Sida 2 av 2

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 13 sep 2022, 10:33
av Ove
På bensin Scanian är det magnettändning,ingen ström från batter????

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 13 sep 2022, 21:02
av Malte. E
Du har helt rätt Ove !
Den där motortypen hade en vertikal Scintillamagnet.
Men batterier måste likväl finnas för startmotorn.
Men magnetapparaten i sig var helt självgenererande
vad gäller ström.

Somliga personer "som var med på den tiden", an-
såg att Scintillamagneterna höll klart högre kvalitet
än Boschmagneterna. Kanske det!
Malte E.

Re: Bosch Tändningslås

InläggPostat: 15 sep 2022, 12:01
av Per Thomson
Anders Ason skrev:
Per Thomson skrev:OK, bara stoppvajern som ersatts med nyckelfunktionen då, enkelt.


    Inte riktigt så. Det framgår av texten att det gällde en bil med bensinmotor och då stannade den förstås när strömmen bröts.
    Dieseln krävde ju bränslestopp för att stanna och därav en mekanisk sådan verkande direkt på pumpen. Senare ordnades det med en elmagnet placerad nära pumpen i stället för en vajer (pianotråd) till föraren. Så var de på en Landsverk grävmaskin från början av sjuttiotalet som jag var delägare i och betydligt senare kom något liknande in på dieselbilarna helt logiskt. Vrider man av nyckeln ska motorn stanna.

Jodå, det var var bensinmotor jag avsåg och skillnaden jämfört med dieselmotorn.

Intressant det som Ove och Malte nämner, den självgenererade tändströmmen med Scintillamagnet.