Vad kan ett vykort berätta?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad kan ett vykort berätta?

Inläggav S-V L44 » 05 jan 2009, 19:45

Under tråden ”(H) Julgåta” skrev Lars-Gunnar :
”Ingen som saknar Veteranbilder? Jag tycker det blir för mycket "Gissa vilken bil" och slänga in udda och mer nya bilar som inte är svenska veteraner. Fram för mer av det Svenska!

Tror det är viktigt att inte forumet spårar ur och det tänkta hamnar på soptippen.”

Sedan skrev Lars-Gunnar vidare :
”Visst, är medveten om att det är rätt så knepigt att komma med något nytt i ett ämne som är begränsat. Önska att jag hade egna bilder att ta memmen vad skulle en 10-årig pojke övertga sina föräldrar om fördelen med att plåta lastbilar med deas lådkamera och dyra film o framkallning? Inga pengar hade man att köpa en egen kamera heller.

Det hände ju mycket på 50-60 talet och många var väl i samma situation som jag. Det var ju årtiondet då mycket hände som lade grunden till det vi har idag.

Man får ju förlita sig på Internet så långt det går i denna situation.”

Jag älskar också att betrakta bilder av gamla lastbilar, och i synnerhet genuina från den tiden bilen var i verkligt arbete, speciellt under perioden mellan 1940 och 1970. Men tyvärr har våra fotoalbum i min familj nästan ingenting av den varan, och de få foton som jag har är i princip redan utlagda på diverse trådar.
Det verkar som om många andra nationaliteter i Europa är villiga att lägga ut sina gamla bilder med lastbilar på nätet utom vi svenskar. Varför? Jag tror inte att de tog fler foton än vi på sådana ”udda” objekt som en lastbil. I regel fanns det ju en person med på bilden också som var det egentliga föremålet för fotograferingen.

Men det är väl bara att acceptera att om nu folk i allmänhet inte vill släppa till sina gamla foton och i princip samtliga nätsidor är dammsugna på allt vad gamla lastbilsfoton har kunnat ge, vart skall man då söka???
Jo, kanske bland gamla vykort!

Låt oss lägga in bilder på vykort så kanske de som har lokal anknytning kan ge ytterligare information dels om lastbilarna och dels om vidare öden?

Titta bara på detta härliga vykort från Hudiksvall troligen taget runt 1953-55.

Vykort med Scania-Vabis Möljen - Hudiksvall - LR.JPG
Vykort med Scania-Vabis Möljen - Hudiksvall - LR.JPG (118.05 KiB) Visad 21942 gånger

Till vänster ser man två fina Scania-Vabis, troligen L60 och LS60 men kanske boggiebilen är en LS71 och den två-axlade en L20?
Vykort med Scania-Vabis Möljen - Hudiksvall - LRV.JPG
Vykort med Scania-Vabis Möljen - Hudiksvall - LRV.JPG (95.66 KiB) Visad 21939 gånger

Till höger ser man en Chevrolet från sent 30-tal eller tidigt 40-tal samt en obestämbar Skvader.
Vykort med Scania-Vabis Möljen - Hudiksvall - LRH.JPG
Vykort med Scania-Vabis Möljen - Hudiksvall - LRH.JPG (64.24 KiB) Visad 21928 gånger

Kom igen nu med ytterligare upplysningar alla ni som har anknytning till trakterna runt Hudiksvall!

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Vad kan ett vykort berätta?

Inläggav Kjell T » 05 jan 2009, 19:50

Bilarna på mittersta fotot är i enligt min uppfattning en L20 och en LS 60. Detta utgående från stänkskärmarnas form (L20) och hjulnaven bak ( LS60). I fallet LS är bilden tyvärr otydlig.
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 05 jan 2009, 20:05

S-V L44 skrev:Under tråden...
// S-V L44

Kort svar på långt inlägg: Alla bilder på gamla lastbilar tittas tacksamt på.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Vågert » 05 jan 2009, 22:53

OK här kommer en bild ur mitt arkiv.Inget vykort men nästan!
Baskarpsand början 60tal.

32.jpg
32.jpg (150.05 KiB) Visad 21853 gånger
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Lulebjörnen » 07 jan 2009, 16:56

Vilken fantastisk kvalité på fotot! Är det behandlat på nåt vis eller är det traktens dåtida mästerfotograf som var tillkallad för att föreviga den fina vagnparken? Kanske med en Hasselblad-kamera med mängder med rattar och reglage på?
Undrar hur tydliga dagens digitalbilder är om 40-50 år?

Scania-Vabisen uppe i högra hörnet är ju för läcker. Veedol-pinuppa, folkvagnsnavkapslar i framhjulen, släpskylt på vänstra pejlstången, triangel på taket, presseningar på takräcket, blanka extraljus (Marshal flod?), Be-Ge 1380 hytt med Sc-V märken på dörrarna...har jag glömt något? Jo, hammarlackerade signalhorn av märket Fiamm borde väl sitta nånstans vid vänster framskärm?

Vad är det förresten för fabrikat på hjullastaren? Terex?
Lulebjörnen

Inläggav Anders » 07 jan 2009, 17:08

Riktigt fina Scanior var det!
Man undrar ju vad det blev av LS75;an med släpet under fickan?

Skulle tro att hjullastaren är en International Payloader av tidig modell.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 07 jan 2009, 18:39

Lulebjörnen skrev:... Veedol-pinuppa ...

Det finns nya pinuppor att köpa för omkring en fyrahundring och de är då lackade i en "solblekt" färg så de ser gamla ut (brudarna ser inte gamla ut!) (http://www.nostalgilagret.se). Men... jag minns att dessa plåtdamer representerade ett företag som sålde gammal olja som ny, d v s det var använd olja som renats och kompletterats men div. tillsatser och sades därför vara t o m bättre än ny olja men mycket billigare. Vill minnas att min far vägrade använda någon annan olja än ny och Gulf var det enda som dög. Ska det sitta en Veedolbrud på en veteranlastbil så ska det väl också vara trovärdigt att det faktiskt hade kunnat sitta där när bilen gick yrkasmässigt. Brudarna på foto är nog så äkta de kan!
    (Namnet Weedol finns ju kvar som tillbehörsföretag.)

Frågan är då under vilken tid detta med renade oljor (och märket) var aktuella? Har för mig att det även fanns andra företag som jobbade med samma sak.Från omkring 1950 till -65?

pin_up2_veedol.jpg
              pin_up2_veedol.jpg (10.44 KiB) Visad 21641 gånger

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Kjell T » 07 jan 2009, 21:07

I Helsingfors fanns ett företag som hette Oy PERLA Ab som sålde renad olja. Jag kommer ihåg att min far köpte en 20 liters kanister av deras representant här, som han använde i sin Volvo 210. Det blev inte mer än en burk, eftersom B16 motorn förbrukade den oljan, men inte den Mobil Special som han vanligen använde.
Var oljan var renad och vad oljan hette och var den renades vet jag inte. Jag skall fråga om min far minns något mera. Det torde ha varit i mitten av 60-talet som han köpte oljan av representanten som han var personligen bekant med från den tiden när de körde timmerbilar åt samma sågverk.
Kjell T

Inläggav BURTRÄSKARN » 08 jan 2009, 22:45

Mycket fina bilder,man blir glad bara av att titta på dem :D :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Vågert » 09 jan 2009, 00:07

Lulebjörnen skrev:Vilken fantastisk kvalité på fotot! Är det behandlat på nåt vis eller är det traktens dåtida mästerfotograf som var tillkallad för att föreviga den fina vagnparken? Kanske med en Hasselblad-kamera med mängder med rattar och reglage på?
Undrar hur tydliga dagens digitalbilder är om 40-50 år?

Scania-Vabisen uppe i högra hörnet är ju för läcker. Veedol-pinuppa, folkvagnsnavkapslar i framhjulen, släpskylt på vänstra pejlstången, triangel på taket, presseningar på takräcket, blanka extraljus (Marshal flod?), Be-Ge 1380 hytt med Sc-V märken på dörrarna...har jag glömt något? Jo, hammarlackerade signalhorn av märket Fiamm borde väl sitta nånstans vid vänster framskärm?

Vad är det förresten för fabrikat på hjullastaren? Terex?

Fotot är taget till en almanacka som Baskarpsand gav ut.
Scanian körde min far med tillhörande släp som står längre upp i bild,3 axlig Forss.
Dom övriga bilarna tillhörde Baskarpsand.
Lastmaskinen är en Svedala.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Lars-Gunnar » 09 jan 2009, 02:04

Tackar, tackar S-V LV44 och Vågert. :!:

För en 49:a är dessa foton guld och icke något att förakta. Kvaliten är ju som sig bör då det är svartvitt och inte färgfoton som man inte vet hur de ser ut om 100 år. Färgfoton tagna på 60-talet börjar ju förintas av sig själv verkar det som.

På bilden har vi ju båda de Svenskaste av lastbilar och det är minsann grannt, gött och nostalgiska att se.

Nu hoppas jag på fler bilder, säg en i månaden. Varför inte ha månadens bild från redan publicerade bilder i forumet + nytillkomna?

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 09 jan 2009, 19:25

Det fanns ett företag i Helsingborg som sålde renad olja, Västsvenska oljeraffinaderiet var namnet. Jag tror dom var verksamma in på 70-talet.

Kan någon förklara varför däcken på hjullastaren är felvända? Däck har "pilmönster" för att vara självrensande, vänds dom på fel håll blir ju effekten att de drar in material under sig när det spinner.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav BURTRÄSKARN » 09 jan 2009, 19:35

herrstina- skrev:Det fanns ett företag i Helsingborg som sålde renad olja, Västsvenska oljeraffinaderiet var namnet. Jag tror dom var verksamma in på 70-talet.

Kan någon förklara varför däcken på hjullastaren är felvända? Däck har "pilmönster" för att vara självrensande, vänds dom på fel håll blir ju effekten att de drar in material under sig när det spinner.

Stina.

Det griper bättre när man ska backa i lössand :lol: :lol: Tror att dom flesta som har vänt däcken gör det för att få ett jämt slitage,man kan se det ganska ofta på gamla baklastare tex 640,641,840.Men min chef hävdar att dom håller dubbla livslängden om man larvar efter väg om dom sitter åt det hållet:D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav S-V L44 » 10 jan 2009, 22:49

Här är ytterligare ett par fina vykort. Denna gång från västkusten.
Vykort - Scania-Vabis L10 eller L40 - Ellös.JPG
Vykort - Scania-Vabis L10 eller L40 - Ellös.JPG (120.26 KiB) Visad 21184 gånger

Vykort - Scania-Vabis LS64 - Vänersborg.JPG
Vykort - Scania-Vabis LS64 - Vänersborg.JPG (141.69 KiB) Visad 21183 gånger

Någon som känner till bilarna och dess historik?

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav BURTRÄSKARN » 11 jan 2009, 20:12

Mycket fina bilder igen,fortsätt gärna att skicka dem.Jag ska själv skaffa en scanner och försöka bidra med lite.Bilden med LS64:an visst verkar det som om den har en lastkran HIAB 193 monterad? :D
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack