Sida 1 av 1

Trehjuling

InläggPostat: 16 jan 2009, 23:20
av Stellan
Vad är detta för ett fordon? Ytterligare ett foto som jag inte har någon information om och skulle vilja ha lite hjälp med att identifiera...om någon här känner igen fordonet. Det ser ut som om den är vänsterstyrd, och det man kan se av registreringsskyltarna så tycker jag att de ser lite franska ut.

Bild

Bild

/Stellan

Re: Trehjuling

InläggPostat: 17 jan 2009, 00:05
av herrstina-
NICOLAS låter ju onekligen franskt. Det liknar en förvuxen Piaggio.
Det måste vara världens minsta jumbotrailer.

Stina.

Re: Trehjuling

InläggPostat: 17 jan 2009, 08:58
av Thomas Almen
Nicolas verkar väl vara namnet på bilägaren, snarare än bilen?. Märke vete fåglarna, men både Scammel och Goliath hade ju liknande modeller.

Re: Trehjuling

InläggPostat: 31 mar 2012, 03:41
av S-V L44
Trehjulingarna på bilden är förmodligen utrustade med en s.k. Scarab-koppling eller Scammel Automatic Coupling Gear som man kan se som en föregångare till både dagens city-trailer och i viss mån till växelflak då släpet ofta kopplades av hos mottagaren.
Läs mer om kopplingen här http://www.mechanical-horse-club.co.uk/ ... upling.htm

Jag vågar inte svara var de gröna trehjulingarna på bilden ovan kan höra hemma och vad det är för fabrikat på dem, men konstruktionen var nog allra mest förekommande i Storbritannien och inom det Brittiska Samväldet.

I Nya Zeeland träffade jag på två trevliga fordon som hade denna för oss ovanliga trailerkoppling.
Kopplingen ser onekligen minst sagt komplicerad och känslig ut, speciellt Bedfordens. Den krävde nog sitt regelbundna behov av service för att fungera klanderfritt.

Den trehjuliga Scammel var nog den vanligaste dragbilen för dessa fordonskombinationer. Förmodligen rätt smidigt med endast tre hjul i trånga utrymmen, passager, etc..

Scammel - 1956 - Ch # 8352-6-834.JPG
Scammel - 1956 - Ch # 8352-6-834.JPG (141.16 KiB) Visad 6995 gånger

Scammel - 1956 - Ch # 8352-6-834 - Med Scarab för 6 ton.JPG
Scammel - 1956 - Ch # 8352-6-834 - Med Scarab för 6 ton.JPG (130.4 KiB) Visad 6995 gånger

Men det fanns uppenbarligen även andra, lite tyngre fordon.

Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 01.JPG
Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 01.JPG (157.03 KiB) Visad 6995 gånger

Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 02.JPG
Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 02.JPG (173.21 KiB) Visad 6995 gånger

Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 03.JPG
Bedford SAG - 1952 - Ch # 8135 - Med Scarab för 14350 kg Totalvikt - 03.JPG (175.48 KiB) Visad 6995 gånger

Notera dessutom den speciella utformningen av lastbilschassit (bakre delen av ramen) som möjliggjorde att trailern kunde glida på kopplingen utan chaufförens vidare engagemang.

// Kjell N

Re: Trehjuling

InläggPostat: 31 mar 2012, 16:04
av Anders
Väldigt intressant!

Har aldrig tidigare sett någon sådan koppling.

Var det inte SJ som hade 3-hjuliga Scammel på 50-talet?

Anders

Re: Trehjuling

InläggPostat: 31 mar 2012, 16:08
av Lasse Hsand
Den ser ganska avancerad ut! Snyggt med pumpar bakom varje bil. Är lite förtjust i bränslepumpar. :roll:

Re: Trehjuling

InläggPostat: 02 apr 2012, 15:38
av Per Thomson
I Holland förekom det också en "specialare" till trailerkoppling. Jag minns att den var vanligt förekommande i Rotterdams hamn (hamnbolagets fordon) under 60-talet.