Klassiska Lastbilar #5 2023

Åter ett sprängfullt nummer! Har inte hunnit läsa hela tidningen ännu. Två fina historiska reportage med härliga bilder. Ett från Norrland och ett från Skåne.
Då jag själv körde på kontinenten under 60 -talet känner jag igen många av bilarna som visas i Skåneartikeln av Stefan Bengtsson. Ett namn som nämns under en av bilderna, Andreas Kiel, (bilden nederst vänster sid 40) väcker ett minne. I börja på min utlandskörning körde jag för ett åkeri i Vallentuna, där var även Adreas anställd. Andreas körde inte i Sverige utan äntrade bilen först i Danmark där han tog över ratten. Det behövdes tvåmans besättning innan de direktseglande färjorna hade satts in och man körde över Jylland eller Puttgarden, beroende på vart man skulle. Från Stockholm till Danmark var ju en rejäl bit att klara själv med dåtidens vägar.
Vid ett tillfälle bad Andreas mig att ta över ratten när gränsen mot Tyskland (Kruså norr om Flensburg) skulle passeras och så gömde han sig själv på golvet. Det var då brukligt att man måste visa pass vid gränskontrollerna och Andreas hade blivit svartlistad på grund av felaktigt angiven dieselmängd tidigare. Passpolisen klev upp på Titanens fotsteg och såg ingen mer förare så det gick bra. Bilen vid detta tillfälle var förmodligen B9329, en Volvo Titan.
Då jag själv körde på kontinenten under 60 -talet känner jag igen många av bilarna som visas i Skåneartikeln av Stefan Bengtsson. Ett namn som nämns under en av bilderna, Andreas Kiel, (bilden nederst vänster sid 40) väcker ett minne. I börja på min utlandskörning körde jag för ett åkeri i Vallentuna, där var även Adreas anställd. Andreas körde inte i Sverige utan äntrade bilen först i Danmark där han tog över ratten. Det behövdes tvåmans besättning innan de direktseglande färjorna hade satts in och man körde över Jylland eller Puttgarden, beroende på vart man skulle. Från Stockholm till Danmark var ju en rejäl bit att klara själv med dåtidens vägar.
Vid ett tillfälle bad Andreas mig att ta över ratten när gränsen mot Tyskland (Kruså norr om Flensburg) skulle passeras och så gömde han sig själv på golvet. Det var då brukligt att man måste visa pass vid gränskontrollerna och Andreas hade blivit svartlistad på grund av felaktigt angiven dieselmängd tidigare. Passpolisen klev upp på Titanens fotsteg och såg ingen mer förare så det gick bra. Bilen vid detta tillfälle var förmodligen B9329, en Volvo Titan.