Kan du herrstina hjälpa mig med det jag inte kunnat se?
Här kommer HC-släpets specifikation: Lämlåset är jag inte säker på. Någon som vet.
RAM av synnerligen kraftig konstruktion med användandet av
kontrollerat stål som material. All svetsning av ram, infästandet
av balkar och fjäderfästen samt övriga detaljer sker under
fortlöpande kontroll.
AXLAR: 10 tons axlar som standard.
BROMSAR: Mekaniskt påverkade nockbromsar med en
dimension av 420x180 m.m. Valfritt vacuum eller
tryckluftpåverkan. Katastrofbromsutförande med
dubbelledning monteras som standard. Mekanisk
parkeringsbroms, påverkande bakaxeln monteras.
FJÄDRAR: Progressiv smörjfri fjädring. Radialstag med
utbytbara gummibussningar.
HJUL: 9 st. fälgar 7,50x20” passande för 10.00x20” eller
11.00x20” däck. Valfritt Scania eller Volvofattning
DRAGSTÅNG: av formpressade stålprofiler kraftigt förstärkt
och dimensionerad. Lagringen till dollyn är utförd med
gummibussningar som utesluter smörjning. Dragstången
är helt avbalanserad genom 2 dragfjädrar.
VÄNDKRANS av kulkransmodell för en tillåten belastning av 10 ton.
FLAK: Flakbotten utföres av 2” spontat virke vilket monteras
längst chassiramen och som inramas med en speciellt utformad
kantprofil av pressad plåt. I den insvetsas gångjärnstappar och
repkrokar.
LÄMMAR: tillverkas av 1¼” vattenmättat virke
delvis beroende på flaklängden och 80-500 cm höga. Demonterbara
mellanstolpar och bakre stolpar monteras som standard.
Utanpåliggande lämlås av modell Tico. Baklämmen kan
mot extra beställning användas som flakförlängare genom
inmontering av utdragbara stöd i bakre tvärbalken?
EL UTRUSTNING: Ett par kombinerade runda broms- och bakljus
samt blinkers placerade infällda i bakre tvärbalken. Nummerplåt
med belysning samt lagenliga reflexer monteras. Elkabel med
stickpropp framdrages för anslutning till dragfordonet. Positions
ljus monteras i flakets kantprofil på vagnens båda långsidor.
RESERVHJULSHÅLLARE: för ett reservhjul monteras som Standard.
Dubbel hållare eller låda mot extra beställning.
LACKERING: Flak och lämmar impregneras och samtliga chassidetaljer
grundmålas. Vagnen lackeras därefter i kundens färg. Reklamtext
och 2 färger mot extra betalning.
ÖVRIGT: Mot extra beställning tillverkas mellanstolpar och bokstolpar med
infästning för kapellstativ. Som extra tillbehör tillverkar vi kapellstativ.
Mycket intressant att se vad HC kunde ställa upp med och den tidens bilar som drog dessa 2 och 3-axliga släp hade från 195, 230 till 260 HK (1964-1965) och de gjorde det med den äran fast det ju gick saktare i backarna jämfört med idag. Fullvuxna flisekipagen som Volvo och S-V drog hade fullt sjå men vilka bilar. Om man för en dag fick gå 45 år bak i tiden, sätta sig i lastbilen som körde virke eller flis och sakta lunka uppför backen vid starten hemifrån för att efter 1 kilometer få rulla nerför en lång backe och känna släpets påskjut som en lätt rytmisk dunk i ryggen när man körde på slät eller lätt kuperad väg.
Lars-Gunnar
