Sida 1 av 1

En SJ Volvo L248 med gengas på 1950-talet

InläggPostat: 08 jul 2023, 02:28
av Bengt Dahlberg
JvmKDAF06957(1).jpg
JvmKDAF06957(1).jpg (476.76 KiB) Visad 2088 gånger

Ungefär 1953 utrustades några lastbilar med "moderna" gengasaggregat för utprovning. Tydligen deltog även SJ i de proven med en då inte helt ny bil.

Kommer ihåg att den dåtida pressen skrev om saken och jag såg då på bild en Volvo Viking, eller om det var en s k "synvilla".

https://digitaltmuseum.se/021018172268/ ... pa-lastbil

Re: En SJ Volvo L248 med gengas på 1950-talet

InläggPostat: 08 jul 2023, 11:42
av S-V L44
En intressant bild.

Även senare gjordes det enstaka udda försök till gengasdrift administrerade av Försvarsmakten.
I denna tråd beskrivs lite historik kring ett försök som initierades runt 1958. Bilarna var då Scania-Vabis L51.
viewtopic.php?f=33&t=2075
Chefen för Hässleholms Militärhistoriska museum skrev bl.a.
1958 anskaffade Armén 50 stycken L51 med vedgasaggregat. Syftet var att befälskårerna skull vidmakthålla kunskapen om gengasdriften. Vid denna tidpunkt var de flesta lastbilar och bussar dieseldrivna. Under andra väldskriget byggde man om dieselbilar till eltändning. Detta skulle inte vara genomförbart av resursskäl med nyare tiders dieslar.
Man löste därför tändsystemet så att dieselpumpen sprutade in 10% dieselolja för att åstadkomma kompressionständning. Effektenförlusten var vid bromsprov 10% inom varvtalsområdet 1100-1700 varv/min, och ca 15% vid 2000 varv/min. Bilarna betecknas som blandgasbilar. Gasgeneratorn var av vedgastyp. Detta var det vanligaste på lastbilar. Trolig anledning till att man fortfarande har luftrenaren kvar på dessa bilar (foton) är att gasblandaren sitter kvar på insugningsröret. Man måste annars byta anslutning till insuget.

Ännu ett försök, denna gång i mindre skala, drogs igång 1968.
Den här bilen är en av kvarvarande fordon från den tiden.

IMG_0773.jpg
IMG_0773.jpg (418.94 KiB) Visad 2074 gånger

Se bl.a. här http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=788


// Kjell N