Volvo LV60

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo LV60

Inläggav matsrasa » 08 jul 2022, 08:21

Carl Carlsson.jpg
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Volvo LV60

Inläggav S-V L44 » 08 jul 2022, 10:11

Bilen är sannolikt, som du också skriver, en sexhjulig Volvo LV60, och då specifikt en LV64 LF. Det är lite oklart hur många exemplar av denna unika Volvo-modell som byggdes åren 1931-32, vissa uppgifter säger 30 medan andra säger 21 stycken. Jag känner till ett litet antal av dessa bilar (från i huvudsak G-, K-, L-, M- och N-län), och det verkar som om det bara funnits bevarade fotografier på bussar med denna chassityp, så detta kan vara det enda fotot av en lastbil med det här unika chassit.
Modellen, som kallades "sexhjuling", var, trots sin relativa storlek, försedd med träekerhjul.
Volvos senare officiella serie av treaxliga LV60-bilar vid den här tiden, under första hälften av 1930-talet, hade stålfälgar, s.k. tallrikshjul.
Hytten är dessutom stor med utrymme för några extra passagerare, en typ som vi idag populärt kallar "crew cab".
Detta kan delvis tyda på att den gick i kortare linjetrafik med betalande passagerare, en typ av fordon, som i kombination med relativt stort passagerarutrymme och lastflak, en typ som senare i folkmun kom att kallas för skvader.
Jag noterade att du kommer från Lenhovda.
Är det i dessa trakter fotot är taget?
Finns det mer uppgifter om bilen?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo LV60

Inläggav matsrasa » 08 jul 2022, 20:04

Tack för ditt intressanta svar!
Bilen tillhörde en släkting som bodde i det hus jag bor i nu. Han startade 1930 med en mjölklinje till mejeriet i Lenhovda och hade även tillstånd att ta passagerare utmed linjen. Som du skriver var den nog rätt unik för inpå 1980-talet mötte jag folk som mindes den "dubbelhyttade". Jag har flera bilder på den men av skiftande kvalitet. Tyvärr inget där reg nr syns. Enligt uppgift hade den en bensinmotor på 55 alt 65 hästkrafter. Kan det stämma? Hur mycket kunde den i så fall lasta? Jag tror den gick mest på mjölklinjen.
Han hade en bil till som nog gick mer med styckegods. Ibland ända till Malmö. :)
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Volvo LV60

Inläggav S-V L44 » 09 jul 2022, 20:19

Motorerna var sexcylindriga och var initialt en DB på 55 hk, men senare exemplar fick en EB motor på 65 hk.
Eftersom vi inte vet årsmodell och/eller chassinummer på din släktings bil så kan det ännu inte fastställas vilken motor bilen hade.
Totalvikten på dessa vagnar låg mellan 5400 och 5600 kg, varav lastvikten var cirka 3000 kg eller strax däröver.
F.ö. blev många av de här chassierna påbyggda med busskarosseri.

Volvo LV64 LF - 1931 - Karlskrona-Växjö Järnväg CWJ - (Foto från Digitalt Museum.se - JvmKDAF05366).JPG
Volvo LV64 LF - 1931 - Karlskrona-Växjö Järnväg CWJ - (Foto från Digitalt Museum.se - JvmKDAF05366).JPG (272.12 KiB) Visad 7051 gånger

Den här bussen tillhörde Carlskrona-Wäxjö järnväg (CWJ) och trafikerade bl.a. linjen Lessebo-Kosta-Lenhovda.
Bussen införskaffades av järnvägsbolaget i juli 1931 med placering i Växjö (G-län).
I maj 1934 flyttade järnvägsbolaget bussens placering till Rödeby (K-län).
I november 1935 flyttade samma järnvägsbolag bussen återigen till Växjö (med placering i Ekeberga socken i G-län).
Man kan anta att fotot tagits när bussen placerats i Ekeberga socken, men ...?
Bussen skrotanmäldes slutligen i oktober 1939.

F.ö. borde det inte vara fullständigt omöjligt att ta reda på registreringsnumret på din släktings fordon eftersom de måste ha varit trafikbilar och därmed ha trafiktillstånd.
Eftersom du känner ägarens namn måste det gå att söka bland trafiktillstånden i berört län, och där finns alltid registreringsnumret antecknat. Så ser det åtminstone ut i Malmöhus län, men detta kan kanske variera i olika delar av landet.
Kontakta ditt Landsarkiv för att undersöka saken.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo LV60

Inläggav Anders Ason » 09 jul 2022, 21:11

Den här bussen hade vi med på Almedalsveckan som precis är avslutad. En Chevrolet 1931 med 6 cyl motor (den motorn började tillverkas 1929) och vars kaross tjänat som sommarstuga under många år. Helt suveränt restaurerad.
Den som drog det tunga! jobbet före och under veckan var Janne Klasén, ÅHS styrelse som ses i mitten på den nedersta bilden.

