Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 19 dec 2022, 08:00

Jag har grävt runt lite och hittat en intressant bild på en Volvo L370 brandbil:

Volvo kaross.jpg
Volvo kaross.jpg (113.62 KiB) Visad 5560 gånger


Jämför aluminiumlisterna och dörrhandtagen med min Cheva:
20221128_141835.JPG
20221128_141835.JPG (724.87 KiB) Visad 5560 gånger


Är det inte likt så säg? Kan det vara så att det är samma karossmakare som ligger bakom? Någon som vet mer om Volvo lastvagnar och deras karosser under 50-talet, och om det fanns något slags samarbete mellan volvo och GM-nordiska på den tiden?
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav S-V L44 » 19 dec 2022, 13:08

Jag borde väl inkomma med lite svar och kommentarer.

Bushido frågade
....På vilket sätt kan man få fram information om svenskbyggd eller ej via chassinumret?....

Jag kan inte detta fullt ut, men GM:s lastbilar som har ett chassinummer som innehåller "NS", t.ex. "NS120" är producerade (eller åtminstoe) sammansatta i Sverige. Denna typ av chassinummer förekom enbart i Sverige mellan 1950-1956.
Därefter förekommer chassinummer typ "IC6B58-6247", var "IC" sannolikt står för produktionsort, "6B" borde indikera modelltyp samt "58" bör vara produktionsår. Det löpande chassinumret skulle då vara "6247".

Det två brandbilarna i det svart/vita fotot ovan tillhörde Malmö Brandkår.
Bilen till vänster med regnumret M53 är en Volvo LV70 D från 1932. Bilen skrotanmäldes i januari 1957.
Bilen till höger med regnumret M6192 är en Volvo L373 Z från 1955. Bilen fick sedermera det nya regnumret GDJ742, men finns inte längre kvar i dagens bilregister.
Personligen tycker inte jag att det finns många likheter mellan din kaross och Malmö brandkårs kaross. Dörrlister och framförallt infällda dörrhandtag finns nästan till 100% på alla brandbilar vid denna tid.
Kvarnby karosserifirma var en stor karosserifirma (då strax öster om Malmö), men jag är osäker om de verkligen tillverkade brandbilskarosser. De tillverkade åtminstone ett stort antal lastbilshytter och försåg även t.ex. Pågen/Påhls brödbilar med inredning. Annars finns det en hel del andra lokala karosstillverkare i Skåne som kan ha gjort påbyggnaden. Att Volvo skulle ha gjort påbyggnaden av brandbilskarossen är näst intill helt osannolikt.
"Zätat" på din karosslist direkt efter hyttdörren kan kanske ge en viss ledtråd vem som har byggt din kaross eftersom det nog är tämligen ovanligt.

Jag lägger in ett antal exempel på andra Chevrolet brandbilar från 1956-1959 som du kan betrakta.
Jag känner inte till vem som tillverkat karosserna, men det är med mycket stor sannolikhet lokala karosstillverkare spridda över landet (dock inte GM själva).

Chevrolet 6400-82 - 1956 - DOK763 - Avregistrerad - (Förut Örebro).JPG
Chevrolet 6400-82 - 1956 - DOK763 - Avregistrerad - (Förut Örebro).JPG (261.72 KiB) Visad 5551 gånger

Chevrolet 4400-64 - 1956 - ABB365 - Ch # NS120 - Knivsta (Förut Katrineholm).JPG
Chevrolet 4400-64 - 1956 - ABB365 - Ch # NS120 - Knivsta (Förut Katrineholm).JPG (214.79 KiB) Visad 5551 gånger

Chevrolet 6500-78 - 1956 - CMA463 - Ch # NS211 - Segersta.JPG
Chevrolet 6500-78 - 1956 - CMA463 - Ch # NS211 - Segersta.JPG (208.6 KiB) Visad 5551 gånger

Chevrolet 4400-64 - 1958 - BHA579 - Ch # IC4B58-6099) - Avregistrerad (Förut Stockholm).JPG
Chevrolet 4400-64 - 1958 - BHA579 - Ch # IC4B58-6099) - Avregistrerad (Förut Stockholm).JPG (259.79 KiB) Visad 5551 gånger

Chevrolet 4400 - 1959 - DOW735 - Ch # IC4B58-6100 - Avregistrerad - (s540021 - Bild från Tow.SE).JPG
Chevrolet 4400 - 1959 - DOW735 - Ch # IC4B58-6100 - Avregistrerad - (s540021 - Bild från Tow.SE).JPG (304.14 KiB) Visad 5551 gånger

Chevrolet 6400-88 - 1958 - EXH509 - Ch # IC6B58-6247 - Avregistrerad (Förut Södra Sandby).JPG
Chevrolet 6400-88 - 1958 - EXH509 - Ch # IC6B58-6247 - Avregistrerad (Förut Södra Sandby).JPG (196.11 KiB) Visad 5551 gånger

Chevrolet 6400-88 - 1959 - BOX475 - Ch # 6252) - Enskede (Förut Bräcke).JPG
Chevrolet 6400-88 - 1959 - BOX475 - Ch # 6252) - Enskede (Förut Bräcke).JPG (248.13 KiB) Visad 5551 gånger

DOW735 har förresten nedsatt totalvikt till 4000 kg.
Just nedsatt totalvikt (jämfört med biltillverkarens rekommendationer) var/är ganska vanligt. Orsakerna kan vara många, inte enbart "nitiska" bilinspektörer.

Hälsningar,
Kjell
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav S-V L44 » 19 dec 2022, 13:39

På kommentarerna kring hur du tänkt göra med skåpet, så finns här några exempel på brandbilar som kapats av till "vanliga" lastbilshytter.
Ett lastbilsflak är nog mer praktiskt än ett skåp.
Snyggt eller inte? Det är nog en personlig smaksak, men om hytten är frisk, så varför inte?

GMC FE 35373 - 1948 - EXK243 - Skultuna (Förut Strömsund).JPG
GMC FE 35373 - 1948 - EXK243 - Skultuna (Förut Strömsund).JPG (246.02 KiB) Visad 5549 gånger

Dodge VH-47 - 1950 - FUR675 - Söderbärke (Förut Våxtorp).JPG
Dodge VH-47 - 1950 - FUR675 - Söderbärke (Förut Våxtorp).JPG (673.28 KiB) Visad 5549 gånger

Volvo LV128 D - 1943 - Vimmerby (Kanske ingen Fd brandbil).JPG
Volvo LV128 D - 1943 - Vimmerby (Kanske ingen Fd brandbil).JPG (214.22 KiB) Visad 5549 gånger

Volvon är kanske ingen fd. brandbil med tanke på dörrhandtaget som avviker från gängse brandbilsutrustning. Grunden kan istället ha varit en skåpbyggnation eller en buss (t.ex. flyttbuss).

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 19 dec 2022, 18:44

S-V L44 skrev:Jag borde väl inkomma med lite svar och kommentarer.

Bushido frågade
....På vilket sätt kan man få fram information om svenskbyggd eller ej via chassinumret?....

Jag kan inte detta fullt ut, men GM:s lastbilar som har ett chassinummer som innehåller "NS", t.ex. "NS120" är producerade (eller åtminstoe) sammansatta i Sverige. Denna typ av chassinummer förekom enbart i Sverige mellan 1950-1956.
Därefter förekommer chassinummer typ "IC6B58-6247", var "IC" sannolikt står för produktionsort, "6B" borde indikera modelltyp samt "58" bör vara produktionsår. Det löpande chassinumret skulle då vara "6247".

Det två brandbilarna i det svart/vita fotot ovan tillhörde Malmö Brandkår.
Bilen till vänster med regnumret M53 är en Volvo LV70 D från 1932. Bilen skrotanmäldes i januari 1957.
Bilen till höger med regnumret M6192 är en Volvo L373 Z från 1955. Bilen fick sedermera det nya regnumret GDJ742, men finns inte längre kvar i dagens bilregister.
Personligen tycker inte jag att det finns många likheter mellan din kaross och Malmö brandkårs kaross. Dörrlister och framförallt infällda dörrhandtag finns nästan till 100% på alla brandbilar vid denna tid.
Kvarnby karosserifirma var en stor karosserifirma (då strax öster om Malmö), men jag är osäker om de verkligen tillverkade brandbilskarosser. De tillverkade åtminstone ett stort antal lastbilshytter och försåg även t.ex. Pågen/Påhls brödbilar med inredning. Annars finns det en hel del andra lokala karosstillverkare i Skåne som kan ha gjort påbyggnaden. Att Volvo skulle ha gjort påbyggnaden av brandbilskarossen är näst intill helt osannolikt.
"Zätat" på din karosslist direkt efter hyttdörren kan kanske ge en viss ledtråd vem som har byggt din kaross eftersom det nog är tämligen ovanligt.

Jag lägger in ett antal exempel på andra Chevrolet brandbilar från 1956-1959 som du kan betrakta.
Jag känner inte till vem som tillverkat karosserna, men det är med mycket stor sannolikhet lokala karosstillverkare spridda över landet (dock inte GM själva).

DOW735 har förresten nedsatt totalvikt till 4000 kg.
Just nedsatt totalvikt (jämfört med biltillverkarens rekommendationer) var/är ganska vanligt. Orsakerna kan vara många, inte enbart "nitiska" bilinspektörer.

Hälsningar,
Kjell


Hej Kjell! Tusen tack för ditt svar! Väldigt intressant och roligt att se fler exempel på brandbilar! Men då förstår jag lite bättre, jag tänkte någonstans att dessa infällda handtag kanske var volvospecifika men de är alltså snarare brandbilsspecifika? Kan det vara en säkerhetsaspekt, designade för att brandmännen ska ha lätt för att få upp dörrar och skåpsluckor även med tjocka handskar på?

Jag har inte hittat någon skylt eller annan info i hytten som anger vem som tillverkat den, du råkar inte veta om det fanns någon slags praxis bland karosstillverkarna att sätta en egen typskylt av något slag och var denna mest troligt placerats?

Återigen, jättekul att se dessa andra brandbilar. Finns ju både likheter och skillnader på en del av dem.

Jag tror att hytten ska gå att rädda, skåpet är väl lite mer tveksamt då i princip hela trästommen ruttnat bort. Det är också ganska rostangripet av att ha stått med fuktigt murknande trä invändigt under många år.

1000000579.jpg
1000000579.jpg (505 KiB) Visad 5541 gånger
1000000580.jpg
1000000580.jpg (471.61 KiB) Visad 5541 gånger
1000000609.jpg
1000000609.jpg (543.31 KiB) Visad 5541 gånger
1000000610.jpg
1000000610.jpg (545.49 KiB) Visad 5541 gånger


Om jag bestämmer mig för att bygga om till flak, den praktiska aspekten lockar absolut, så kommer jag nog försöka rädda de rundade bakre hytthörnen då de rakt avkapade exemplen du bifogat inte tilltalar mig rent estetiskt...

Angående nedsatt vikt, du råkar inte veta om det är krångligt att åtgärda? Finns det intyg ifrån chevrolet att få som styrker att detta chassi klarar den högre totalvikten, och att det därmed skulle räcka med en enkel regbesiktning?
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Noxcania » 19 dec 2022, 20:08

Eftresom du måste regbesiktiga ändå efter ombyggnad så väger dom ju på en gång & skriver in den nya vikten & baserar tillåten last på de, isy pisy! Kom fresten å flura på en sak; info-plåten kan tex sitta i handskfack eller på en sätesram.

(& yes Kjell, de va attans kul å se alla balla hyttmodellerna)
Noxcania
 
Inlägg: 1302
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 19 dec 2022, 20:31

Noxcania skrev:Eftresom du måste regbesiktiga ändå efter ombyggnad så väger dom ju på en gång & skriver in den nya vikten & baserar tillåten last på de, isy pisy! Kom fresten å flura på en sak; info-plåten kan tex sitta i handskfack eller på en sätesram.

(& yes Kjell, de va attans kul å se alla balla hyttmodellerna)


Tack för tipset, jag ska kika där och se om jag hittar något!
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Per Thomson » 19 dec 2022, 22:29

Infällda handtag: En säkerhetsdetalj samt också om karossen i övrigt utnyttjade fullt tillåten fordonsbredd fick inget sticka ut utanför det måttet. När väl lösningen med infällda handtag fanns så utnyttjades den även i övriga fall där den egentligen inte behövdes, det såg ju tilltalande ut.

Nedsatt totalvikt, intressant fråga: För vanliga lastbilar krävdes färdskrivare för en viss lastförmåga men den nivån är man inte i närheten av här, sedan tror jag inte utryckningsfordon överhuvudtaget behövde färdskrivare. Färdskrivare infördes först under senare delen av 50 talet. Kanske totalvikten hade något att göra med dåtidens körkortskrav eller hastighetsbestämmelser?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav S-V L44 » 20 dec 2022, 00:11

Nedsatt totalvikt :
Ganska många tunga fordon verkar under 1950- och 60-talet ha "drabbats" av nedsatta totalvikter. Oftast berodde det på att axeltrycket av någon anledning blev för högt jämfört med tillverkarens anvisningar.
Bl.a. många Scania drabbades av detta.
I exemplet nedan är det en Cheva normal lastbil med ett chassi likt "Bushidos" som fick sin totalvikt sänkt med 470 kg, från 8200 kg till 7730 kg.

M8519 - Chevrolet 6503-82 - 1956 - Ch # 56-6500-NS5 - Kort 1a - SLC Slågarp.JPG
M8519 - Chevrolet 6503-82 - 1956 - Ch # 56-6500-NS5 - Kort 1a - SLC Slågarp.JPG (364.66 KiB) Visad 5522 gånger

Exakt vad som felar är lite svårt att bedöma, men det verkar vara viktfördelningarna på fram- och bakaxeln jämfört med fabrikantens anvisningar. Det kan också hänga samman med, kanske inte dessa fall, med onormala överhäng, etc..
Under krigsåren föranledde undermåliga däck/däckdimensioner också nedsatta lastvikter/totalvikter.

Jag föreslår att Bushido letar fram de ursprungliga registreringshandlingarna för fordonet. Där måste i klartext stå orsaken till nedsättningen av totalvikten enligt exemplet ovan.
Dessa avvikelser/noteringar skall också ha förts in i registreringsuppgifterna på det nyare registreringssystemet som infördes 1972. Ett exempel från Transportstyrelsen :

Fordonsuppgifter med nedsatt totalvikt från 9200 kg till 6900 kg.JPG
Fordonsuppgifter med nedsatt totalvikt från 9200 kg till 6900 kg.JPG (91.08 KiB) Visad 5522 gånger

Sedan i tilläggsuppgifterna (ett annat exempelfordon - en bärgningsbil) skall orsakerna till avvikelserna ha förts in.

Fordonsuppgifter - Tilläggsinformation.JPG
Fordonsuppgifter - Tilläggsinformation.JPG (159.97 KiB) Visad 5522 gånger

Nu känner jag inte till Bushidos registreringsnummer, men titta gärna själv i Transportstyrelsens databas.

Beträffande färdskrivare infördes dessa enligt lagkrav 1956, men många användarkategorier bl.a. brandbilar, militärbilar, m.fl. var undantagna.
Körkortskraven var också förhållandevis liberala utom för förare av trafikbilar var högre behörighet krävdes tidigt, redan på 1930-talet eller tidigare.
Ändringen att samtliga förare av tunga fordon skulle ha högre behörighet (C-kort) skedde 1984.
Däcksfrågan är intressant. Många tunga fordon har egentligen inte däck klassade för "högre" hastigheter. Äldre däck skall nog inte köras i högre hastighet än max 60-70 km/tim, åtminstone inte under belastning, kurvtagning, etc..

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 20 dec 2022, 01:53

Stort tack för input!

Det här är vad jag har i fråga om originaldokumentation:
20221220_004634.JPG
20221220_004634.JPG (292.69 KiB) Visad 5519 gånger
20221220_004504.JPG
20221220_004504.JPG (482.31 KiB) Visad 5519 gånger
20221220_004730.JPG
20221220_004730.JPG (393.22 KiB) Visad 5519 gånger
20221220_004734.JPG
20221220_004734.JPG (401.31 KiB) Visad 5519 gånger



Tyvärr säger fordonsuppgifterna inte heller särskilt mycket i mitt fall, detta är allt:

Fordonsuppgifter Ignis.jpg
Fordonsuppgifter Ignis.jpg (145.11 KiB) Visad 5519 gånger


Ursprunglig totalvikt är redan nedsatt jämfört med typskylten, ingenting om varför den blivit nedsatt någonstans... Lite skillnader mellan tjänstevikter och lastvikter dock, spännande med dessa diskrepanser...
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav S-V L44 » 20 dec 2022, 11:47

Det gav ju inga ytterligare ledtrådar kring varför totalvikten sänkts.
Det ser ut som om du inte känner till brandbilens registreringsnummer innan 1972.
De nya registreringsnumren här i landet infördes 1972, men eftersom din bil är från 1957 så finns det minst ett gammalt nummer i botten. Om bilen funnits i Linneryd utanför Tingsryd i Kronobergs län, så har numret börjat med ett "G" och slutat med en etta.
Att det nya numret också börjar med ett "G" beror på slumpen, men att det slutar med en etta beror på att det gamla numret också slutade med en etta. Redan i mitten/slutet av 1960-talet började man förbereda reformen som ledde till införande av de nya registreringsnumren. Ett av villkoren var att fordonen skulle behålla sin slutsiffra oavsett om fordonet bytte länstillhörighet.

För att försöka få fram ett gammalt registreringsnummer i Kronobergs län, så gjorde jag en sökning på SVAR.
Detta resulterade i att det finns ett dokument som kallas TDAT avseende din bil. Dessa TDAT-dolument innehåller oftast en mikrofilmad kopia av det gamla registreringsdokumentet. I ditt fall var det tydligen endast ett dokument, men för andra bilar kan det även finnas andra dokument med uppgifter om ägarbyten, ombesiktningar, av- och påställningar, skatteärenden, osv., och då kallas dokumenten lite olika.
Om du vill ha en kopia så googla på "svar fordon". Sedan klickar du på Fordonsarkiv 1972-1994 - Riksarkivet - Sök i arkiven.
Eftersom du inte känner till det gamla numret ännu, så klicka på mittenalternativet "Fordon mellan 1972-1994 (Fordon med registreringstypen ABC123)"
Om du följer instruktionerna så lär du komma till en sida enligt följande. Det kostar dig en tia (evt plus porto) om du beställer kopian.

Om kopian verkligen leder till ett gammalt registreringsnummer härrörande från Kronobergs län så kan du gå vidare och försöka få fram ytterligare data, men att börja söka direkt efter ett gammalt nummer om man inte redan vet, är som att försöka leta efter en knappnål i jättestor höstack. Så börja i rätt ända.
Alternativet är ju att leta efter ett fotografi av fordonet var registreringsnumret är fullt synligt, men tyvärr är det inte alltid man har tillgång till något sådant.

Riksarkivet - Beställ uppgifter.JPG
Riksarkivet - Beställ uppgifter.JPG (156.95 KiB) Visad 5510 gånger

Ett annat alternativ är att mejla Transportstyrelsen och fråga vilka dokument som finns lagrade på ditt fordon. Det kan ta lite tid innan du får respons, men oftast är de hjälpsamma och tillmötesgående. Du kan kanske passa på samtidigt att fråga om de kan ha några dokument som styrker sänkningen av totalvikten, men troligen får du försöka rota fram orsaken till detta i Kronobergs län.
Det innebär då att du får gå vidare med Landsarkivet i Växjö (eller om det är Vadstena - jag vet inte riktigt säkert hur det är med Kronobergs län numera - men för Skåne, Blekinge och Hallands län är det Landsarkivet i Lund), men då behöver du definitivt ett gammalt registreringsnummer annars kan det bli dyrt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Per Thomson » 20 dec 2022, 12:44

Värdefulla tips för flera hur man kan gå tillväga, tack Kjell.

Beträffande nedsatt totalvikt för lastbilar räknades fram läget för lastens tyngdpunkt, positivt värde för avstånd framför bakaxeln eller axel två om treaxlig. Med en fast skåpbyggnation kanske lastens verkliga tyngdpunkt avviker ifrån det optimala tyngdpunktsläget och något av antingen vägens eller bilens tillåtna axeltryck överskrides, då reduceras bilens tillåtna totalvikt, idag skattevikt. Med kombinerade karosserier för personbefordran och last kanske det fanns eller finns hur man ska uppskatta vikten på personer. För en förare gäller 75 kg. Brandbilarna som visas i denna tråd har inget större överhäng bak vilket däremot vid stort överhäng brukar vara den vanligaste orsaken för lastbilar till nedsatt totalvikt. Däremot har fler bilar på bilderna en tung vattenpump i framänden, ett längre bakre överhäng skulle ha kunnat balansera upp detta och nedsättningen ha undvikits. Detta bara taget ur minnet, du får korrigera mig Kjell.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav S-V L44 » 20 dec 2022, 16:35

Jo, Per, som synes kan det finnas olika orsaker för nedsättning av totalvikter. Vi kan säkert hitta fler anledningar.

Jag kom att tänka på en sak som jag sett avseende gamla Chevrolet förr, och det var antalet fjäderblad. Ibland kunde man öka antalet blad i fjäderpaketen och på så sätt skrämma upp lastvikten och därmed totalvikten.
Likadant har jag sett i den s.k. "Besiktningshandboken" att t.ex. Scania-Vabis L60-modellen kunde erhållas med 20 fjäderblad fram för höjd lastvikt (totalvikt). Men dessa åtgärder innebar ju förstärkningar som ledde till ökningar, inte sänkningar.

Besiktningshandboken som fanns utgiven enbart för bilbesiktningsmän på 1950-talet har jag endast kopierade valda delar av avseende vissa Scania-Vabis och Volvo, så jag kan t.ex inte se hur det var för GMs modeller.
Jag vill heller inte sprida uppgifterna allmänt eftersom jag fått dem i förtroende.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 21 dec 2022, 00:08

S-V L44 skrev:Det gav ju inga ytterligare ledtrådar kring varför totalvikten sänkts.
Det ser ut som om du inte känner till brandbilens registreringsnummer innan 1972.
De nya registreringsnumren här i landet infördes 1972, men eftersom din bil är från 1957 så finns det minst ett gammalt nummer i botten. Om bilen funnits i Linneryd utanför Tingsryd i Kronobergs län, så har numret börjat med ett "G" och slutat med en etta.
Att det nya numret också börjar med ett "G" beror på slumpen, men att det slutar med en etta beror på att det gamla numret också slutade med en etta. Redan i mitten/slutet av 1960-talet började man förbereda reformen som ledde till införande av de nya registreringsnumren. Ett av villkoren var att fordonen skulle behålla sin slutsiffra oavsett om fordonet bytte länstillhörighet.

För att försöka få fram ett gammalt registreringsnummer i Kronobergs län, så gjorde jag en sökning på SVAR.
Detta resulterade i att det finns ett dokument som kallas TDAT avseende din bil. Dessa TDAT-dolument innehåller oftast en mikrofilmad kopia av det gamla registreringsdokumentet. I ditt fall var det tydligen endast ett dokument, men för andra bilar kan det även finnas andra dokument med uppgifter om ägarbyten, ombesiktningar, av- och påställningar, skatteärenden, osv., och då kallas dokumenten lite olika.
Om du vill ha en kopia så googla på "svar fordon". Sedan klickar du på Fordonsarkiv 1972-1994 - Riksarkivet - Sök i arkiven.
Eftersom du inte känner till det gamla numret ännu, så klicka på mittenalternativet "Fordon mellan 1972-1994 (Fordon med registreringstypen ABC123)"
Om du följer instruktionerna så lär du komma till en sida enligt följande. Det kostar dig en tia (evt plus porto) om du beställer kopian.

Om kopian verkligen leder till ett gammalt registreringsnummer härrörande från Kronobergs län så kan du gå vidare och försöka få fram ytterligare data, men att börja söka direkt efter ett gammalt nummer om man inte redan vet, är som att försöka leta efter en knappnål i jättestor höstack. Så börja i rätt ända.
Alternativet är ju att leta efter ett fotografi av fordonet var registreringsnumret är fullt synligt, men tyvärr är det inte alltid man har tillgång till något sådant.

Riksarkivet - Beställ uppgifter.JPG

Ett annat alternativ är att mejla Transportstyrelsen och fråga vilka dokument som finns lagrade på ditt fordon. Det kan ta lite tid innan du får respons, men oftast är de hjälpsamma och tillmötesgående. Du kan kanske passa på samtidigt att fråga om de kan ha några dokument som styrker sänkningen av totalvikten, men troligen får du försöka rota fram orsaken till detta i Kronobergs län.
Det innebär då att du får gå vidare med Landsarkivet i Växjö (eller om det är Vadstena - jag vet inte riktigt säkert hur det är med Kronobergs län numera - men för Skåne, Blekinge och Hallands län är det Landsarkivet i Lund), men då behöver du definitivt ett gammalt registreringsnummer annars kan det bli dyrt.

// Kjell N

Tusen tack för informationen Kjell, guld värt!

Faktum är att det sitter en gammal regskylt på bilen som mycket riktigt börjar med G och slutar med 1! Jag har nu skickat in en beställning till landsarkivet och uppgett det jag vet om bilen, det blir spännande att se vad de lyckas rota fram! Jag återkommer med en rapport så fort jag får respons!

/Anton
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Anders Ason » 21 dec 2022, 07:36

Kjell, du är en verklig guldgruva på historik! Så kul.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 22 dec 2022, 00:33

Jag fick svar ifrån Landsarkivet! Det var snabbt jobbat må jag säga.

Det här var vad de lyckades hitta:
G1402 1.jpg
G1402 1.jpg (210.01 KiB) Visad 5451 gånger
G1402 2.jpg
G1402 2.jpg (152.2 KiB) Visad 5451 gånger

Så ja, den sänkta totalvikten hade alltså med garanterat axeltryck att göra... Har det med lastutrymmets utformning att göra eller hur kommer det sig att GM sätter en högre totalvikt som skrivs ner eftersom den mängden last skulle innebära ett för stort axeltryck?
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

cron