Efterlysning av åkeri, egentligen karosstillverkare

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Efterlysning av åkeri, egentligen karosstillverkare

Inläggav bilomnibussen » 23 jan 2023, 11:06

XLM.CL007554.jpg
XLM.CL007554.jpg (294.54 KiB) Visad 3513 gånger


Hej! Fakta sökes om den kombinerade bussen/lastbilen på bilden, eller som en utgångspunkt ägaren Forslunds åkeri i Sandviken. Vi försöker slå fast vem som byggt bussen. Kanske någon har inblick i åkerihistorien i Sandviken?
Mvh
Jan G
bilomnibussen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 maj 2021, 16:51

Re: Efterlysning av åkeri, egentligen karosstillverkare

Inläggav Drängen » 23 jan 2023, 12:28

Valbo karosseri låg inte långt från Sandviken, kan det vara en möjlighet. Dom byggde snygga PV cabbar på sin tid bl.a.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Efterlysning av åkeri, egentligen karosstillverkare

Inläggav bilomnibussen » 23 jan 2023, 19:28

Vi har varit inne på Järbo karosseri, eller Englunds karosseri i Järbo. Det var en kort tid två olika fabriker, men Englund var den som bedrev sin tillverkning den längsta tiden. 1924-30 och 1931-37. Valbo karosseri vet jag inte när det tillkom men nu slog det mig att jag själv har uppgifter i min dator om Valbo.
Tack för påpekandet!
Jan G
bilomnibussen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 maj 2021, 16:51

Re: Efterlysning av åkeri, egentligen karosstillverkare

Inläggav S-V L44 » 23 jan 2023, 21:05

Om man studerar bilden noggrant, så kan man se en skylt som hänger i bussens mittersta sidofönster.

DigitaltMuseum XLM.CL007554 - Text med tillverkare av karosseriet.JPG
DigitaltMuseum XLM.CL007554 - Text med tillverkare av karosseriet.JPG (26.59 KiB) Visad 3482 gånger

Den grövre texten överst på skylten är lätt tydbar då det står "Karosseriet".
Sedan är det svårare, men den näst nedersta raden slutar nog med Karossfabrik, men föregås av två initialer och ett namn.
Trots att man laddar hem bilden i maximal bildupplösning från DigitaltMuseum, så är det ändå svårt att tyda all text.
Men man kan säkert kontakta museet och be dem om antingen en delförstoring av skylten i högre bildupplösning, eller att de skickar innehållet i den sammantagna textmassan.
Jag brukar göra så emellanåt, och det är sällan några problem utom för enstaka siter som begär, ibland, hutlösa summor för bildförstoringar.
Sedan borde det inte vara några tveksamheter vem som tillverkat karosseriet framöver.

Bussens modellbeteckning torde nog vara Volvo LV75, som var en framstyrd chassivariant av LV70. Det byggdes endast strax över 300 chassin av denna typ.
Alternativet kan vara att den är baserad på det renodlade busschassit B10/B11 (som i och för sig även fanns med torpednos av typ LV80/LV90).

Bussen har röda interimskyltar. så bussens korrekta modellbeteckning får bli en gissning.
Jag fann heller inte bussen i Svensk Busshistoria databas ( https://www.svenskbusshistoria.se/#home ), men kan ha sökt på fel kriterier.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Re: Efterlysning av åkeri, egentligen karosstillverkare

Inläggav bilomnibussen » 23 jan 2023, 22:08

Volvo LV67 med frambyggd hytt.jpg
Volvo LV67 med frambyggd hytt.jpg (305.84 KiB) Visad 3470 gånger

Bild ur Volvo-bok om lastbilarna. En omändrad LV67 till framstyrt utförande. Frontpartiet mycket likt ovan avbildade buss. Bilen skall ha kommit till Kolbäcks åkeri i mitten av 1930-talet och användes för transporter av växellådor till Volvo i Göteborg, därmed fick den också bli provbil för Hesselmanmotorer. Skall med tiden ha börjat brinna och brann upp antingen på Västgötaslätten eller i Västmanland. Inga uppgifter finns om karossbyggaren.
Mvh Jan G
bilomnibussen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 maj 2021, 16:51

Re: Efterlysning av åkeri, egentligen karosstillverkare

Inläggav Per Thomson » 24 jan 2023, 12:53

Kollade med Anders Näslund och fick detta svar:
Hej. Den bussen har varit med i våran dagstidning. Jag skulle tro den är byggd i Järbo vid Englunds Karosseri fabrik. Är osäker , men skall leta vidare / Anders
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster