Fordonsskatt 1959

Postat:
23 jul 2024, 07:55
av Stenhuggarn
Jag skulle montera skattemärket på bilen men tänkte det ju borde stå rätt regnummer på den. Så jag scannade in det och tog bort den skrivna texten med Photoshop (bildbehandlingsprogram).
Men då väcktes frågan vad det kunde vara för skatt på en lastbil 1959. Ursprungligen stod det 166:- men jag antar ju att det är för en personbil.
Kunde inte hitta något på nätet så kollar därför med alla visa män härinne...

- image0 (20).jpeg (536.78 KiB) Visad 7238 gånger
Re: Fordonsskatt 1959

Postat:
23 jul 2024, 13:14
av S-V L44
Om du kikar på registreringshandlingarna som avser din bil, så överfördes den till BRR (beredskapsregistret) vid årsskiftet 1955-56 och undslapp därmed skatt.
Då var den senaste årsskatten, vad jag kan se, SEK 1207.
Jag kollade lte förstrött på en liknande bil som avregistrerades 1960 (M7883, chassinummer 125-6802, årsmodell 1946) och då var årsskatten SEK 1335 under sitt sista beskattade år.
Totalvikten var densamma, men om det var totalvikten (7150 kg) eller tjänstevikten (i det här specifika fallet 3660 kg) som bestämde den exakta bilskatten, vet jag däremot inte.
Jag har tillgång till många tusen registreringshandlingar, så om intresse finns kan jag nog hitta en mer exakt skattesats.
// Kjell
Re: Fordonsskatt 1959

Postat:
23 jul 2024, 14:30
av Stenhuggarn
Jag skall hålla ögonen öppna efter ett skattekvitto ifrån 55-56 och göra om proceduren i det fall jag skulle hitta ett sådant. Tills dess kör jag med 1335:-
Jag bugar & bockar djupt för detta, som alltid, eminenta svar Kjell!

Lägger med det tomma skattekvittot som pdf ifall någon kan ha användning för det.

- image0 (21).jpeg (548.83 KiB) Visad 7219 gånger
Re: Fordonsskatt 1959

Postat:
25 jul 2024, 15:28
av Per Thomson
Fint resultat!
Jag har för mig att det var tjänstevikten som bestämde skatten.
OT:
Så var det ända in på 60-talet.
Skattesatsen för släpvagnar var lindrigare jämfört med lastbilar så därför valde många åkare som körde utrikes under 60-talet att övergå från 3-axliga lastbilar med 2-axliga släp till istället det motsatta, 2-axlig lastbil med 3-axligt släp. Den 2-axliga lastbilen hade en lägre tjänstevikt. Mer än 5-axlar behövdes inte då tillåtna bruttovikter var lägre än de som var tillåtna i Sverige. I Sverige inget tak förrän 1973 med 51,4 ton, men i praktiken blev ett tak infört 1968 i och med att längdbegränsning om 24 m infördes.
Under 70 talet blev det vanligare med trailerekipage för utrikesåkarna, då med endast 4-axliga kombinationer.