Kristider?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Kristider?

Inläggav Per Thomson » 10 okt 2022, 21:20

Den här videon är rätt kul i sammanhanget
https://youtu.be/ym1woV9_4jM
Den här bilen tycks identisk med den som motorkunnige Kalle Danielsson (ej levandes längre) hade. Tror faktiskt att Kalles namn nämns i videon, det var känt i dessa kretsar. Vid en Tung Masträff för kanske drygt 10 år sedan dök faktiskt Kalle upp med sin gengas-Merca, fast då med privatchaufför på grund av ålder.
Kalle hade en rikligt utrustad motorverkstad och utförde mycket specialjobb åt diverse motorfolk. I början på sjuttiotalet borrade han upp mitt motorblock på den trötta MB 200 dieseln jag hade då, så klarade den ytterligare 20000 mil. Egentligen tog han mitt block i utbyte och jag fick ett som redan var färdigrenoverat. Alla 'utanpåliggande' fick jag kränga över själv i hans verkstad.
Kristider (beträffande personlig ekonomi) och sysselsättning under en sportlovssemester 1974. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Kristider?

Inläggav Anders Ason » 11 okt 2022, 08:40

Intressant film och ett avancerat bygge, dessutom hög teknisk kvalité på filmen.Kul.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Kristider?

Inläggav matsrasa » 12 okt 2022, 19:41

Roligt att se den imponerande ombyggnaden för gengas. Både kunskap och hantverk. Intressant också med översikten av alternativa bränslen som prövats under åren med varierande framgång. Min far som var född 1920 värmde huset med ved hela livet. På 1960-talet när oljan kostade några hundralappar per m3 och vi barn knotade över vedhuggningen hävdade han envist att oljan skulle användas till bil och traktor. "Om du visste hur mycket planering och omsorg det krävs för att köra bil på gengas skulle du inte föreslå nåt så dumt som att elda olja för att värma vatten" Och sen var det bara att fortsätta klyva och trava ved.:)
Ang. tjärdestillat körde de tydligen med DKW bilar. Antar att det var ett udda märke under kriget. Kanske var de lättare att anpassa för det bränslet?
Hälsningar Mats
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster