Sida 1 av 2

Bosch Tändningslås

InläggPostat: 07 sep 2022, 21:13
av S-V L44
Hur fungerade egentligen Bosch tändningslås som hade en kontaktnyckel enligt bild?

Bosch Tändningslåsnyckel.JPG
Bosch Tändningslåsnyckel.JPG (135.07 KiB) Visad 9975 gånger

Sedan startade man ändå upp motorn med en startknapp.

Fungerade nyckeln då bara som en brytare för ström till startknappen när man förde in nyckeln i hålet, eller behövde man dessutom vrida om nyckeln eller föra den till en viss position?

Finns det någon bild på hur man kopplar in brytaren.
Är den tvåpolig, eller flerpolig?
Brytaren visas inte upp som en speciell komponent i de elscheman som jag har sett, varken för fordon med bensinmotor eller för dieselmotor.
Motorn stannade man naturligtvis med en stoppknapp när det gällde dieselmotorer, men hur var det med bensinmotorer? Drog man ut Bosch kontaktnyckeln när man stängde av bensinmotorn?

Var nyckelprofilen alltid densamma vilket skulle innebära att en kontaktnyckel passade i olika lås, eller fanns det ett antal olika nyckelprofiler på marknaden?
Ungefär när i tiden ersattes dessa tändningslås med modernare nycklar? Jag märker att åtminstone tidiga Sc-V 76:or också har en liknande kontaktnyckel.

// Kjell N

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 07 sep 2022, 21:47
av Drängen
Vet bara att det gick lika bra med en spik i rätt storlek.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 07 sep 2022, 23:56
av Bigmanstown
Skulle inte förvåna mej om dom fortfarande säljs nya!
När man tryckte in nyckel så slogs ju tändningen till och
sedan parkeringsljuset i läge ett, läge två halvljus.
Dom tålde ganska mycket ström, somliga bilar där
någon hade gjort ”egna inkopplingar” kunde dom
vara jättevarma men fungerade ändå.

Dom jag har kommit i kontakt med, har alltid modellen varit samma.
Scania slutade väl använda dom när 141an gick ur tiden.
Angående bensinare har jag nog inte träffat på just denna modellen.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 08 sep 2022, 08:05
av Anders Ason
Apropå nycklar så finns det nya. (Tror jag ha beg. nycklar ligger)

Funktionen är enkel med några kontaktbleck på undersidan som trycks i hop för kontakt när nyckeln som har en "vårta" nertill trycks ner i låset, ett lås som dock inte gör skäl för namnet. Det fanns enbart en profil på nyckel, alla nycklar passade i alla lås!

En mycket sliten nyckel (som på din bild) kanske inte räcker till för att blecken ska gå ihop, kan ge oväntade effekter som att ex.vis blinkers inte fungerar vilket jag varit med om. Långsökt vid en felsökning. Vridningen av nyckeln kan ha lite olika funktioner men i första hand att slå på spänningen så att bilen går att starta.
Startknappen har sin egen historia. Från att det i bilarnas barndom och framåt var en mekanisk funktion och innan bendixdrevet kom som kopplades in via en elmagnet (solenoid som det är numera). Startmotordrevet kopplades då in antingen via en pedal i golvet eller via ett reglage som drogs ut på instrumentbrädan (Ford Anglia från slutet av 40- och början av 50 talet. Anglian hade en instrumentbräda av brun bakelit!)
Senare kom då startknappen som hängde med länge i just lastbilar av någon okänd anledning, men - riktiga lastbilar har startknapp!

Det som hängt med det manuella längst är det motsatta, d v s stoppreglaget. Vet inte när det kom nyckelreglerat men min på Scania 1986 är det mekaniskt.

Startknappen är inte död. I moderna bilar med nyckelfria lösningar finns den kvar som i min bil. Lite ovant var det i början men funkar bra, bilen är stor och starknappen ger lite lastbilskänsla för det var så när jag växte upp:-)


startknapp.jpg
startknapp.jpg (256.3 KiB) Visad 9946 gånger

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 08 sep 2022, 18:29
av Per Thomson
För Scania-Vabis (säkert även Volvo) är det som Bigmanstown beskriver. Intryckning av nyckeln är bara en form av strömbrytare så att övriga strömförbrukare kan existera, mätare, startknapp, lufttrycksvarnare, etc. Vridning av nyckeln ger först parkering och i nästa läge vägbelysning.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 08 sep 2022, 20:33
av Drängen
Per Thomson skrev:För Scania-Vabis (säkert även Volvo) är det som Bigmanstown beskriver. Intryckning av nyckeln är bara en form av strömbrytare så att övriga strömförbrukare kan existera, mätare, startknapp, lufttrycksvarnare, etc. Vridning av nyckeln ger först parkering och i nästa läge vägbelysning.

På Volvo av samma årsmodell händer ingenting vid insättning av av nyckeln, man måste vrida till tändläge för att kunna starta.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 08 sep 2022, 21:53
av Bigmanstown
Hittade ett nytt på denna sida, kopplingsschema finns bland bilderna!
https://www.amazon.se/Bosch-342-201-009 ... B003NE1B9Y

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 08 sep 2022, 23:17
av S-V L44
Utmärkt. Då finns det kanske lite underlag för felsökning.

// Kjell N

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 09 sep 2022, 07:55
av Anders Ason
S-V L44 skrev:Utmärkt. Då finns det kanske lite underlag för felsökning.

// Kjell N


    Vad är det som inte fungerar?

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 09 sep 2022, 08:12
av StefanM
Ska väl även poängteras att det fanns/finns flera olika typer av lås med lika nyckel.......Allt berodde ju på vilka funktioner man ville ha. Det enklaste är ju att lossa det och titta på anslutningarnas beteckningar så ser man väl förväntad funktion på det låset man har.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 09 sep 2022, 09:20
av Stenhuggarn
Oxidskikt på kontaktblecken är ju ett vanligt fel. Fördelen med gamla Bosch/Robo grejer är ju att de oftast går att plocka isär skapligt enkelt och efter rengöring brukar de funka som nya. Fina grejer! :D

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 09 sep 2022, 09:56
av Malte. E
Sign. S-V L44 ställer några intressanta frågor om "startnycklar" i äldre Scania-Vabis.
Några bra svar har redan givits av sign. Bigmanstown och av Per.

Mitt minne är inte längre vad det borde vara,men några tilläggskommentarer kan jag
alltid lämna.
Ursprungligen hade dessa Boschnycklar två olika utföranden. Den äldre var helt symmetrisk
i "greppet",d.v.s. toppen, och var mycket lång, gissningsvis 50-70 mm.
Kan nämna att äldre Volvobussar hade en liknande nyckel, man bara ca 50 mm lång.

I Scania-Vabis hängde dessa nycklar med ända in på efterkrigstiden, Regent och fyror hade
dem. Möjligen med typ 75 kom den nyare "osymmetriska" nyckeln, av den typ som visas på
en bild.
Hur man hanterade nyckeln i bensindrivna Scanior av efterkrigstyp det kan nog Anders Näs-
lund svara på, som ju har en bil av den typen.
Det kan väl nämnas att dessa typer av nycklar fanns i Scania-Vabis från ca 1930 till in vår tid.
Men eftersom man även köpte elkomponenter från andra än Bosch, förekom Scanianycklar
även av helt andra utföranden.
Malte E.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 11 sep 2022, 21:14
av Malte. E
"Tändningslås" igen.
Nyfikenheten på det här drev mig till att ringa Näslund i Hofors och fråga hur han beter
sig med sin stegbil med bensinmotor. Jag har ju själv aldrig kört en femtiotalsScania med
bensinmotor. Men Näslunds bil är en L60 med sexcylindrig bensinmotor.

Det gamla förgasarreglaget från 30- och 40-talet, det där skjutreglaget med " Start..Riklig..
...Sparsam"...är givetvis längesedan borta. I stället har den här bilen en chokeknapp bredvid
rattstången. Nåväl...man drar ut chokeknappen om man tror sig behöva den. Trycker in
kontaktnyckeln ett snäpp och trycker sedan på startknappen. Behöver man strålkastarna
vrider man nyckeln över läget Ett som tänder parkeringsljus, vidare till läget Två så flödar
ljuset, liksom i en Regent eller en fyra.
När man åkt färdigt så vrider man tillbaka nyckeln till läge noll så slocknar ljuset, sedan
drar men ut nyckeln ett snäpp så stannar motorn.
Malte E.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 12 sep 2022, 09:34
av Per Thomson
OK, bara stoppvajern som ersatts med nyckelfunktionen då, enkelt.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 12 sep 2022, 13:08
av Anders Ason
Per Thomson skrev:OK, bara stoppvajern som ersatts med nyckelfunktionen då, enkelt.


    Inte riktigt så. Det framgår av texten att det gällde en bil med bensinmotor och då stannade den förstås när strömmen bröts.
    Dieseln krävde ju bränslestopp för att stanna och därav en mekanisk sådan verkande direkt på pumpen. Senare ordnades det med en elmagnet placerad nära pumpen i stället för en vajer (pianotråd) till föraren. Så var de på en Landsverk grävmaskin från början av sjuttiotalet som jag var delägare i och betydligt senare kom något liknande in på dieselbilarna helt logiskt. Vrider man av nyckeln ska motorn stanna.