Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Noxcania skrev:Svenskbyggd hytt, dom kom som tomma chassin, bara fronten på.
SNYGG!
Bushido skrev:Är det förresten någon som har lite koll på besiktningsregler och kan svara på vad som händer om man försöker besikta en skåpbil med karosskod BB utan skåpet? Kan jag montera bort skåpet och få resten av bilen genom en besiktning, eller kommer de anmärka på att skåpbilen saknar sitt skåp?
ankarback skrev:Bushido skrev:Är det förresten någon som har lite koll på besiktningsregler och kan svara på vad som händer om man försöker besikta en skåpbil med karosskod BB utan skåpet? Kan jag montera bort skåpet och få resten av bilen genom en besiktning, eller kommer de anmärka på att skåpbilen saknar sitt skåp?
Du måste göra en registreringsbesiktning om du byggt om bilen från ex. skåp till flakbil.
mvh
Johan
......dom kom som tomma chassin, bara fronten på...........
S-V L44 skrev:Noxcania skrev :......dom kom som tomma chassin, bara fronten på...........
De stora amerikanska bilproducenterna hade faktiskt under en lång tid egna fabriker (läs sammansättningsfabriker) här i Sverige, t.ex..
- Ford i Stockholms Frihamn
- GM (Chevrolet, Oldsmobile, GMC, m.fl.) i Hammarby
- Chrysler (Dodge, Fargo, De Soto, Plymouth, m.fl.) i Nyköping
- International Harvester i Norrköping och Malmö (dessa fabriker försåg även resten av Europa med IH maskiner och lastbilar).
- Hudson i Malmö
Efter 2:a Världskriget så införde Sverige genom protektionism höga tullar på kompletta fordon, medan tullarna på reservdelar och komponenter var avsevärt lägre. Detta medförde att allt fler bilar sattes samman av komponenter här i landet.
Kring 1957 sänktes tullarna så att sammansättning inte längre blev lönsam på samma sätt som tidigare.
Speciellt avseende GM:s bilar så kan man utläsa av chassinumret om fordonet är importerat komplett eller om fordonet är sammansatt här i landet.
Beträffande svensktillverkade karosser kan man kika på den sammanställning som finns här viewtopic.php?f=29&t=1149
Jag ser faktiskt att det saknas en del som bör läggas in.
Ofta fanns det en väl synlig tillverkningsskylt inne i förarhytten eller i/på påbyggnaden som skvallrade om tillverkaren.
// Kjell N
Noxcania skrev:Vore den min så skulle jag btgga den sortens skåp jag vill ha & se om besiktningen ser eller bryr sej, se'n kan man ju fixa husbil av bygget & njuta vidare. Eller nå't så'nt...
Noxcania skrev:Om du inte hittar nå'n annan skylt så e den nog borta, de brukade alltid finnas, dom ville ju att de skulle synas vem som tillverkat hytten.
& va de gäller vikten så tar du de vid besiktning om du vill, de blir ju vägning & regbesiktning då.
Noxcania skrev:Vägning & regbesiktning e inga knepigheter, om du har g:a regpapper så e de såklart bra men du har ju plåten som dom kan se va den vägde innan. & hoppas du inte får en veteranlastbilshatare som jag fick en jänkebilshatare en gång när jag åkte in me en taksänkt Impala, de va trist...
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster