Sida 1 av 1

Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 08 jan 2023, 16:54
av Per Thomson
Årets första nummer har nu till viss del hunnit genomgås, som vanligt med många intressanta artiklar. De som jag finner särskilt intressanta är de historiska; sid 40 "Anrik lastbilstillverkare" (White), sid 52 "Ur Anders arkiv" samt sid 56 "Bil och släp i England". Ledaren liksom krönikan måste också nämnas.

Beträffande White -artikeln så ser man bilder omväxlande på 'nos' och 'coe' bilar. Jag kan förstå att det har varit varierande bestämmelser i olika stater men jag skulle vilja veta mer om detta. Jag har försökt på egen hand att få mer fakta om detta men inte lyckats särskilt bra trots kontakter med forum och branschorganisation. Däremot vet jag att fler stater har haft en sträng längdbegränsning fram till år 1982, ett år då man tydligen försökte införa någon federal harmonisering. Då struntade man i en fordonskombinations totallängd och nöjde sig med att begränsa enbart lastbäraren, dvs trailern. Begränsande mått blev från 'king-pin' till spårcentrum för 'axelpaketet' bak har jag för mig. Efter år 1982 ratades de flesta 'coe'-modeller av köparna. Det skulle vara intressant att få veta mer om detta.

Artikeln "Bil o släp i England" är mer upplysande om rådande bestämmelser och historik; i artikeln får jag bevis för det jag i det här forumet har förklarat att det i England behövdes två förare för att få framföra lastbil med släpvagn. Inte nog med det, bilen måste även ha dubblerad bromsfunktion så att andreföraren hade möjlighet att ingripa. Detta förklarades för mig av två förare till en engelsk bilsläp -kombination jag träffade på i Västtyskland kanske år 1968.

Artikeln om Linjebuss projekt Lundabuss är intressant ur perspektivet att fordonsköpare förr kunde hade egen ingenjörskompetens för hur fordonen skulle konstrueras och se ut.
Slutligen måste jag framhålla artikeln "Bruksskick är melodin", så genuint härligt att få se en bil som inte är överdrivet glittrig och klarlackad. Nostalgihåren reser sig, detta är historiebevarande på rätt sätt enligt mitt personliga tyckande. :D

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 09 jan 2023, 10:56
av Bengt Gustafsson
Tack Per, vad trevligt att tidningen uppskattas! :D

Längdbestämmelserna i USA är en bra idé, jag sätter upp den på listan med artikeluppslag.

/Bengt

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 09 jan 2023, 12:45
av Per Thomson
Bengt Gustafsson skrev:Längdbestämmelserna i USA är en bra idé, jag sätter upp den på listan med artikeluppslag.

/Bengt

Fint!
Bakgrund till att de nya bestämmelserna bortser från längd utöver lastbärarens mått:
Vad jag kan förstå så har det nog haft en del med komfort att göra, men har inte lyckats få någon bekräftelse. Ju kortare hjulbas desto mer pitching (nickning). Viktigare argument skulle kunna ha varit säkerhet, dels förarplatsens utsatta position och dels ökad risk för jack-knife ju kortare hjulbas. För ett antal år sedan visades vid ett internationellt forskningsseminarium i Australien (HVTT11) att i USA minskade olyckorna med tunga fordon efter det att längdbestämmelsen ändrades.

HVTT = Heavy Vehicle Transport & Technology
HVTT11_What a Difference__.jpg
HVTT11_What a Difference__.jpg (350.69 KiB) Visad 4656 gånger

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 09 jan 2023, 15:12
av Bengt Gustafsson
Onekligen intressant!

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 09 jan 2023, 17:19
av ankarback
Trevlig tidning som vanligt! Gillade repotagen om White och släpen i England. Kul att lära sig om sånt man inte har koll på. Kul att se alla gamla White långtradare från 30-40-tal. Vad jag förstår hade vi inte så stora lastbilar här före andra världskriget. Den röda Scanian 143an var grymt fin också.
Även jag gillar Volvon i Bruksskick. Lastbilar behöver inte se ut som nya för att vara intressanta att läsa om. Blev också lite förvånad att jag aldrig sett den för Tungelsta är inte långt från där jag bor. Är ofta ute och kör däromkring när jag "luftar" min lastbil.

/Johan

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 11 jan 2023, 10:39
av Bengt Gustafsson
Tack Johan! :D

Det bli mer bruksskick från Tungelsta framöver.

/Bengt

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 25 jan 2023, 10:47
av Bengt Dahlberg
Dodge.png
Dodge.png (252.02 KiB) Visad 4505 gånger


På sidan 43 längst ner kan man se var Volvo hämtade inspirationen till Volvo Titan TipTop, senare F88. Besökte Wilmington Del 1965 och såg då frambyggda Dodge dragbilar som jag då antog varit förebilden till den då nyligen introducerade TipTop.
Notera att bilen på bilden har boggilyft vilket även då var ovanligt i Amerika.

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 27 jan 2023, 02:12
av sverker
Jag läste förr Klassiska Lastbilar i Readly, men den försvann tyvärr därifrån. Visst kan jag förstå att det ekonomiskt för tidningen kanske inte är så intressant att finnas på Readly, har ingen aning om hur modellen ser ut, men jag läser så gott som inte alls papperstidningar längre.

Får man tillgång till tidningen elektroniskt som prenumerant? Papperstidningen kan de donera till nån skola eller nåt bara jag får mitt exemplar elektroniskt, gärna också med tillgång till tidigare nummer.

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 27 jan 2023, 17:03
av Bengt Gustafsson
Klassiska Lastbilar finns bara som papperstidning i nuläget.

Bengt Gustafsson
Redaktör

Re: Klassiska Lastbilar #1 2023

InläggPostat: 27 jan 2023, 17:28
av Bengt Gustafsson
Bengt Dahlberg skrev:
På sidan 43 längst ner kan man se var Volvo hämtade inspirationen till Volvo Titan TipTop, senare F88. Besökte Wilmington Del 1965 och såg då frambyggda Dodge dragbilar som jag då antog varit förebilden till den då nyligen introducerade TipTop.
Notera att bilen på bilden har boggilyft vilket även då var ovanligt i Amerika.


Ja, inspirationen till designen lär ha kommet från USA och 6x2 var/är verkligen ovanligt "Over There", som du skriver.