Sida 4 av 4

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 28 dec 2022, 10:27
av Bushido
Reid Hulting skrev:Hej,
12 volts hydraulpump skriver du, men eftersom det är en brandbil så kanske det finns ett kraftuttag att koppla till.

Reid.


Tror inte det tyvärr, inte så vitt jag kunnat hitta. Därav tänker jag att en elektrisk variant troligtvis blir lättast.

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 28 dec 2022, 10:29
av Bushido
Anders Ason skrev:
    Hmm... vad som framgår av bilden på bilen har den som oftast på brandbilar, en frontpump som drivs av vevaxeln så ett kraftuttag på lådan kanske saknas?.
    Om den fortsättningsvis ska vara en lastbil bör ju fronten återställas till originalskick.

    (Följt tråden, intressant att hur den slutar: Att dölja spåren av brandbil när den bakomvarande karossen tas bort brukar vara svårt.)



Precis så är det.

Nej, jag gillar brandpumpen, den blir kvar oavsett om jag bygger om skåpet till ett flak :) Känner inget behov av att dölja spåren av att den varit brandbil, det bidrar till bilens historik och charm. Men för mina användningsområden så skulle jag ha mer nytta av flak än skåp.

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 28 dec 2022, 17:16
av Anders Ason
Förhoppningsvis får du till det som du vill ha det, så lycka till. Det är trevligt om bilen bevaras.

Är ju själv lite åkarbilsnörd genom blodet men oavsett det så anser jag ändå att din bil är intressant. :-)

Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?


Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 28 dec 2022, 19:23
av Bushido
Anders Ason skrev:Förhoppningsvis får du till det som du vill ha det, så lycka till. Det är trevligt om bilen bevaras.

Är ju själv lite åkarbilsnörd genom blodet men oavsett det så anser jag ändå att din bil är intressant. :-)

Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?


Jag ska försöka bevara så mycket som möjligt :) Tyvärr är skåpet väldigt ruttet, hela trästommen skulle behöva byggas upp från grunden och mycket plåt skulle behöva bytas. Med tanke på hur omfattande en sådan renovering skulle bli så känns det helt enkelt inte motiverat när det dessutom resulterar i en bil som är mindre användbar för mig än den hade kunnat vara. Då känns det som en bättre väg att gå att kapa bort skåpet och bygga om till flakbil.

Ja, COE-truckar är häftiga det håller jag helt med om!

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 29 dec 2022, 00:23
av S-V L44
Anders Ason skrev :
Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?

Jag kan berätta att bilen togs i trafik för ganska exakt två månader sedan. Det har alltså tagit lite drygt 10 år att renovera och bygga om bilen, och fortfarande med samma ägare.

// Kjell N

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 29 dec 2022, 01:41
av S-V L44
Per Thomson skrev tidigare :
Ett litet varsel bara, fanns det flera ramhöjder för din modell, det kanske Kjell N kan svara på. Om ett chassi köptes för att det skulle bli en tippbil valdes det högre alternativet. Skulle det däremot vara avsett för en skåpbyggnation valdes ofta det lägre chassit. Det kanske kommer att se lite konstigt ut med ett lägre chassi med tippbyggnation?

Med "lägre" chassi menar nog Per det som oftast kanske kallas busschassi.
Här är en rad busschassin uppställda för kommande karossering. Om det rör sig om chassin från Volvo eller Scania-Vabis vågar jag inte bedöma. Kanske är fotot (som stammar från DigitaltMuseum) taget hos någon karosseripåbyggare?
Notera i alla fall rambalkarnas runda böjning över bakaxeln.

JvmKDAF07585.JPG
JvmKDAF07585.JPG (449.96 KiB) Visad 4934 gånger

Hur det ligger till med Chevrolet, om de marknadsförde två olika ramhöjder, vet jag faktiskt inte. Det troliga är att GM Sverige endast tillhandahöll "full" ramhöjd på svensksålda lastbilar under slutet av 1950-talet, åtminstone i det tunga segmentet. Chevrolet bussar tillverkade i Sverige under senare hälften av 1950-talet var nog ytterst få för att det skulle löna sig med import/tillverkning av speciella busschassin.
Här är i alla fall en bild av ett Chevrolet chassi med lägre chassi. Bilden kommer från USA, och bilen är tidigt 1950-tal. Notera att "knycken" över bakaxeln är kantig i jämförelse med chassin tillverkade av Volvo/Scania.
Om man kryper in under bilen är det givetvis lätt att avgöra om ramen är rak eller formad/böjd över bakaxeln.

Chevrolet 5400 COE - Assumption Illinois USA.JPG
Chevrolet 5400 COE - Assumption Illinois USA.JPG (749.68 KiB) Visad 4934 gånger

Det lättaste är nog att bygga ett nytt fast flak, även om man utgår från en traktorvagn/tippvagn tillverkad av ett avkapat lastbilschassi. Tippflak kräver oftast vissa förstärkningar om chassit inte tidigare varit försett med tippflak, men omöjligt är det naturligtvis inte. Rambredderna varierade också mellan biltillverkare/bilmodeller, så att hitta rätt vagn utan mer eller mindre genomgripande konverteringar innebär nog mycket letande alternativt en god portion tur.

Här en bild av min nyligen inköpta bil med ett nytillverkat fast flak. Bilen, som också i grunden är en f.d. brandbil, har en totalvikt på 8500 kg, så det är jämförbart med den Chevrolet vilken tråden handlar om.
Jag har inte gjort flaket själv, utan enligt uppgift skall det vara tillverkat av en äldre sakkunnig individ något år innan jag anskaffade bilen.
Personligen hade jag sett att vissa detaljer/konstruktionslösningar hade utförts på ett annorlunda sätt, men, men .... Nu är det som det är.

Nybyggt Flak - Sc-V F12 - 1946.JPG
Nybyggt Flak - Sc-V F12 - 1946.JPG (187.75 KiB) Visad 4934 gånger

Upplysningsvis kan jag ge vissa mått :
Flakets yttermått är, längd 4000 mm, bredd 2300 mm.
De två bjälkarna som ligger direkt på bilens rambalkar har dimensionen 60 x 120 mm och sträcker sig utmed rambalkens fulla längd efter hytten.
Tvärreglarnas dimension är 45 x 200 mm. Längden är densamma som flakbredden. Det finns sex stycken tvärreglar jämnt fördelade över hela flaklängden.
Flakets bottenvirke består av 14 stycken spontade plank i dimensionen 45 x 160 mm.
Virket i lämmar och framstam är 25 mm tjockt.
Alla kantlinor är nytillverkade och allt virke är nytt och behandlat med roslagsmahogny.

F.ö. studera även Stenhuggarns hyperintressanta tråd viewtopic.php?f=28&t=9654
Sidorna från cirka 50 och framåt handlar mycket om tillverkningen av det speciella tippflaket.

// Kjell N

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 29 dec 2022, 09:39
av Anders Ason
S-V L44 skrev:Anders Ason skrev :
Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?

Jag kan berätta att bilen togs i trafik för ganska exakt två månader sedan. Det har alltså tagit lite drygt 10 år att renovera och bygga om bilen, och fortfarande med samma ägare.

// Kjell N

    Tack, det hade varit intressant om ägaren hade fortsatt på Forumet och berättat lite om renoveringen. Känner till en sådan bil som byggts som biltransportbil men oklart om det är just den här.

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 30 dec 2022, 04:51
av Bushido
S-V L44 skrev:Per Thomson skrev tidigare :
Ett litet varsel bara, fanns det flera ramhöjder för din modell, det kanske Kjell N kan svara på. Om ett chassi köptes för att det skulle bli en tippbil valdes det högre alternativet. Skulle det däremot vara avsett för en skåpbyggnation valdes ofta det lägre chassit. Det kanske kommer att se lite konstigt ut med ett lägre chassi med tippbyggnation?

Med "lägre" chassi menar nog Per det som oftast kanske kallas busschassi.
Här är en rad busschassin uppställda för kommande karossering. Om det rör sig om chassin från Volvo eller Scania-Vabis vågar jag inte bedöma. Kanske är fotot (som stammar från DigitaltMuseum) taget hos någon karosseripåbyggare?
Notera i alla fall rambalkarnas runda böjning över bakaxeln.

JvmKDAF07585.JPG

Hur det ligger till med Chevrolet, om de marknadsförde två olika ramhöjder, vet jag faktiskt inte. Det troliga är att GM Sverige endast tillhandahöll "full" ramhöjd på svensksålda lastbilar under slutet av 1950-talet, åtminstone i det tunga segmentet. Chevrolet bussar tillverkade i Sverige under senare hälften av 1950-talet var nog ytterst få för att det skulle löna sig med import/tillverkning av speciella busschassin.
Här är i alla fall en bild av ett Chevrolet chassi med lägre chassi. Bilden kommer från USA, och bilen är tidigt 1950-tal. Notera att "knycken" över bakaxeln är kantig i jämförelse med chassin tillverkade av Volvo/Scania.
Om man kryper in under bilen är det givetvis lätt att avgöra om ramen är rak eller formad/böjd över bakaxeln.

Chevrolet 5400 COE - Assumption Illinois USA.JPG

Det lättaste är nog att bygga ett nytt fast flak, även om man utgår från en traktorvagn/tippvagn tillverkad av ett avkapat lastbilschassi. Tippflak kräver oftast vissa förstärkningar om chassit inte tidigare varit försett med tippflak, men omöjligt är det naturligtvis inte. Rambredderna varierade också mellan biltillverkare/bilmodeller, så att hitta rätt vagn utan mer eller mindre genomgripande konverteringar innebär nog mycket letande alternativt en god portion tur.

Här en bild av min nyligen inköpta bil med ett nytillverkat fast flak. Bilen, som också i grunden är en f.d. brandbil, har en totalvikt på 8500 kg, så det är jämförbart med den Chevrolet vilken tråden handlar om.
Jag har inte gjort flaket själv, utan enligt uppgift skall det vara tillverkat av en äldre sakkunnig individ något år innan jag anskaffade bilen.
Personligen hade jag sett att vissa detaljer/konstruktionslösningar hade utförts på ett annorlunda sätt, men, men .... Nu är det som det är.

Nybyggt Flak - Sc-V F12 - 1946.JPG

Upplysningsvis kan jag ge vissa mått :
Flakets yttermått är, längd 4000 mm, bredd 2300 mm.
De två bjälkarna som ligger direkt på bilens rambalkar har dimensionen 60 x 120 mm och sträcker sig utmed rambalkens fulla längd efter hytten.
Tvärreglarnas dimension är 45 x 200 mm. Längden är densamma som flakbredden. Det finns sex stycken tvärreglar jämnt fördelade över hela flaklängden.
Flakets bottenvirke består av 14 stycken spontade plank i dimensionen 45 x 160 mm.
Virket i lämmar och framstam är 25 mm tjockt.
Alla kantlinor är nytillverkade och allt virke är nytt och behandlat med roslagsmahogny.

F.ö. studera även Stenhuggarns hyperintressanta tråd viewtopic.php?f=28&t=9654
Sidorna från cirka 50 och framåt handlar mycket om tillverkningen av det speciella tippflaket.

// Kjell N


Fantastiskt, tack så hemskt mycket för all info Kjell! Du är som ett levande uppslagsverk! :D

Jag ska krypa ner under bilen och ta lite bilder så ser vi hur det står till med ramhöjden.

Stort tack för att du delar med dig av flakmått och dimensioner, då har jag lite inspiration att utgå ifrån! Ska också kolla in tråden du tipsar om, så ser vi om jag väljer tipp eller fast flak när det väl drar ihop sig till att bygga! :D

Mvh Anton.

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

InläggPostat: 21 feb 2023, 22:21
av Bushido
Anders Ason skrev:Förhoppningsvis får du till det som du vill ha det, så lycka till. Det är trevligt om bilen bevaras.

Är ju själv lite åkarbilsnörd genom blodet men oavsett det så anser jag ändå att din bil är intressant. :-)

Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?



Finns en COE till salu på Blocket för den som är sugen! :D

https://www.blocket.se/annons/kalmar/ch ... /106690303