Vi i det här fallet är Transporthistoriskt nätverk, ThN där Åkerihistoriska sällskapet, ÅHS är en av de elva aktörerna.
Tillsammans representerar vi ca 220 800 medlemmar.

20220706_124201.jpg
20220706_124201.jpg (660.42 KiB) Visad 7043 gånger


20220706_125500.jpg
20220706_125500.jpg (607.07 KiB) Visad 7043 gånger


20220706_125402.jpg
20220706_125402.jpg (625.74 KiB) Visad 7043 gånger
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo LV60

Inläggav matsrasa » 10 jul 2022, 20:58

img028.jpg
img028.jpg (247.12 KiB) Visad 6990 gånger
img055.jpg
Karl Karlsson med en Chevolet
img055.jpg (197.36 KiB) Visad 6990 gånger
Roligt att se bilder på bussarna. Vem kunde tro att denna udda lastbil hade ett "halvsyskon" nästgårds. :)
Att jag hamnade på detta forum beror på att vi ska göra ett häfte med nostalgiska blickar på vad som hänt i socknen. Och det blev min lott att skriva en artikel om Karl Karlssons åkeri. Han fick avtal om en mjölklinje när Lenhovda andelsmejeri bildades och byggde snabbt en verksamhet med två lastbilar och en personbil. Kanske för snabbt. Kvar finns ett garage 7x10 meter. Få tror idag att det en dag rymde 2 lastbilar, personbil och ett skåp för oljor och prylar.
Jag har reg.nr på 2 bilar så om arkiven finns kvar borde de gå att hitta. Jag tror Kronoberg tillhör landsarkivet i Vadstena så jag ska försöka där.
Chevolen vet jag inget om. Volvon tror jag ersatte chevolen och föraren (med skärmmössa) berättade att han tyckte om den och gärna körde lite längre resor.
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Volvo LV60

Inläggav matsrasa » 15 jul 2022, 20:12

Arkivet svarade snabbt. Chevroleten var av årsmodell 1930, lastade 2080kg och hade en motor på 50 hk. Kalle sålde den redan -32 och bilen hade ytterligare 4 ägare innan den skrotades -37.
Volvon G 119 var av 1936 års modell, lastade 3100kg och hade en motor på 75 hk. Har läst och kollat på lite bilder. Det skulle kunna vara en LV 81.
Eller?
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Volvo LV60

Inläggav S-V L44 » 16 jul 2022, 10:57

Intressanta uppgifter.

Bilen på bilden ser ut att vara en "äkta" Chevrolet truck, och då borde dess chassinummer börja med XST plus tre/fyra siffror. Motornumret bör också börja med ett "T", vilket då indikerar att det var en motor avsedd för en truck, inte personbil.
Den vanligaste hjulbasen för Chevor vid tiden var 131 tum (333 cm), men Kalles bil ser ut att ha lite längre hjulbas, förmodligen då 157 tum (399 cm). Det fanns även andra, lite mer udda hjulbaser, t.ex. 139 tum (353 cm).
Chevrolet, precis som i viss mån Ford, började inte tillverka lastbilschassier, och definitivt inte tyngre sådana, förrän relativt sent. De första lastbils-Chevorna i Sverige såldes i mitten av 1920-talet. Systermärket, GMC, hade funnits långt tidigare.

Beträffande Volvon, så är det inte alldeles ovanligt att man tyvärr inte alltid skrev in exakt modellbeteckning i de gamla registreringshandlingarna, men man kan ändå bestämma modellen mer precist genom att notera följande uppgifter :

LV81-serien, som var de lite mindre i LV80-serien, tillverkades mellan 1936-1939, och chassinumret skall finnas mellan 67000 och cirka 69000. Uppgivet ungefärligt antal tillverkade enheter var 1700 stycken.
LV81 hade en hjulbas av 3400 mm och en totalvikt på 5,4 ton (tjänstevikt plus lastvikt).
LV82 hade hjulbasen 4100 mm och 100 kg högre totalvikt.

LV83-serien tillverkades mellan 1935-1939 (vissa kan även ha bokförts som 1940 års modell). Chassinumret skall finnas mellan 60000 och cirka 66900. Uppgivet ungefärligt antal tillverkade enheter var 6850 stycken.
LV83 hade en hjulbas av 3400 mm och en totalvikt på 5950 kg.
LV84 (som är den mest vanliga) hade en hjulbas av 4100 mm och en totalvikt på 6050 kg.
LV85 (främst avsedd för bussar) hade en hjulbas av 4700 mm och en totalvikt på 6450 kg.
LV86 hade en hjulbas av 3800 mm och en totalvikt på 6600 kg.

Modellerna fanns i chassiutförande E (enkla hjul på bakaxeln), D, DS och DT (var T står för förstärkning för tipp).
Motorn för samtliga modeller av LV80-serierna var en EC på 75 hästkrafter.

