter som ett väldigt dumt förfaringssätt, vilket gör att det antagligen är sant
Anders
Re: Scania L 110-111

Postat:
28 mar 2009, 12:43
av Thomas Almen
Be-Ge eller Floby gick att få till åtminstone -71. Finns även bild på en L 111 med Flobyhytt.