Sida 1 av 1

Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 19 feb 2009, 15:19
av 66swede
Finns det någon som vet något om denna 1952 tankbil?
Första ägare var Vin & Sprit AB, S:t Eriksgatan Stockholm, -verkar också vara enda ägaren som brukat bilen. Sista gången besiktigad 1970. Körd 33000mil. Den har därefter stått på en bondgård, men i princip aldrig använts till något.
AB Vin & Sprit lär ha kört sprit i tanken, och endast en person var betrodd att köra den....
Tanken är för övrigt i rostfritt stål.

Någon som har en stötfångare o hel grill att sälja?

Re: Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 19 feb 2009, 20:24
av Bysmeden
66swede skrev:Finns det någon som vet något om denna 1952 tankbil?
Första ägare var Vin & Sprit AB, S:t Eriksgatan Stockholm, -verkar också vara enda ägaren som brukat bilen. Sista gången besiktigad 1970. Körd 33000mil. Den har därefter stått på en bondgård, men i princip aldrig använts till något.
AB Vin & Sprit lär ha kört sprit i tanken, och endast en person var betrodd att köra den....
Tanken är för övrigt i rostfritt stål.

Någon som har en stötfångare o hel grill att sälja?


Det fanns en annons på blocket för ett tag sen, en jättefin grill till din bilmodell, instruktions bok, samt något Mercedes. Jag antecknade tel. no. 0521-13411 070-2590998 Den är kanske såld men kolla.

Mvh Bysmeden

Re: Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 20 feb 2009, 00:46
av flak
Vilken spännande tankbil som ser förhållandevis komplett ut, får en liten tår i ögat då en gång i tiden ägde just en L60

Re: Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 20 feb 2009, 12:10
av 66swede
Tack för tipset Bysmeden! Har pratat med säljaren, grejorna finns visst nära Norska gränsen. Om jag inte hittar på närmare håll så ska jag ändå åt det hållet framåt våren.

Re: Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 21 feb 2009, 10:02
av BURTRÄSKARN
Ett perfekt projekt som verkar ha mycket historia bakom.En lastbil som har kört för Vin&sprit den måste ha gjort många lyckliga eller olyckliga,beror ju förstås hur man ser det,och det var säkert ett krav att chauffören skulle vara nykterist :D

Re: Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 12 aug 2009, 07:28
av Anders Ason
Bilen användes bl a för att transportera vin och sprit från järnvägsvagnar mellan Norra Station i Stockholm och bolagets tappställe på St Eriksgatan. Tror inte att den användes för att leverera till storförbrukare eller större fester :D
Så småningom användes vagnbjörnar som flyttade hela vagnarna på gatan och nu är där spritmuseum där man förr tappade på flaskor.

Bilen står inte långt från det ställe där jag bor och jag har pratat med ägaren (som inte heller bor särskilt långt från mig) flera gånger om hans bilar då han har fler intressanta objekt. Bilen har legat till salu på Blocket ett tag:
http://www.blocket.se/ostergotland/1952 ... ?ca=14&w=1

Re: Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 12 aug 2009, 11:12
av S-V L44
Det är egentligen ganska märkligt hur många av dessa gamla Scania-Vabis bilarna som har tryckskador på sin front. Jag tycker mig märka att det är vanligare på dessa bilar än på andra modeller och bilmärken.
Det är tyvärr inte helt lätt att hitta en helt oskadad front. Var det så svårt att ha överblick över främre delen av bilen?
De främre stötfångarna verkar också ganska klena speciellt på de fyrcylindriga modellerna L10, L40 och L51 men också på L20 och L60. L71 fick ju lite kraftigare grejor så de klarar sig kanske bättre.

// S-V L44

Re: Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 12 aug 2009, 11:58
av Anders Ason
Dåliga bromsar :?:
:)

Att dörrarna ramlar av är dock inte helt ovanligt när en gammal bil med trästomme i hytten förvaras utomhus. Det är väl det första tidens tand gnager hårt på. Skruvarna rostar upp och trät ruttnar och så ligger dörrarna på backen.



Re: Scania L63 Vin & Sprit tankbil

InläggPostat: 12 aug 2009, 12:09
av S-V L44
Dåliga bromsar .....????!!! :evil: :roll:
Ja, det kanske ligger något i detta?
L71:an hade ju tryckluftsbromsar men de övriga hade vakuumhydrauliska bromsar.
Därför är det kanske bra att se över bromsarna och kansk framförallt vakuumsystemet!!! Se mitt inlägg om dessa bromsar.

// S-V L44