Klassiska Lastbilar #5 2023

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav Per Thomson » 17 jun 2023, 21:24

Åter ett sprängfullt nummer! Har inte hunnit läsa hela tidningen ännu. Två fina historiska reportage med härliga bilder. Ett från Norrland och ett från Skåne.
Då jag själv körde på kontinenten under 60 -talet känner jag igen många av bilarna som visas i Skåneartikeln av Stefan Bengtsson. Ett namn som nämns under en av bilderna, Andreas Kiel, (bilden nederst vänster sid 40) väcker ett minne. I börja på min utlandskörning körde jag för ett åkeri i Vallentuna, där var även Adreas anställd. Andreas körde inte i Sverige utan äntrade bilen först i Danmark där han tog över ratten. Det behövdes tvåmans besättning innan de direktseglande färjorna hade satts in och man körde över Jylland eller Puttgarden, beroende på vart man skulle. Från Stockholm till Danmark var ju en rejäl bit att klara själv med dåtidens vägar.
Vid ett tillfälle bad Andreas mig att ta över ratten när gränsen mot Tyskland (Kruså norr om Flensburg) skulle passeras och så gömde han sig själv på golvet. Det var då brukligt att man måste visa pass vid gränskontrollerna och Andreas hade blivit svartlistad på grund av felaktigt angiven dieselmängd tidigare. Passpolisen klev upp på Titanens fotsteg och såg ingen mer förare så det gick bra. Bilen vid detta tillfälle var förmodligen B9329, en Volvo Titan.

FARJ019.jpg
FARJ019.jpg (198.89 KiB) Visad 3087 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav Drängen » 18 jun 2023, 09:40

Norrland är en del av Sverige som består av flera län, däribland Jämtland. Antar det var så du menade :)
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav Per Thomson » 18 jun 2023, 15:16

Är väl påverkad av Skåningar, för de finns bara Skåne och sedan resten av Sverige, har bott här i 50 år nu. :lol:
Visst skulle det ha stått Jämtland. Har väl inte särskilt många lastbilsminnen från Jämtland annat än jag lastade skifferplattor i Offerdal en gång. Skulle låna deras telefon och ringa speditören i Stockholm, det gick inte att slå telefonnumret direkt utan det skulle kopplas via en telefonist. Stenbrottets eget nummer var 5 eller nått sådant, det var visst sista området i Sverige för införandet av riktnummer. År 1966.

OT:
Mina mesta minnen från Jämtland är annars från fjällvandringar. I Ljungdalen som fjällsvängen passerar har jag provianterat flera gånger samt övernattat på pensionatet. Ljungdalen ligger visserligen i Härjedalen men halvvägs till Helags passeras gränsen till Jämtland.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav Drängen » 18 jun 2023, 19:22

Jo, jag överväger att börja kalla de som bor söder om Dalälven för Svealänningar och Götalänningar, även om en stor del av befolkningen består av utflyttade Norrlänningar. :wink: Själv får jag vänta tills på tisdag med att se resultatet av mina insatser. Trodde tidningen hade kommit i fredags när jag åkte bort, men alls icke så. Nästa utdelning är tisdag, så det är bara att "tööj på belene" :D
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav Per Thomson » 19 jun 2023, 10:39

Jag kan informera dig om att reportaget blev mycket bra, jag hade inte hunnit läst det i sin helhet förrän efter det jag lade upp första inlägget. Det är mycket uppskattat med sådana bildtexter, jag förstår att du har lagt ner ett omfattande intervjuarbete.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav Drängen » 19 jun 2023, 15:08

Publikationen låg i postlådan idag, så jag har ögnat igenom den. Flera intressanta artiklar i numret.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav Bengt Gustafsson » 20 jun 2023, 08:40

Tack Per och Drängen! :D
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav Kjell T » 20 jun 2023, 08:56

Då går jag i väntans tider och hoppas att tidningen kommer hit till forna Öst-Sverige inom kort.
Kjell T
 
Inlägg: 2238
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Klassiska Lastbilar #5 2023

Inläggav mats-oh » 10 sep 2023, 16:59

Svarar supersent men håller med om skåning som jag bara varit 25 år så blir perspektivet ett annat :D :D
Fast jag kom ju bara från Göteborg :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster