Sönderrostad lufttank

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Sönderrostad lufttank

Inläggav Glenn74Swe » 12 sep 2024, 11:40

Tjo!

Lufttanken på min Ford D 0707 -72 har rostat sönder vilket ställer till lite problem. Det verkar som det sitter en skiljevägg i tanken men på nytillverkade tankar verkar det inte finnas? Är väggen till för att hålla ihop tanken så den inte börjar bågna på mitten, eller har den någon annan funktion? Jag har en mätare i hytten som visar trycket både fram och bak men det sitter bara en slang i tanken som verkar gå upp till mätaren via någon slags regulator. Lastbilen har inte blivit uppstartad än (har en del att fixa först), men om jag blåser i luft i tanken genom snabbkopplingen så visar mätaren olika tryck mellan fram och bak. Är det någon som är insatt i lufttankar och kan förklara?

Att köpa en nytillverkad tank innebär antingen att få in/utgångar omplacerade eller att dra om själva rören. Har någon varit med om liknande och hur löste du det?

Hälsningar
Glenn
Glenn74Swe

Återgå till Allmänt Veteransnack