En intressant bild.
Även senare gjordes det enstaka udda försök till gengasdrift administrerade av Försvarsmakten.
I denna tråd beskrivs lite historik kring ett försök som initierades runt 1958. Bilarna var då Scania-Vabis L51.
viewtopic.php?f=33&t=2075Chefen för Hässleholms Militärhistoriska museum skrev bl.a.
1958 anskaffade Armén 50 stycken L51 med vedgasaggregat. Syftet var att befälskårerna skull vidmakthålla kunskapen om gengasdriften. Vid denna tidpunkt var de flesta lastbilar och bussar dieseldrivna. Under andra väldskriget byggde man om dieselbilar till eltändning. Detta skulle inte vara genomförbart av resursskäl med nyare tiders dieslar.
Man löste därför tändsystemet så att dieselpumpen sprutade in 10% dieselolja för att åstadkomma kompressionständning. Effektenförlusten var vid bromsprov 10% inom varvtalsområdet 1100-1700 varv/min, och ca 15% vid 2000 varv/min. Bilarna betecknas som blandgasbilar. Gasgeneratorn var av vedgastyp. Detta var det vanligaste på lastbilar. Trolig anledning till att man fortfarande har luftrenaren kvar på dessa bilar (foton) är att gasblandaren sitter kvar på insugningsröret. Man måste annars byta anslutning till insuget.
Ännu ett försök, denna gång i mindre skala, drogs igång 1968.
Den här bilen är en av kvarvarande fordon från den tiden.

- IMG_0773.jpg (418.94 KiB) Visad 7268 gånger
Se bl.a. här
http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=788// Kjell N