Sida 1 av 1
Eskaderövning 1961

Postat:
10 jan 2023, 13:11
av johnny013
Kanske inte renodlat lastbilsnostalgi men en hel del objekt finns med .
Jag var två år när detta spelades in men i slutet åttital och en bit in på nittiotalet så servade jag landningställen till fpl 32 lansen
God förnöjelse
https://www.youtube.com/watch?v=gdQiUpsqxsA
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
10 jan 2023, 13:36
av Stenhuggarn
Den var härlig!

T.o.m rundnosar så sent som -61...
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
10 jan 2023, 14:10
av Drängen
Intressant att se snöslungan utrustad som sopmaskin, det har jag nog aldrig sett tidigare.
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
10 jan 2023, 18:50
av Per Thomson
Fortfarande idag kan man se rester av dessa 'reserv' -flygplatser. Bland andra en på E4 en bit norr om Värnamo. Det behövdes nog en hel del övning för att dessa skulle kunna startas upp effektivt. Jag minns flera tillfällen under sextiotalet då övningar pågick och trafiken, då ganska måttlig, fick ledas om till andra vägar. Idag är inga av dessa fält användbara då de har förfallit.
1961 var det år jag tog körkort, i januari året efter blev det trafikkort. Gymnasieplanerna lades på hyllan, så blev det lumpen.
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
10 jan 2023, 23:08
av Reid Hulting
Jodå, norr om Visby, den s.k. Brorakan, är en sådan reservflygplats som fortfarande används. Om jag inte minns fel så var de t.o.m. ner med en Hercules förra året.
Reid.
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
11 jan 2023, 08:55
av Per Thomson
OK, intressant.
Förresten det är ju inte så konstigt, Gotland är ju världens största hangarfartyg

Re: Eskaderövning 1961

Postat:
11 jan 2023, 09:58
av Drängen
Eftersom vi har haft F4 på Frösön finns fortfarande en hel del spår kvar. Under 80-talet förbättrades vägnätet runt Östersund, och ett par sträckor skulle användas som flygfält i händelse av krig. Körde en hel del under vägbyggena, och just dom bitarna var det speciella krav på material, packning m.m. Även vid asfaltering ställdes krav, fick inte vara för stora avvikelser i jämnhet t.ex. Första vintern gick, våren kom med tjällossning, och sen var fröjden över. De sträckor som har mest sättningar/luftningar på framförallt försommarn är just dom bitarna. För övrigt finns ett relativt stort flygfält med klargöringsfickor på E14 mellan Östersund och Sundsvall.
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
15 jan 2023, 16:34
av herrstina-
Per Thomson skrev:Fortfarande idag kan man se rester av dessa 'reserv' -flygplatser. Bland andra en på E4 en bit norr om Värnamo. Det behövdes nog en hel del övning för att dessa skulle kunna startas upp effektivt. Jag minns flera tillfällen under sextiotalet då övningar pågick och trafiken, då ganska måttlig, fick ledas om till andra vägar. Idag är inga av dessa fält användbara då de har förfallit.
1961 var det år jag tog körkort, i januari året efter blev det trafikkort. Gymnasieplanerna lades på hyllan, så blev det lumpen.
Fältet norr om Värnamo är väl Klevshult? Det fältet måste vara ett av de nyare som kom på plats nån gång under 80-talet när den nya vägen byggdes. Märkligt nog rev man upp flygfältet när vägen senare blev motorväg. En bit in i skogen österut finns där dock en landningsbana i brukbart skick som är hopkopplad med Hagshults flygplats så man har banor i olika väderstreck.
I somras upptäckte jag ett övergivet flygfält på en bergstopp vis Stalon som ligger en bit in på Vildmarksvägen från Vilhelmina, det anlades under kriget för att mota Adolf om han fick tanken att komma objuden från Norge. Tyvärr är det fältet inte i skick så man kan använda det idag, men skulle ganska enkelt kunna iordningställas.
Stina.
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
15 jan 2023, 22:20
av Noxcania
Gamla flygfält e fina, jag blev hyfsat syrack när dom la ner F8, bodde ju nära från 4-19 års ålder & va van vid dom 2-propellrade "syrsorna" & jaktplanen. Pinsamt att dom byggt shoppingcenter där tycker jag. Fältet på bergstoppen verkar ju intressant & førhoppningsvis utanfør exploateringstankarna, hoppas dom tar vara på de.
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
16 jan 2023, 07:59
av Anders Ason
Noxcania skrev:Gamla flygfält e fina, jag blev hyfsat syrack när dom la ner F8, bodde ju nära från 4-19 års ålder & va van vid dom 2-propellrade "syrsorna" & jaktplanen. Pinsamt att dom byggt shoppingcenter där tycker jag. Fältet på bergstoppen verkar ju intressant & førhoppningsvis utanfør exploateringstankarna, hoppas dom tar vara på de.
Har flugit till F8 vid ett tillfälle. Från Visby till F8 i en SAAB 105. Flygvapnet hade ett antal av affärsversionen (som inte gick att sälja till USA då de krävde två flygförare). D v s utan katapultstolar fram och med ett spartanskt baksäte. Som anställd inom Flygvapnets stridsledningssystem hade man sina känningar och kunde ordna en hemresa med en retur. Tyvärr det enda stridsflygplan jag åkte med under mina 12 år. Det var en gång på gång med en tur i det gamla kända SK16 men blev inte av. Användes på den tiden som sk väderplan. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_105
Vi hade även en egen helikopter till vårt förfogande baserad på F8, en Agusta Bell 104 med regnummer H91 (H=F8). Den fördes senare över till Försökscentralen (FC) Malmslätt och verkar finnas på Flygmuseet numera. I den och andra helikoptrar (marinens) har jag i baksäte över 200 flygtimmar som lite kuriosa. Vill minnas att jag även gick någon kurs på F8.

- H 91 Sorgligt undanställd, men den finns kvar! Senaste gången jag såg den var på F21 Luleå och då som anställd på FOA.
- H91.jpg (492.82 KiB) Visad 12964 gånger
Re: Eskaderövning 1961

Postat:
16 jan 2023, 10:26
av Per Thomson
herrstina- skrev:Fältet norr om Värnamo är väl Klevshult? Det fältet måste vara ett av de nyare som kom på plats nån gång under 80-talet när den nya vägen byggdes. Märkligt nog rev man upp flygfältet när vägen senare blev motorväg. En bit in i skogen österut finns där dock en landningsbana i brukbart skick som är hopkopplad med Hagshults flygplats så man har banor i olika väderstreck.
Stina.
Ja, mellan Hörle och Klevshult. Om man väljer satellit för Google Maps ser man tydligt det du beskriver. Man kan även se de rester av de uppställningsplatser som funnits utmed E4.