”Ingen som saknar Veteranbilder? Jag tycker det blir för mycket "Gissa vilken bil" och slänga in udda och mer nya bilar som inte är svenska veteraner. Fram för mer av det Svenska!
Tror det är viktigt att inte forumet spårar ur och det tänkta hamnar på soptippen.”
Sedan skrev Lars-Gunnar vidare :
”Visst, är medveten om att det är rätt så knepigt att komma med något nytt i ett ämne som är begränsat. Önska att jag hade egna bilder att ta memmen vad skulle en 10-årig pojke övertga sina föräldrar om fördelen med att plåta lastbilar med deas lådkamera och dyra film o framkallning? Inga pengar hade man att köpa en egen kamera heller.
Det hände ju mycket på 50-60 talet och många var väl i samma situation som jag. Det var ju årtiondet då mycket hände som lade grunden till det vi har idag.
Man får ju förlita sig på Internet så långt det går i denna situation.”
Jag älskar också att betrakta bilder av gamla lastbilar, och i synnerhet genuina från den tiden bilen var i verkligt arbete, speciellt under perioden mellan 1940 och 1970. Men tyvärr har våra fotoalbum i min familj nästan ingenting av den varan, och de få foton som jag har är i princip redan utlagda på diverse trådar.
Det verkar som om många andra nationaliteter i Europa är villiga att lägga ut sina gamla bilder med lastbilar på nätet utom vi svenskar. Varför? Jag tror inte att de tog fler foton än vi på sådana ”udda” objekt som en lastbil. I regel fanns det ju en person med på bilden också som var det egentliga föremålet för fotograferingen.
Men det är väl bara att acceptera att om nu folk i allmänhet inte vill släppa till sina gamla foton och i princip samtliga nätsidor är dammsugna på allt vad gamla lastbilsfoton har kunnat ge, vart skall man då söka???
Jo, kanske bland gamla vykort!
Låt oss lägga in bilder på vykort så kanske de som har lokal anknytning kan ge ytterligare information dels om lastbilarna och dels om vidare öden?
Titta bara på detta härliga vykort från Hudiksvall troligen taget runt 1953-55.
Till vänster ser man två fina Scania-Vabis, troligen L60 och LS60 men kanske boggiebilen är en LS71 och den två-axlade en L20?
Till höger ser man en Chevrolet från sent 30-tal eller tidigt 40-tal samt en obestämbar Skvader.
Kom igen nu med ytterligare upplysningar alla ni som har anknytning till trakterna runt Hudiksvall!
// S-V L44