Sida 1 av 1
Fordonsidenifiering

Postat:
16 jan 2009, 17:40
av Anders Roger Larsson
Nu behöver jag hjälp igen - vad kan detta vara för modell, hytt och år?
Känner någon till bärgningsåkaren är jag naturligtvis extra tacksam.
http://web.telia.com/~u17628541/oldcar/s510251.htm
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
16 jan 2009, 17:43
av Anders
Är det en fyrhjulsdriven TLV130?
Den ser ju högre ut än standardbilarna.
Anders
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
16 jan 2009, 18:28
av Böll
Står en likadan flakbil i Partille,den va körbar för 8. år sen,vet ej nu,synd..den skulle räddas,f-d armebil..4wd.
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
24 jan 2009, 14:10
av Anders Roger Larsson
Har fått fler uppgifter ang detta fordon. Är bla en 4x4...
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
24 jan 2009, 19:28
av flak
TLV141 och 142 står listad som 4 hjuldriven som tillverkades mellan 1944-49 och som hade en liknande hytt
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
24 jan 2009, 20:53
av Anders Ason
Intressant bygge:


Re: Fordonsidenifiering

Postat:
24 jan 2009, 20:56
av flak
Måste ju säga att bärgarskåpet är riktigt snyggt, det har varit en snygg bärgare när det begav sig
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
24 jan 2009, 21:55
av Häggblad
Främre kofångaren är då militär iaf. Jag har en likadan fast i något sämre skick

-Köpte den i somras för 500:- -Killen som hade den lovade hugga ut skogen runt så att jag skulle kunna hämta den, men det gjorde han aldrig. (Och lika bra är det då jag inte har någon stress att få hem ännu ett objekt)
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
24 jan 2009, 23:02
av Böll
Häggblad,kollade in dina fordon..men va menar du med rundnos tpv ???Tpv är ju föregångaren till suggan,få ex tillverkade........
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
24 jan 2009, 23:46
av Anders
Roger Larsson skrev:Har fått fler uppgifter ang detta fordon. Är bla en 4x4...
Då är det en TLV130 eller 140.
Skillnaden mellan TLV130 och TLV140-serierna, vilket det är om det är en 4X4, är motorn.
TLV130 hade en 90-hästars FC medans TLV140 hade en 105-hästars FET motor. T;et i FET står för Torrsumpssmörjning, dvs, man har en separat tank för smörjoljan som pumpen suger ifrån. Detta för att inte pumpen ska suga luft i skarpa lutningar.
Anders
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
25 jan 2009, 10:43
av Anders Roger Larsson
Anders skrev:Roger Larsson skrev:Har fått fler uppgifter ang detta fordon. Är bla en 4x4...
Då är det en TLV130 eller 140.
Skillnaden mellan TLV130 och TLV140-serierna, vilket det är om det är en 4X4, är motorn.
TLV130 hade en 90-hästars FC medans TLV140 hade en 105-hästars FET motor. T;et i FET står för Torrsumpssmörjning, dvs, man har en separat tank för smörjoljan som pumpen suger ifrån. Detta för att inte pumpen ska suga luft i skarpa lutningar.
Anders
Fler uppgifter i går kväll: Är troligen en före detta militärbil Volvo TLV 141D m/42-932 från 1943-1947.
Tack för hjälp och synpunkter...
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
25 jan 2009, 11:31
av flak
Då väntar vi bara på att någon ska veta vem som ägt bärgaren så att historiken kommer upp till ytan
Registreringsnummer, chassinummer efterlyses med ljus och lykta...................
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
05 feb 2009, 10:14
av janper
Med tanke på att den har de rundade skärmarna är det mera troligt att det är en Lv 130. Med tanke på att hållare för avskärmad belysning sitter kvar är det mindre troligt att de blivit utbytta.
M.v.h
JP
Re: Fordonsidenifiering

Postat:
05 feb 2009, 10:18
av janper
Är det två stycken rattmuttrar som håller ventilkåpan är det en FC motor = Lv 130. Är det fyra stycken är det en FE motor = Lv 140