Om man vill modellbestämma, så bör man försöka hitta handlingarna från tiden då bilen var ny eftersom förstärkningar/ombyggnader till lite högre viktklassning ofta skedde.

Sedan fanns det den till LV80 snarlika och större LV90, men dess motorhuv var aningen längre. Initialt hade den samma EC-motor, men efterhand kom kraftigare motorer (även Hesselman) på upp till 90 hästkrafter.

Källhänvisning Christer Olssons bok Volvo Lastbilarna under sextio år.

Jag har också ett personligt register som hittills omfattar cirka 585 stycken LV81- och LV83-seriebilar, samt 145 stycken LV90-seriebilar, mestadels från landets sydligare landsändar.
Min far, som blev åkeriägare i mitten av 1930-talet körde och ägde några av dessa bilar, därav det mer uttalade intresset för modellen.

Matsrasa, skicka mig gärna uppgifter om chassinummer och motornummer (både Chevrolet och Volvo) via PM till mig, så kan jag lägga in uppgifterna i min databas.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo LV60

Inläggav matsrasa » 17 jul 2022, 22:49

Hittade en bild till på LV 60 vid mejeriet i Lenhovda.
/Mats

img048.jpg
img048.jpg (573.95 KiB) Visad 6803 gånger
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Volvo LV60

Inläggav Anders Ason » 18 jul 2022, 08:38

Häftig bil och bild!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Volvo LV60

Inläggav S-V L44 » 18 jul 2022, 12:36

Ännu en jättetrevlig bild på en riktigt unik Volvo LV64 LF.

Jag tackar för uppgifterna som du PM:ade mig.
Där ser jag först att Chevan (G739) verkligen var en 157-tummare. Som jag nämnt tidigare är dessa tidiga lastbils-Chevor med längre chassin (längre än 131 tum) ganska ovanliga, relativt sett.
Större flakytor var ju en fördel vid dåtidens mjölktransporter med skrymmande mjölkkannor (mjölkkrukor).

Beträffande Volvon (G119), så indikerar chassinumret att det definitivt är en LV84.
Däremot ställer jag mig tveksam till att det skulle vara det motornummer som du angett. Numret borde börja med en 4:a eller eventuellt en 5:a, men jag har dels sett flertalet felskrivningar bland arkiverade handlingar, och naturligtvis kan det vara svårt att tolka dåtidens handskrivna tecken också ibland.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo LV60

Inläggav matsrasa » 23 jul 2022, 09:04

En rolig grej med Chevan var att den även hade kreaturslämmar för transport av levande djur, men de var tyngre än de vanliga lämmarna.
När de var på plats blev maxlasten bara 1810 kg! Fast djuren var nog inte så tunga på den tiden.
Ang. Volvon (G119) syns motornr tydligt 37992 men det hindrar ju inte att man skrivet fel när det fördes in. Axelavstånd är noterat 414 cm men det passar inte in nånstans. Lätt att mäta fel på 4 cm.
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Volvo LV60

Inläggav matsrasa » 23 jul 2022, 09:14

img034.jpg
img034.jpg (270.09 KiB) Visad 6671 gånger
Antagligen Kalles sista bil. Ser modernare ut. Även namnet på dörren är elegantare. :) men vad kan det vara för bil?
matsrasa
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 02 jul 2022, 13:48

Re: Volvo LV60

Inläggav S-V L44 » 23 jul 2022, 11:21

Kreaturslämmar var inte helt ovanliga attribut när man då och då skulle transportera kreatur, men efter vad jag kan se var det sällan de skrevs in i registreringshandlingarna.

Att den nedersta bilen är en Volvo råder ingen större tvekan om, men om det sedan är en LV80 eller en LV90 kan vara lite oklart eftersom man inte ser hela fronten. LV90 har aningen längre front än LV80.
Det är dock inte någon LV81/LV82 eftersom de var lite mindre (=lättare) och endast hade fem hjulbultar.
Kan det rent av vara ytterligare ett foto på G119 ?
Man kan jämföra enskilda detaljer som backspegel, dörrhandtag samt sökarlyktan på taket. Jag antar att Calle var mannen i Vegamössa. Min far hade en sådan mössa med ett runt märke ovanför skärmen var det stod Trafikbilägare. Jag tror att jag har märket liggande någonstans.
Modellserierna LV80/LV90 tillverkades åren 1935-1939 (enstaka fordon kan vara registrerade som 1940-års modell).
Modellen ersattes av Rundnosen som introducerades 1939 i form av LV125-serien och LV130-serien, därefter kom LV120-serien 1940. Sedan kom övriga Rundnos-modeller i rask takt efter II:a världskriget.

Notera att man lagt ned resurser på att utsmycka flaklämmarna med tunn kantmålning i ytterkanterna. Likadan utsmyckning (då även inklusive hytten) syns också på LV64 LF:an.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2347
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Volvo LV60

Inläggav Anders Ason » 23 jul 2022, 13:38

Intressant tråd!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster