Finns bilen kvar i dag?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Anders Ason » 04 dec 2023, 06:59

Den låg till salu på Blocket 2011?
IMG_0983.JPG
IMG_0983.JPG (753.69 KiB) Visad 1337 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Lasse Hsand » 09 dec 2023, 19:02

Vilket ekipage !! Är det en Sugga med ED 90motor som drar eller en Starke med D47 . Ser ut som något mellanting .
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Per Thomson » 11 dec 2023, 21:25

Det är nog motsvarande en Sugga. Bilden togs i närheten av Storvik i Gästrikland om jag minns rätt. Bilen körde närdistribution för GDG. Man kan ana emblemet på dörren. I Krylbo södra Dalarna använde GDG en häståkare fram till 60 talet. Det här ekipaget hann nog med mer under ett dagspass.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav S-V L44 » 29 dec 2023, 18:06

Lite mer uppgifter om bilen som är en PV833 CH från 1953.
PV800-serien fanns som personvagn, s.k. sugga, och i chassiutförande (med tillägget CH).
CH-utförandet är i princip en lättare version av lastvagnen L340.

Volvo PV833 - 1953 - GDG - Gävleborg.PDF
(269.7 KiB) Nerladdad 63 gånger

Det har funnits fler liknade kombon med små lätta dragbilar. Televerket hade också några ekipage.
Fast SLAB-ekipaget på bilden är nog en L340. (Bild från Bosse Norvinges hemsida.)

Volvo L340 - SLAB.0605.29 - Norvinge.jpg
Volvo L340 - SLAB.0605.29 - Norvinge.jpg (167.42 KiB) Visad 1049 gånger

Även Ford gjorde sådana kombinationer. Här är t.ex. en (den främre på bilden) som nyttjades i Sydsvenska Dagbladets tidningsdistrubition på slutet av 1940-talet.
(Bild från Bilder i Syd)

Screenshot 2023-12-29 at 16-56-58 kk130617043 - Bilder i syd.png
Screenshot 2023-12-29 at 16-56-58 kk130617043 - Bilder i syd.png (251.4 KiB) Visad 1049 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Bengt Gustafsson » 04 jan 2024, 10:02

Volvo PV833.jpg
Volvo PV833.jpg (526.31 KiB) Visad 944 gånger


Från Klassiska Lastbilar 2, 2020.

Det fanns tre liknande ekipage hos GDG i Gävle, dragbilarna var en Bedford och två Volvo PV833 CH, med ED-motor.

Årsmodellerna på de sistnämnda bilarna var 1953 respektive 1955.


/Bengt
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Drängen » 04 jan 2024, 11:20

Fick ett flygfoto från forummedlemmen Jämtlänning med ett liknande ekipage. Troligen från Örebro.
received_334340152829156.jpeg
received_334340152829156.jpeg (164.65 KiB) Visad 938 gånger
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav S-V L44 » 04 jan 2024, 13:21

Den artikeln i Klassiska Lastbilar har jag tydligen missat.
Jag trodde att jag hade hästminne, men ack nej. :oops: :lol:
Bra att andra har koll.

Tidskriften finns på ovanvåningen, vilket f.n. är omöjligt för mig att nå p.g.a. trapporna.
Jag får läsa artikeln sen eftersom det är en intressant fordonskombination

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Anders Ason » 04 jan 2024, 14:00

Angående just den fordonskombinationen, varför?

Vad var vitsen?
På den tiden hade man körkort på bil och Trafikkort.

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Drängen » 04 jan 2024, 15:40

Anders Ason skrev:Angående just den fordonskombinationen, varför?

Vad var vitsen?
På den tiden hade man körkort på bil och Trafikkort.


Menar du min bild så kan det nog finnas flera orsaker. En trailer lastas medan den andra distribuerar till kunder, lägre skatt, men ändå stor volym kan vara ett par teorier.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Bengt Gustafsson » 08 jan 2024, 09:34

Drängen skrev:
Anders Ason skrev:Angående just den fordonskombinationen, varför?

Vad var vitsen?
På den tiden hade man körkort på bil och Trafikkort.


Menar du min bild så kan det nog finnas flera orsaker. En trailer lastas medan den andra distribuerar till kunder, lägre skatt, men ändå stor volym kan vara ett par teorier.


Instämmer. Kanske ville man också ha ett smidigare ekipage än en vanlig lastbil, GDG-kombinationerna körde enligt uppgift mycket inne i Gävle.
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Finns bilen kvar i dag?

Inläggav Bengt Dahlberg » 19 jan 2024, 10:15

Anders Ason skrev:Angående just den fordonskombinationen, varför?

Vad var vitsen?
På den tiden hade man körkort på bil och Trafikkort.



BR.jpg
BR.jpg (324.05 KiB) Visad 700 gånger


Antagligen hade någon sett hur BR (British Rail, engelska SJ) körde med trehjuliga Scammel dragbilar och en liten trailer. Såg dem på 50-talet i Skottland. Även i Tyskland lär liknande fordon använts men de har jag inte sett själv.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster