Bosch Tändningslås

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bosch Tändningslås

Inläggav S-V L44 » 07 sep 2022, 21:13

Hur fungerade egentligen Bosch tändningslås som hade en kontaktnyckel enligt bild?

Bosch Tändningslåsnyckel.JPG
Bosch Tändningslåsnyckel.JPG (135.07 KiB) Visad 6487 gånger

Sedan startade man ändå upp motorn med en startknapp.

Fungerade nyckeln då bara som en brytare för ström till startknappen när man förde in nyckeln i hålet, eller behövde man dessutom vrida om nyckeln eller föra den till en viss position?

Finns det någon bild på hur man kopplar in brytaren.
Är den tvåpolig, eller flerpolig?
Brytaren visas inte upp som en speciell komponent i de elscheman som jag har sett, varken för fordon med bensinmotor eller för dieselmotor.
Motorn stannade man naturligtvis med en stoppknapp när det gällde dieselmotorer, men hur var det med bensinmotorer? Drog man ut Bosch kontaktnyckeln när man stängde av bensinmotorn?

Var nyckelprofilen alltid densamma vilket skulle innebära att en kontaktnyckel passade i olika lås, eller fanns det ett antal olika nyckelprofiler på marknaden?
Ungefär när i tiden ersattes dessa tändningslås med modernare nycklar? Jag märker att åtminstone tidiga Sc-V 76:or också har en liknande kontaktnyckel.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Drängen » 07 sep 2022, 21:47

Vet bara att det gick lika bra med en spik i rätt storlek.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Bigmanstown » 07 sep 2022, 23:56

Skulle inte förvåna mej om dom fortfarande säljs nya!
När man tryckte in nyckel så slogs ju tändningen till och
sedan parkeringsljuset i läge ett, läge två halvljus.
Dom tålde ganska mycket ström, somliga bilar där
någon hade gjort ”egna inkopplingar” kunde dom
vara jättevarma men fungerade ändå.

Dom jag har kommit i kontakt med, har alltid modellen varit samma.
Scania slutade väl använda dom när 141an gick ur tiden.
Angående bensinare har jag nog inte träffat på just denna modellen.
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Anders Ason » 08 sep 2022, 08:05

Apropå nycklar så finns det nya. (Tror jag ha beg. nycklar ligger)

Funktionen är enkel med några kontaktbleck på undersidan som trycks i hop för kontakt när nyckeln som har en "vårta" nertill trycks ner i låset, ett lås som dock inte gör skäl för namnet. Det fanns enbart en profil på nyckel, alla nycklar passade i alla lås!

En mycket sliten nyckel (som på din bild) kanske inte räcker till för att blecken ska gå ihop, kan ge oväntade effekter som att ex.vis blinkers inte fungerar vilket jag varit med om. Långsökt vid en felsökning. Vridningen av nyckeln kan ha lite olika funktioner men i första hand att slå på spänningen så att bilen går att starta.
Startknappen har sin egen historia. Från att det i bilarnas barndom och framåt var en mekanisk funktion och innan bendixdrevet kom som kopplades in via en elmagnet (solenoid som det är numera). Startmotordrevet kopplades då in antingen via en pedal i golvet eller via ett reglage som drogs ut på instrumentbrädan (Ford Anglia från slutet av 40- och början av 50 talet. Anglian hade en instrumentbräda av brun bakelit!)
Senare kom då startknappen som hängde med länge i just lastbilar av någon okänd anledning, men - riktiga lastbilar har startknapp!

Det som hängt med det manuella längst är det motsatta, d v s stoppreglaget. Vet inte när det kom nyckelreglerat men min på Scania 1986 är det mekaniskt.

Startknappen är inte död. I moderna bilar med nyckelfria lösningar finns den kvar som i min bil. Lite ovant var det i början men funkar bra, bilen är stor och starknappen ger lite lastbilskänsla för det var så när jag växte upp:-)


startknapp.jpg
startknapp.jpg (256.3 KiB) Visad 6458 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Per Thomson » 08 sep 2022, 18:29

För Scania-Vabis (säkert även Volvo) är det som Bigmanstown beskriver. Intryckning av nyckeln är bara en form av strömbrytare så att övriga strömförbrukare kan existera, mätare, startknapp, lufttrycksvarnare, etc. Vridning av nyckeln ger först parkering och i nästa läge vägbelysning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Drängen » 08 sep 2022, 20:33

Per Thomson skrev:För Scania-Vabis (säkert även Volvo) är det som Bigmanstown beskriver. Intryckning av nyckeln är bara en form av strömbrytare så att övriga strömförbrukare kan existera, mätare, startknapp, lufttrycksvarnare, etc. Vridning av nyckeln ger först parkering och i nästa läge vägbelysning.

På Volvo av samma årsmodell händer ingenting vid insättning av av nyckeln, man måste vrida till tändläge för att kunna starta.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Bigmanstown » 08 sep 2022, 21:53

Hittade ett nytt på denna sida, kopplingsschema finns bland bilderna!
https://www.amazon.se/Bosch-342-201-009 ... B003NE1B9Y
Bigmanstown
 
Inlägg: 139
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:20

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav S-V L44 » 08 sep 2022, 23:17

Utmärkt. Då finns det kanske lite underlag för felsökning.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Anders Ason » 09 sep 2022, 07:55

S-V L44 skrev:Utmärkt. Då finns det kanske lite underlag för felsökning.

// Kjell N


    Vad är det som inte fungerar?
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav StefanM » 09 sep 2022, 08:12

Ska väl även poängteras att det fanns/finns flera olika typer av lås med lika nyckel.......Allt berodde ju på vilka funktioner man ville ha. Det enklaste är ju att lossa det och titta på anslutningarnas beteckningar så ser man väl förväntad funktion på det låset man har.
StefanM
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 19 jul 2011, 15:22

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Stenhuggarn » 09 sep 2022, 09:20

Oxidskikt på kontaktblecken är ju ett vanligt fel. Fördelen med gamla Bosch/Robo grejer är ju att de oftast går att plocka isär skapligt enkelt och efter rengöring brukar de funka som nya. Fina grejer! :D
Användarvisningsbild
Stenhuggarn
 
Inlägg: 925
Blev medlem: 26 sep 2017, 00:00

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Malte. E » 09 sep 2022, 09:56

Sign. S-V L44 ställer några intressanta frågor om "startnycklar" i äldre Scania-Vabis.
Några bra svar har redan givits av sign. Bigmanstown och av Per.

Mitt minne är inte längre vad det borde vara,men några tilläggskommentarer kan jag
alltid lämna.
Ursprungligen hade dessa Boschnycklar två olika utföranden. Den äldre var helt symmetrisk
i "greppet",d.v.s. toppen, och var mycket lång, gissningsvis 50-70 mm.
Kan nämna att äldre Volvobussar hade en liknande nyckel, man bara ca 50 mm lång.

I Scania-Vabis hängde dessa nycklar med ända in på efterkrigstiden, Regent och fyror hade
dem. Möjligen med typ 75 kom den nyare "osymmetriska" nyckeln, av den typ som visas på
en bild.
Hur man hanterade nyckeln i bensindrivna Scanior av efterkrigstyp det kan nog Anders Näs-
lund svara på, som ju har en bil av den typen.
Det kan väl nämnas att dessa typer av nycklar fanns i Scania-Vabis från ca 1930 till in vår tid.
Men eftersom man även köpte elkomponenter från andra än Bosch, förekom Scanianycklar
även av helt andra utföranden.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Malte. E » 11 sep 2022, 21:14

"Tändningslås" igen.
Nyfikenheten på det här drev mig till att ringa Näslund i Hofors och fråga hur han beter
sig med sin stegbil med bensinmotor. Jag har ju själv aldrig kört en femtiotalsScania med
bensinmotor. Men Näslunds bil är en L60 med sexcylindrig bensinmotor.

Det gamla förgasarreglaget från 30- och 40-talet, det där skjutreglaget med " Start..Riklig..
...Sparsam"...är givetvis längesedan borta. I stället har den här bilen en chokeknapp bredvid
rattstången. Nåväl...man drar ut chokeknappen om man tror sig behöva den. Trycker in
kontaktnyckeln ett snäpp och trycker sedan på startknappen. Behöver man strålkastarna
vrider man nyckeln över läget Ett som tänder parkeringsljus, vidare till läget Två så flödar
ljuset, liksom i en Regent eller en fyra.
När man åkt färdigt så vrider man tillbaka nyckeln till läge noll så slocknar ljuset, sedan
drar men ut nyckeln ett snäpp så stannar motorn.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Per Thomson » 12 sep 2022, 09:34

OK, bara stoppvajern som ersatts med nyckelfunktionen då, enkelt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Bosch Tändningslås

Inläggav Anders Ason » 12 sep 2022, 13:08

Per Thomson skrev:OK, bara stoppvajern som ersatts med nyckelfunktionen då, enkelt.


    Inte riktigt så. Det framgår av texten att det gällde en bil med bensinmotor och då stannade den förstås när strömmen bröts.
    Dieseln krävde ju bränslestopp för att stanna och därav en mekanisk sådan verkande direkt på pumpen. Senare ordnades det med en elmagnet placerad nära pumpen i stället för en vajer (pianotråd) till föraren. Så var de på en Landsverk grävmaskin från början av sjuttiotalet som jag var delägare i och betydligt senare kom något liknande in på dieselbilarna helt logiskt. Vrider man av nyckeln ska motorn stanna.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: NFS4677 och 17 gäster