scania myrsloken La82b

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Philippe » 15 jan 2008, 15:31

Here is the new hose ;)

http://www.tchiwam.net/gallery/main.php?g2_itemId=18227

There is simply no way to get anything on 22mm ID hoses here.
Philippe Trottier, Truck driver
Scania LA82B 1961 in Sodankylä, 32000km, Lapland, Finland
Användarvisningsbild
Philippe
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 jan 2008, 10:31
Ort: Sodankylä, Lapland, Finland

Inläggav Per Thomson » 23 jan 2008, 18:31

Är det någon som har specifikationer för de olika modellerna av Myrsloken?
De fanns ju med olika påbyggnader. Vilka modeller fanns det?

Fanns det någon "ren" flakvariant och vilka mått hade den i så fall, hjulbas, flaklängd, etc?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Lars-Gunnar » 23 jan 2008, 19:56

LA82 Myrsloken från 1960 (leveransår)

440 st LA82 6x6 ltgbil 957 (Myrsloken) (helt nykonstruerad) DS10 6-cyl 10,3 lit direktinsprutad turbodiesel 220 hk

Det levererades 440 st. till försvaret. Tjänstgjorde som kranbil vid ingenjörstrupperna, och tung bärgningsbil. Tjänstevikten var över 11 ton, och Myrsloken kunde i terräng ta 5 ton på flaket och samtidigt dra en artilleripjäs på 10 tons vikt.

Dess chassi modifierades också för civilt bruk och blev grunden till en treaxlig lastbil med tandemdrivning, LT110 som beställdes av försvaret som tungdragare.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Inläggav Per Thomson » 25 jan 2008, 18:04

Tack!
Jag uppfattade nog Philippe fel. Jag formulerar om frågan:

Han är nog intresserad av specifikationer som bakaxelutväxling, typ av växellåda samt utväxlingsförhållanden för respektive växel etc. Vridmoment för motor har han hittat själv men cylinderdiameter, slaglängd, etc. Myrslokens DS10 har ju högre prestanda (+15 hk) än än den civila så eventuellt sitter det en större turbo på myrslokens motor.

Någon som känner till sådana här saker?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7380
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Klas Pettersson » 31 jan 2008, 23:37

Hur går det med din bil Kangro????

Vi vill se bilder.......
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 478
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Inläggav Stellan » 31 jan 2008, 23:48

Lars-Gunnar skrev:LA82 Myrsloken från 1960 (leveransår)

440 st LA82 6x6 ltgbil 957 (Myrsloken) (helt nykonstruerad) DS10 6-cyl 10,3 lit direktinsprutad turbodiesel 220 hk

Det levererades 440 st. till försvaret. Tjänstgjorde som kranbil vid ingenjörstrupperna, och tung bärgningsbil. Tjänstevikten var över 11 ton, och Myrsloken kunde i terräng ta 5 ton på flaket och samtidigt dra en artilleripjäs på 10 tons vikt.

Dess chassi modifierades också för civilt bruk och blev grunden till en treaxlig lastbil med tandemdrivning, LT110 som beställdes av försvaret som tungdragare.

Lars-Gunnar :)


De hade ett antal sådana på A6 i Jönköping när jag gjorde en del av militärtjänsten där. De som drog haubitsarna fick ha den och ett treaxligt bandtraktorsläp när de övningskörde för traffikkortet. Där var det bara de som hade militärt förarbevis som fick ta traffikkort, och de stackarna hade bara förarbevis på myrsloken. Jag och kompisen som kom från Boden till kursen vi gick på fick välja bil själva...det blev en LB110 utan turbo under övningskörningen, men på uppkörningen blev det en F86 :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Inläggav Thomas Almen » 16 feb 2008, 11:38

Ett tips som kan vara på sin plats här. Jag har en bekant som gjorde lumpen på bandtraktorkompaniet på I5 i Östersund och blev tilldelad en Myrslok. Det fanns även en N 88 på kompaniet, och den spöade alltid Myrsloken när det blev uppför. Detta lessnade min kompis på, så när backen från Sikås mot Raftsjöhöjden skulle tas, jagade han ut hyttkompisen för att binda upp kallstarten!. Jorå, 88:an blev efter, men vid dansbanan i Raftsjöhöjden kom smällen, därefter total tystnad. Mekarna på tygverkstan hade aldrig sett nåt liknande, kannorna var alldeles blåanlöpta. Kompisen lyckades övertyga befälet att kallstarten hängt sig av sig själv, så han slapp straff. Så för bättre livslängd, undvik kallstarten som EBK.
Thomas Almen
 

Inläggav arnfinn » 16 feb 2008, 12:17

Hehe, på tale om dette kommer jeg til å huske at den første tiden i lumpen hadde jeg den eldste bussen, en -70 eller -71 BB56 med en TD 70. Man ble trøtt av å bli frakjørt så jeg flyttet kaldstarten fra bak grillen og opp mellom førerplass og motorkassen. Det var veldig effektivt og moro kan jeg love. Men man aktet seg for å bruke det intenst med høye turtall så for meg gikk det bra.
Antakelig var det en lykke at av alle de befal som så den svarte bolmen av eksos ikke forstod hva som hendte. De trodde vel at det var feil på den gamle bilen :roll: :D
Användarvisningsbild
arnfinn
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 28 sep 2007, 18:27
Ort: Tromsø i Norge

det går framåt med renoveringen

Inläggav kangro » 17 feb 2008, 00:47

fortsättningen med rost laggningen på hytten taket är klart spacklt och slippat har just rivit isär dörrarna och svetsat lite på dom.
har försökt att få in lite bilder men det strular vet ej vad det är för fel.
kangro
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 28 dec 2007, 00:42
Ort: Örebro

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster