Per Thomsons F88a

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Per Thomsons F88a

Inläggav mats-oh » 09 nov 2022, 19:15

Jag skulle vilja höra med dig om din F88a. Kanske jag missat någon annan tråd där du skrivit mer om den.
Hur kom iden att förlänga hytten
Jag förstår att du tyckte den var för trång men ändå ett ganska långt steg :D
Hur gammal var bilen när hytten förlängdes och vem gjorde det.
Det måste tagit en stund att göra. För det ser proffsigt ut. Och hur kom iden med luckan bakom dörren
Den är ju riktigt grann att titta på synd det inte finns fler bilder.
MVH Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Per Thomsons F88a

Inläggav Per Thomson » 09 nov 2022, 19:41

När man måste både arbeta och bo i hytten som mest 8 - 9 dagar på längre resor, t ex Avesta - Österrike, då kändes hytten trång, särskilt om man var två. Under ett semesterstopp i samband med Praginvasionen augusti 1968 talade jag med min granne en kväll, kanske det var ett glas med i bilden. Det fixar vi tyckte grannen så nästa morgon spände vi en ståltråd över hytten där kaplinjen skulle vara. Delningen blev då mitt för sidorutan och mitt i ventilationsgallret vid hyttens nederkant. Kapen kördes även tvärs över golvet och igenom motortunneln. Bakstycket flyttades sedan drygt 30 cm bakåt och fixerades i rätt läge. Profiler för tak och golv som skulle förlängas bockade jag själv i en verkstad mitt emot vårt garage. Ytterligare en annan kompis hjälpte till med svetsningen. I stället för att svetsa igen hålet med en plåt där ventilationsgallret hade suttit, det hade ju nu blivit över 30 cm bredare, kom jag på idén att göra en lucka för att lätt komma åt verktyg, overall och handskar. Sedan återstod lite pyssel med inredning och lackering. Bilen var drygt två år gammal när detta gjordes.

F88_hytt.jpg
F88_hytt.jpg (106.69 KiB) Visad 3077 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Per Thomsons F88a

Inläggav Per Thomson » 09 nov 2022, 19:46

Här en skymt av hytten. På väg hem från Italien. Brenner. OBS, dubbla konvexa backspeglar i olika vinklar vilket är standard idag.

Brenner6815.jpg
Brenner6815.jpg (256.67 KiB) Visad 3076 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Per Thomsons F88a

Inläggav mats-oh » 10 nov 2022, 18:37

Fiffigt tänkt med luckan.
Men hur var det med besiktning och sånt.
Det är ju preskiberat :D

Stilig var den iaf.
Volvo F88 och G88 är väldigt lyckade designmässigt tycker jag. Mina absoluta favvoveteranare
Särskilt då G88an.

Undrar vem designade dom egentligen.
Har läst mycket Volvo böcker men tror aldrig jag läst vem som designade F88an.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Per Thomsons F88a

Inläggav Per Thomson » 10 nov 2022, 19:48

Besiktningen var nervös :oops: men de märkte inget, eller låtsades inte se. 8) Visst var det en risk.
Designen var USA inspirerad, läste i någon tidning att designern kände sig besviken efter det han lämnat Volvo. Jag vet inte hur man kan hitta namnet, kanske någon får fram det?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster