Sida 1 av 3
Hendrickson

Postat:
02 jan 2009, 20:30
av Stellan
Jag såg en bild på en Hendrickson-boggi idag, en 6x4 Volvo...något jag aldrig hört talas om tidigare.

Vad är detta för en boggi, hur vanlig var den/är den i Sverige?
/Stellan
Re: Hendrickson

Postat:
02 jan 2009, 23:03
av finnholm
Hendrickson boggie var nästen ganske vanlig i Danmark i 60 og 70 tallet, blev brugt til at ändre 2 akslet vagn til 3 akslet.
Hilsnar
finn Holm
Re: Hendrickson

Postat:
02 jan 2009, 23:11
av arnfinn
Jeg vil gjerne lære mer om denne boggien. Bilder også hvis noen har

Re: Hendrickson

Postat:
03 jan 2009, 00:20
av Stellan
flh skrev:Hendrickson boggie var nästen ganske vanlig i Danmark i 60 og 70 tallet, blev brugt til at ändre 2 akslet vagn til 3 akslet.
Hilsnarfinn Holm
Jag hittade Hendricksons hemsida, och de har tydligen tillverkat axlar sedan 1913. Det jag blev förvånad över var att de gjorde bakaxlar till Volvo, jag hade aldrig hört namnet tidigare. De bakaxlar jag hört talas om till Volvo tillverkades i Lindesberg...
http://www.hendrickson-intl.com/about/history.asp/Stellan
Re: Hendrickson

Postat:
03 jan 2009, 09:55
av Micke Lund
Var det den som scania hade på LT modellerna, eller vad hette den?
Re: Hendrickson

Postat:
03 jan 2009, 10:36
av finnholm
Hej!
nej dom aksler som bygds på Scania var for at ændre en L85 eller en LB85 til en LS85 eller en LBS85.
Dissa aksler påbygds i Danmark af en opbyggar af påhängsvagnar, Dom het på den tid York( idag hendrickson), alla var lyftbara ligsom med Sörling lift,
de var ochså alla med de originala bladfjedra, men forstärked.
Jag har inta hört at dom har bygd til tandembilar på Scania.
Dom akslar på Volvo kender jag inta.
Re: Hendrickson

Postat:
03 jan 2009, 14:24
av Anders
Hendrickson har ju även byggt kompletta lastbilar. Det jag har hittat om företaget så verkar de främst ha byggt specialfordon skräddarsydda för åkaren.
För övrigt är det grundat av en svensk, Magnus Hendrickson.
Bifogar ett par länkar med info om företaget.
http://www.coachbuilt.com/bui/h/hendric ... ickson.htmhttp://en.wikipedia.org/wiki/HendricksonAnders
Re: Hendrickson

Postat:
03 jan 2009, 15:33
av Kjell T
Scania-Vabis använde ett tag TIMKEN axlar på 50-talet. Om det var "äkta" TIMKEN eller licenstillverkade vet jag inte. Skulle TRO att det var enbart slutväxeln. Kanske någon annan vet mera hur det låg till.
Scania har senare under en kort tid på 80-talet använt "främmande" axlar på de bilar som hade drivning på framaxeln. De axlarna var av fabrikat SISU och tillverkade på SISU axelfabrik utanför Tavastehus (Hämeenlinna) intill gamla Vanaja fabriken.
Re: Hendrickson

Postat:
03 jan 2009, 15:52
av Stellan
Det verkar som om Hendrickson främst sysslade med fjädringen till tunga fordon, och inte själva tandemdriften som jag trodde först. Jag har tittat i en verkstadshandbok om axlar på Volvo, och nu ser jag att fjädringen är olika på T-Ride, L-Ride och Hedrickson...kan det vara så tro?
/Stellan
Re: Hendrickson

Postat:
03 jan 2009, 20:58
av Thomas Almen
På 88:orna satt det"Hendricksonboggie"på tandemarna. Men dom var visst inte så komfortabla, det utvecklades till senare modeller. Men ev. var det lika på 89:an.
Re: Hendrickson

Postat:
03 jan 2009, 21:14
av Stellan
Kan det vara axelupphängningen och fjädringen som gav namnet Hendrickson? Det lustiga är att verkstadshandboken jag hittade namnet i är trycket 1980, så den typen av boggie måste ha förekommit även på de lite nyare N10/12 och F10/12.
/Stellan
Re: Hendrickson

Postat:
05 jan 2009, 18:44
av Per Thomson
Hendriksson boggien (Volvo) är infäst mot ramen i princip som om det vore en enkel axel. I stället för en enkel axel så är det centrumaxeln som är fjädrande infäst mot ramen. Balansarmarna under centrumaxeln är "stumma", dvs ej fjädrande utan fördelar enbart lasten lika över båda drivaxlarna.
Principen för Timken boggien (Scania) är att centrumaxeln är stumt infäst mot ramen och balansarmarna består av bladfjädrar. Jag har visat bild på denna typ av boggie tidigare och kommer snart att redigera detta inlägg med en länk till denna bild . . .
Här kommer den tråden, ganska omfattande tråd så på sid 2 tror jag
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=599&p=4397&hilit=tandem#p4397Skall se om jag har en bild på Volvos tandem också . . .

- Volvo6x4001.jpg (20.54 KiB) Visad 19091 gånger
Klicka på bilden!

- Volvo6x4002.jpg (76.57 KiB) Visad 19094 gånger
Re: Hendrickson

Postat:
05 jan 2009, 19:42
av Kjell T
Vilka fördelar och nackdelar har Hendrickson / Timken boggiekonstruktionerna?
Re: Hendrickson

Postat:
05 jan 2009, 19:47
av Stellan
Det verkar som om det är en boggie mer för terrängbilar än för "vanliga" lastbilar tycker jag, eller är jag helt ute och cyklar? Om inte, vad är det för fördel med den här typen av boggie? Lite lustigt att man inte hört så mycket talas om namnet Hedrickson, men man lär så länge man leker
/Stellan
Re: Hendrickson

Postat:
05 jan 2009, 19:55
av S-V L44
Den här NB86:an har varit ute på Blocket.

- Volvo NB86 6x4 - Skövde - 01.JPG (53.55 KiB) Visad 19057 gånger
Det intressanta med bilen var boggien. Den hade fyra "klumpar" och dubbla kardanaxlar.

- Volvo NB86 6x4 - Skövde - 03.JPG (36.29 KiB) Visad 19051 gånger
Vad är detta för en boggievariant?
Är det Volvos egen eller ett "hemmabygge"?
// S-V L44