Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 28 dec 2022, 10:27

Reid Hulting skrev:Hej,
12 volts hydraulpump skriver du, men eftersom det är en brandbil så kanske det finns ett kraftuttag att koppla till.

Reid.


Tror inte det tyvärr, inte så vitt jag kunnat hitta. Därav tänker jag att en elektrisk variant troligtvis blir lättast.
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 28 dec 2022, 10:29

Anders Ason skrev:
    Hmm... vad som framgår av bilden på bilen har den som oftast på brandbilar, en frontpump som drivs av vevaxeln så ett kraftuttag på lådan kanske saknas?.
    Om den fortsättningsvis ska vara en lastbil bör ju fronten återställas till originalskick.

    (Följt tråden, intressant att hur den slutar: Att dölja spåren av brandbil när den bakomvarande karossen tas bort brukar vara svårt.)



Precis så är det.

Nej, jag gillar brandpumpen, den blir kvar oavsett om jag bygger om skåpet till ett flak :) Känner inget behov av att dölja spåren av att den varit brandbil, det bidrar till bilens historik och charm. Men för mina användningsområden så skulle jag ha mer nytta av flak än skåp.
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Anders Ason » 28 dec 2022, 17:16

Förhoppningsvis får du till det som du vill ha det, så lycka till. Det är trevligt om bilen bevaras.

Är ju själv lite åkarbilsnörd genom blodet men oavsett det så anser jag ändå att din bil är intressant. :-)

Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?

Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 28 dec 2022, 19:23

Anders Ason skrev:Förhoppningsvis får du till det som du vill ha det, så lycka till. Det är trevligt om bilen bevaras.

Är ju själv lite åkarbilsnörd genom blodet men oavsett det så anser jag ändå att din bil är intressant. :-)

Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?


Jag ska försöka bevara så mycket som möjligt :) Tyvärr är skåpet väldigt ruttet, hela trästommen skulle behöva byggas upp från grunden och mycket plåt skulle behöva bytas. Med tanke på hur omfattande en sådan renovering skulle bli så känns det helt enkelt inte motiverat när det dessutom resulterar i en bil som är mindre användbar för mig än den hade kunnat vara. Då känns det som en bättre väg att gå att kapa bort skåpet och bygga om till flakbil.

Ja, COE-truckar är häftiga det håller jag helt med om!
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav S-V L44 » 29 dec 2022, 00:23

Anders Ason skrev :
Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?

Jag kan berätta att bilen togs i trafik för ganska exakt två månader sedan. Det har alltså tagit lite drygt 10 år att renovera och bygga om bilen, och fortfarande med samma ägare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav S-V L44 » 29 dec 2022, 01:41

Per Thomson skrev tidigare :
Ett litet varsel bara, fanns det flera ramhöjder för din modell, det kanske Kjell N kan svara på. Om ett chassi köptes för att det skulle bli en tippbil valdes det högre alternativet. Skulle det däremot vara avsett för en skåpbyggnation valdes ofta det lägre chassit. Det kanske kommer att se lite konstigt ut med ett lägre chassi med tippbyggnation?

Med "lägre" chassi menar nog Per det som oftast kanske kallas busschassi.
Här är en rad busschassin uppställda för kommande karossering. Om det rör sig om chassin från Volvo eller Scania-Vabis vågar jag inte bedöma. Kanske är fotot (som stammar från DigitaltMuseum) taget hos någon karosseripåbyggare?
Notera i alla fall rambalkarnas runda böjning över bakaxeln.

JvmKDAF07585.JPG
JvmKDAF07585.JPG (449.96 KiB) Visad 4670 gånger

Hur det ligger till med Chevrolet, om de marknadsförde två olika ramhöjder, vet jag faktiskt inte. Det troliga är att GM Sverige endast tillhandahöll "full" ramhöjd på svensksålda lastbilar under slutet av 1950-talet, åtminstone i det tunga segmentet. Chevrolet bussar tillverkade i Sverige under senare hälften av 1950-talet var nog ytterst få för att det skulle löna sig med import/tillverkning av speciella busschassin.
Här är i alla fall en bild av ett Chevrolet chassi med lägre chassi. Bilden kommer från USA, och bilen är tidigt 1950-tal. Notera att "knycken" över bakaxeln är kantig i jämförelse med chassin tillverkade av Volvo/Scania.
Om man kryper in under bilen är det givetvis lätt att avgöra om ramen är rak eller formad/böjd över bakaxeln.

Chevrolet 5400 COE - Assumption Illinois USA.JPG
Chevrolet 5400 COE - Assumption Illinois USA.JPG (749.68 KiB) Visad 4670 gånger

Det lättaste är nog att bygga ett nytt fast flak, även om man utgår från en traktorvagn/tippvagn tillverkad av ett avkapat lastbilschassi. Tippflak kräver oftast vissa förstärkningar om chassit inte tidigare varit försett med tippflak, men omöjligt är det naturligtvis inte. Rambredderna varierade också mellan biltillverkare/bilmodeller, så att hitta rätt vagn utan mer eller mindre genomgripande konverteringar innebär nog mycket letande alternativt en god portion tur.

Här en bild av min nyligen inköpta bil med ett nytillverkat fast flak. Bilen, som också i grunden är en f.d. brandbil, har en totalvikt på 8500 kg, så det är jämförbart med den Chevrolet vilken tråden handlar om.
Jag har inte gjort flaket själv, utan enligt uppgift skall det vara tillverkat av en äldre sakkunnig individ något år innan jag anskaffade bilen.
Personligen hade jag sett att vissa detaljer/konstruktionslösningar hade utförts på ett annorlunda sätt, men, men .... Nu är det som det är.

Nybyggt Flak - Sc-V F12 - 1946.JPG
Nybyggt Flak - Sc-V F12 - 1946.JPG (187.75 KiB) Visad 4670 gånger

Upplysningsvis kan jag ge vissa mått :
Flakets yttermått är, längd 4000 mm, bredd 2300 mm.
De två bjälkarna som ligger direkt på bilens rambalkar har dimensionen 60 x 120 mm och sträcker sig utmed rambalkens fulla längd efter hytten.
Tvärreglarnas dimension är 45 x 200 mm. Längden är densamma som flakbredden. Det finns sex stycken tvärreglar jämnt fördelade över hela flaklängden.
Flakets bottenvirke består av 14 stycken spontade plank i dimensionen 45 x 160 mm.
Virket i lämmar och framstam är 25 mm tjockt.
Alla kantlinor är nytillverkade och allt virke är nytt och behandlat med roslagsmahogny.

F.ö. studera även Stenhuggarns hyperintressanta tråd viewtopic.php?f=28&t=9654
Sidorna från cirka 50 och framåt handlar mycket om tillverkningen av det speciella tippflaket.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2348
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Anders Ason » 29 dec 2022, 09:39

S-V L44 skrev:Anders Ason skrev :
Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?

Jag kan berätta att bilen togs i trafik för ganska exakt två månader sedan. Det har alltså tagit lite drygt 10 år att renovera och bygga om bilen, och fortfarande med samma ägare.

// Kjell N

    Tack, det hade varit intressant om ägaren hade fortsatt på Forumet och berättat lite om renoveringen. Känner till en sådan bil som byggts som biltransportbil men oklart om det är just den här.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 30 dec 2022, 04:51

S-V L44 skrev:Per Thomson skrev tidigare :
Ett litet varsel bara, fanns det flera ramhöjder för din modell, det kanske Kjell N kan svara på. Om ett chassi köptes för att det skulle bli en tippbil valdes det högre alternativet. Skulle det däremot vara avsett för en skåpbyggnation valdes ofta det lägre chassit. Det kanske kommer att se lite konstigt ut med ett lägre chassi med tippbyggnation?

Med "lägre" chassi menar nog Per det som oftast kanske kallas busschassi.
Här är en rad busschassin uppställda för kommande karossering. Om det rör sig om chassin från Volvo eller Scania-Vabis vågar jag inte bedöma. Kanske är fotot (som stammar från DigitaltMuseum) taget hos någon karosseripåbyggare?
Notera i alla fall rambalkarnas runda böjning över bakaxeln.

JvmKDAF07585.JPG

Hur det ligger till med Chevrolet, om de marknadsförde två olika ramhöjder, vet jag faktiskt inte. Det troliga är att GM Sverige endast tillhandahöll "full" ramhöjd på svensksålda lastbilar under slutet av 1950-talet, åtminstone i det tunga segmentet. Chevrolet bussar tillverkade i Sverige under senare hälften av 1950-talet var nog ytterst få för att det skulle löna sig med import/tillverkning av speciella busschassin.
Här är i alla fall en bild av ett Chevrolet chassi med lägre chassi. Bilden kommer från USA, och bilen är tidigt 1950-tal. Notera att "knycken" över bakaxeln är kantig i jämförelse med chassin tillverkade av Volvo/Scania.
Om man kryper in under bilen är det givetvis lätt att avgöra om ramen är rak eller formad/böjd över bakaxeln.

Chevrolet 5400 COE - Assumption Illinois USA.JPG

Det lättaste är nog att bygga ett nytt fast flak, även om man utgår från en traktorvagn/tippvagn tillverkad av ett avkapat lastbilschassi. Tippflak kräver oftast vissa förstärkningar om chassit inte tidigare varit försett med tippflak, men omöjligt är det naturligtvis inte. Rambredderna varierade också mellan biltillverkare/bilmodeller, så att hitta rätt vagn utan mer eller mindre genomgripande konverteringar innebär nog mycket letande alternativt en god portion tur.

Här en bild av min nyligen inköpta bil med ett nytillverkat fast flak. Bilen, som också i grunden är en f.d. brandbil, har en totalvikt på 8500 kg, så det är jämförbart med den Chevrolet vilken tråden handlar om.
Jag har inte gjort flaket själv, utan enligt uppgift skall det vara tillverkat av en äldre sakkunnig individ något år innan jag anskaffade bilen.
Personligen hade jag sett att vissa detaljer/konstruktionslösningar hade utförts på ett annorlunda sätt, men, men .... Nu är det som det är.

Nybyggt Flak - Sc-V F12 - 1946.JPG

Upplysningsvis kan jag ge vissa mått :
Flakets yttermått är, längd 4000 mm, bredd 2300 mm.
De två bjälkarna som ligger direkt på bilens rambalkar har dimensionen 60 x 120 mm och sträcker sig utmed rambalkens fulla längd efter hytten.
Tvärreglarnas dimension är 45 x 200 mm. Längden är densamma som flakbredden. Det finns sex stycken tvärreglar jämnt fördelade över hela flaklängden.
Flakets bottenvirke består av 14 stycken spontade plank i dimensionen 45 x 160 mm.
Virket i lämmar och framstam är 25 mm tjockt.
Alla kantlinor är nytillverkade och allt virke är nytt och behandlat med roslagsmahogny.

F.ö. studera även Stenhuggarns hyperintressanta tråd viewtopic.php?f=28&t=9654
Sidorna från cirka 50 och framåt handlar mycket om tillverkningen av det speciella tippflaket.

// Kjell N


Fantastiskt, tack så hemskt mycket för all info Kjell! Du är som ett levande uppslagsverk! :D

Jag ska krypa ner under bilen och ta lite bilder så ser vi hur det står till med ramhöjden.

Stort tack för att du delar med dig av flakmått och dimensioner, då har jag lite inspiration att utgå ifrån! Ska också kolla in tråden du tipsar om, så ser vi om jag väljer tipp eller fast flak när det väl drar ihop sig till att bygga! :D

Mvh Anton.
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Re: Annorlunda hytt på Chevrolet brandbil från 1957?

Inläggav Bushido » 21 feb 2023, 22:21

Anders Ason skrev:Förhoppningsvis får du till det som du vill ha det, så lycka till. Det är trevligt om bilen bevaras.

Är ju själv lite åkarbilsnörd genom blodet men oavsett det så anser jag ändå att din bil är intressant. :-)

Den som finns i den här tråden hade jag gärna ägt:
viewtopic.php?f=1&t=5178

Dessvärre har inte ägaren varit inne här sedan mån 11 nov 2013, 13:42 så vi vet inte hur det har gått?



Finns en COE till salu på Blocket för den som är sugen! :D

https://www.blocket.se/annons/kalmar/ch ... /106690303
Bushido
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 nov 2022, 20:31

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron