Eskaderövning 1961

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Eskaderövning 1961

Inläggav johnny013 » 10 jan 2023, 13:11

Kanske inte renodlat lastbilsnostalgi men en hel del objekt finns med .
Jag var två år när detta spelades in men i slutet åttital och en bit in på nittiotalet så servade jag landningställen till fpl 32 lansen
God förnöjelse :D :shock:

https://www.youtube.com/watch?v=gdQiUpsqxsA
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Stenhuggarn » 10 jan 2023, 13:36

Den var härlig! :mrgreen: T.o.m rundnosar så sent som -61...
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Drängen » 10 jan 2023, 14:10

Intressant att se snöslungan utrustad som sopmaskin, det har jag nog aldrig sett tidigare.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Per Thomson » 10 jan 2023, 18:50

Fortfarande idag kan man se rester av dessa 'reserv' -flygplatser. Bland andra en på E4 en bit norr om Värnamo. Det behövdes nog en hel del övning för att dessa skulle kunna startas upp effektivt. Jag minns flera tillfällen under sextiotalet då övningar pågick och trafiken, då ganska måttlig, fick ledas om till andra vägar. Idag är inga av dessa fält användbara då de har förfallit.

1961 var det år jag tog körkort, i januari året efter blev det trafikkort. Gymnasieplanerna lades på hyllan, så blev det lumpen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Reid Hulting » 10 jan 2023, 23:08

Jodå, norr om Visby, den s.k. Brorakan, är en sådan reservflygplats som fortfarande används. Om jag inte minns fel så var de t.o.m. ner med en Hercules förra året.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Per Thomson » 11 jan 2023, 08:55

OK, intressant.
Förresten det är ju inte så konstigt, Gotland är ju världens största hangarfartyg :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Drängen » 11 jan 2023, 09:58

Eftersom vi har haft F4 på Frösön finns fortfarande en hel del spår kvar. Under 80-talet förbättrades vägnätet runt Östersund, och ett par sträckor skulle användas som flygfält i händelse av krig. Körde en hel del under vägbyggena, och just dom bitarna var det speciella krav på material, packning m.m. Även vid asfaltering ställdes krav, fick inte vara för stora avvikelser i jämnhet t.ex. Första vintern gick, våren kom med tjällossning, och sen var fröjden över. De sträckor som har mest sättningar/luftningar på framförallt försommarn är just dom bitarna. För övrigt finns ett relativt stort flygfält med klargöringsfickor på E14 mellan Östersund och Sundsvall.
Drängen
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav herrstina- » 15 jan 2023, 16:34

Per Thomson skrev:Fortfarande idag kan man se rester av dessa 'reserv' -flygplatser. Bland andra en på E4 en bit norr om Värnamo. Det behövdes nog en hel del övning för att dessa skulle kunna startas upp effektivt. Jag minns flera tillfällen under sextiotalet då övningar pågick och trafiken, då ganska måttlig, fick ledas om till andra vägar. Idag är inga av dessa fält användbara då de har förfallit.

1961 var det år jag tog körkort, i januari året efter blev det trafikkort. Gymnasieplanerna lades på hyllan, så blev det lumpen.


Fältet norr om Värnamo är väl Klevshult? Det fältet måste vara ett av de nyare som kom på plats nån gång under 80-talet när den nya vägen byggdes. Märkligt nog rev man upp flygfältet när vägen senare blev motorväg. En bit in i skogen österut finns där dock en landningsbana i brukbart skick som är hopkopplad med Hagshults flygplats så man har banor i olika väderstreck.

I somras upptäckte jag ett övergivet flygfält på en bergstopp vis Stalon som ligger en bit in på Vildmarksvägen från Vilhelmina, det anlades under kriget för att mota Adolf om han fick tanken att komma objuden från Norge. Tyvärr är det fältet inte i skick så man kan använda det idag, men skulle ganska enkelt kunna iordningställas.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Noxcania » 15 jan 2023, 22:20

Gamla flygfält e fina, jag blev hyfsat syrack när dom la ner F8, bodde ju nära från 4-19 års ålder & va van vid dom 2-propellrade "syrsorna" & jaktplanen. Pinsamt att dom byggt shoppingcenter där tycker jag. Fältet på bergstoppen verkar ju intressant & førhoppningsvis utanfør exploateringstankarna, hoppas dom tar vara på de.
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Anders Ason » 16 jan 2023, 07:59

Noxcania skrev:Gamla flygfält e fina, jag blev hyfsat syrack när dom la ner F8, bodde ju nära från 4-19 års ålder & va van vid dom 2-propellrade "syrsorna" & jaktplanen. Pinsamt att dom byggt shoppingcenter där tycker jag. Fältet på bergstoppen verkar ju intressant & førhoppningsvis utanfør exploateringstankarna, hoppas dom tar vara på de.

    Har flugit till F8 vid ett tillfälle. Från Visby till F8 i en SAAB 105. Flygvapnet hade ett antal av affärsversionen (som inte gick att sälja till USA då de krävde två flygförare). D v s utan katapultstolar fram och med ett spartanskt baksäte. Som anställd inom Flygvapnets stridsledningssystem hade man sina känningar och kunde ordna en hemresa med en retur. Tyvärr det enda stridsflygplan jag åkte med under mina 12 år. Det var en gång på gång med en tur i det gamla kända SK16 men blev inte av. Användes på den tiden som sk väderplan. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_105

    Vi hade även en egen helikopter till vårt förfogande baserad på F8, en Agusta Bell 104 med regnummer H91 (H=F8). Den fördes senare över till Försökscentralen (FC) Malmslätt och verkar finnas på Flygmuseet numera. I den och andra helikoptrar (marinens) har jag i baksäte över 200 flygtimmar som lite kuriosa. Vill minnas att jag även gick någon kurs på F8.

    H91.jpg
    H 91 Sorgligt undanställd, men den finns kvar! Senaste gången jag såg den var på F21 Luleå och då som anställd på FOA.
    H91.jpg (492.82 KiB) Visad 4236 gånger

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Eskaderövning 1961

Inläggav Per Thomson » 16 jan 2023, 10:26

herrstina- skrev:Fältet norr om Värnamo är väl Klevshult? Det fältet måste vara ett av de nyare som kom på plats nån gång under 80-talet när den nya vägen byggdes. Märkligt nog rev man upp flygfältet när vägen senare blev motorväg. En bit in i skogen österut finns där dock en landningsbana i brukbart skick som är hopkopplad med Hagshults flygplats så man har banor i olika väderstreck.
Stina.

Ja, mellan Hörle och Klevshult. Om man väljer satellit för Google Maps ser man tydligt det du beskriver. Man kan även se de rester av de uppställningsplatser som funnits utmed E4.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster