Bosch Tändningslås

Hur fungerade egentligen Bosch tändningslås som hade en kontaktnyckel enligt bild?
Sedan startade man ändå upp motorn med en startknapp.
Fungerade nyckeln då bara som en brytare för ström till startknappen när man förde in nyckeln i hålet, eller behövde man dessutom vrida om nyckeln eller föra den till en viss position?
Finns det någon bild på hur man kopplar in brytaren.
Är den tvåpolig, eller flerpolig?
Brytaren visas inte upp som en speciell komponent i de elscheman som jag har sett, varken för fordon med bensinmotor eller för dieselmotor.
Motorn stannade man naturligtvis med en stoppknapp när det gällde dieselmotorer, men hur var det med bensinmotorer? Drog man ut Bosch kontaktnyckeln när man stängde av bensinmotorn?
Var nyckelprofilen alltid densamma vilket skulle innebära att en kontaktnyckel passade i olika lås, eller fanns det ett antal olika nyckelprofiler på marknaden?
Ungefär när i tiden ersattes dessa tändningslås med modernare nycklar? Jag märker att åtminstone tidiga Sc-V 76:or också har en liknande kontaktnyckel.
// Kjell N
Sedan startade man ändå upp motorn med en startknapp.
Fungerade nyckeln då bara som en brytare för ström till startknappen när man förde in nyckeln i hålet, eller behövde man dessutom vrida om nyckeln eller föra den till en viss position?
Finns det någon bild på hur man kopplar in brytaren.
Är den tvåpolig, eller flerpolig?
Brytaren visas inte upp som en speciell komponent i de elscheman som jag har sett, varken för fordon med bensinmotor eller för dieselmotor.
Motorn stannade man naturligtvis med en stoppknapp när det gällde dieselmotorer, men hur var det med bensinmotorer? Drog man ut Bosch kontaktnyckeln när man stängde av bensinmotorn?
Var nyckelprofilen alltid densamma vilket skulle innebära att en kontaktnyckel passade i olika lås, eller fanns det ett antal olika nyckelprofiler på marknaden?
Ungefär när i tiden ersattes dessa tändningslås med modernare nycklar? Jag märker att åtminstone tidiga Sc-V 76:or också har en liknande kontaktnyckel.
// Kjell N