Tidningen Land - i dag en Rundnos mjölkbil.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tidningen Land - i dag en Rundnos mjölkbil.

Inläggav Anders Ason » 24 aug 2023, 06:32

Tidningen Land kom i morse/i natt 01:30 ca. I ett stort uppslag, fyra helsidor, presenteras en Rundnos mjölkbil med en liknande historia som den här på Forumet. Har inte hunnit läsa artikeln än men den ser mycket lovande och intressant ut och med många bilder. Man t o m tro att det är Stenhuggarbilen!

För att kunna ta del av den på nätet ser det ut som om man måste vara prenumerant men den är i den del i papperstidningen som man kan köpa.

Högst sannolikt är Rundnosen vår mest älskade veteranlastbil och som väldigt många har ett förhållande till.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tidningen Land - i dag en Rundnos mjölkbil.

Inläggav S-V L44 » 24 aug 2023, 19:15

Bilen är en Volvo LV122 DS från 1940 och en gammal "kändis", åtminstone i trakterna kring Burträsk var den hör hemma.
Renoveringen av skogsvraket, som beskrevs på internet med en hel rad bilder, skedde för drygt 25 år sedan.
Läs om detta här
Här är en färskare bild från tidningen Norran
Volvo LV122 DS - 1940 - AXK363 (AC1960) - Burträsk - Norran.JPG
Volvo LV122 DS - 1940 - AXK363 (AC1960) - Burträsk - Norran.JPG (483.21 KiB) Visad 7161 gånger

Bilen har också deltagit i en filminspelning - Mjölkbilen kommer från 2002
https://www.youtube.com/watch?v=hRAenOoA7AU

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tidningen Land - i dag en Rundnos mjölkbil.

Inläggav Noxcania » 24 aug 2023, 22:04

Attans va snygg den e i mørkrød! :shock:
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Tidningen Land - i dag en Rundnos mjölkbil.

Inläggav Stenhuggarn » 01 sep 2023, 10:14

Ja, den bilen gillar jag. Vill minnas att den renoverades på 80-90 talet.

Gillar också den färgen jätte-mycket. De är superfina gröna också men känns som att grönt är lite överrepresenterat i de som överlevt. Men kan ju mycket väl vart att de oftast var gröna. Det vet ju inte en person född tidigt på 70-talet något om. Hahaha! :mrgreen: Bilderna på digitaltmuseum har ju tyvärr inte den informationen då de till 99% är svartvita bilder.

Men ja, det är en dunderfin bil och brukar, lite då och då, luta mig tillbaka i TV-soffan, med en skål popcorn, njutandes av "mjölkbilsfilmen". Inte allas "kopp-kaffe" men definitivt min! :D :D

En liten observation är att den från början i t.ex. mjölkbilsfilmen hade runda speglar. I den nyare bilden rektangulära. Lite synd tycker jag då det nog inte hade behövts bytas om man fixat konvexa spegelglas i stället. Det är en riktig "game-changer". :mrgreen:
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Tidningen Land - i dag en Rundnos mjölkbil.

Inläggav Per Thomson » 01 sep 2023, 11:11

Jo, det var mycket grönt förr för hytt och flak. Resten lackat från fabrik, karossdelar svarta och ram ljusgrå.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster