Hemvändare

Bilar som får återvända till sina rötter är alltid kul. Jag och innehavaren gjorde en tur från Svenstavik till Östersund idag, i akt och mening att besikta objektet. Väl framme blev objektet istadig, och vägrade leverera tillräckligt med ström för att starta. Något märkligt efter en resa på 6 mil med högt,( eller åtminstone högljutt), varvtal. För att ytterligare förbrylla startade den av egen kraft just innan hjälpen anlände. Istället bytte objektet taktik, och tjyvdrog luft istället, och gav upp andan. Vid luftning upptäcktes att en banjokoppling vid glaskoppen var boven. Samtidigt konstaterade jag fläktremmen nog enbart hängt kvar på ren viljestyrka. Tunnare, fortfarande i ett stycke, rem har jag aldrig sett. Lösningen blev att åkeriet som 1968 köpte bilen fick göra en utryckning, och sedan blev det besök på deras verkstad, där en ny rem applicerades. I samband med det togs en bild framför kontoret. Sandberg & Jonsson köpte alltså denna LS110 ny 1968, vilket innebär två växelspakar. Till bilen hörde ett tvåaxligt Ilsbo tippsläp, som jag ägde ett par år på 90-talet. Bilen gick för Åsarna lastbilcentral, men fick även stötta upp på Stockholmslinjen vid behov. På bilden syns nuvarande ägare till vänster,Göran Persson från Ljungdalen, och sonen till Kurt Jonsson, en av grundarna, sonen heter Jan Jonsson. Tilläggas kan att den fortfarande är väldigt lika originalutförandet, om än väldigt sliten.