Klassiska Lastbilar #4

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Per Thomson » 19 maj 2022, 08:52

Flera nr med intressanta artiklar har hunnit passera utan att få kommentarer, det är synd.
Av särskilt intresse i detta nummer måste framhållas Stefan Bengtssons bildsamling från Pärlrallyt, artikeln om torpedbilar, hågkomster från hytten samt känd sydlig påbyggare. Bussdelen också intressant.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav johnny013 » 20 maj 2022, 06:58

Ett liv bakom ratten var väldigt givande och intressant . Bussdelen är alltid läsvärd.

:D
johnny013
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 13 feb 2008, 15:20
Ort: motala linköping

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Malte. E » 23 maj 2022, 18:24

Senaste numret av Klassiska lastbilar innehöll bildreportagen från Pärlrallyt olika år.
Det var en nostalgisk fullträff. Ett antal av dessa bilar sitter ännu, om än svagt,
kvar i minnet.
Exempelvis W. H. Bowker deltog även med, förutom Thornycroften med sina foto-
genlampor, Leyland ,Atkinson och Scammel.
Av äldre Scania-Vabis minns man ju Börje Jönssons gröna "rak-kylare" samt Stephen
Dixens "snedkylare." Triangelbussen finns kvar i minnet, veterligen den enda av det
märket jag minns. Den röda Mack med sin trailer var välkänd.
Och kan det bli tyskare än Sudverken och den gröna Mercedesen med sina kapell ?
Vad jag saknar är "punkteringsspröten" innanför enkeldäcken.
En grön fyrhjulsdriven Magirus-Deutz fanns med i kavalkaden. Jag minns den inte från
Helsingborg, men väl från Norge, där den verkade vara "Vägverkets" favorit.
Vad jag alltid saknat är något exemplar av Krupps trecylindriga tvåtaktsmotor. Den som enligt bildtexten sid. 32 lät "kropp-kropp-kropp."Så lät inte den modernare Kruppen på sidan 31, men nog var den fasligt högljudd.
men nog var den fasligt högljudd.
En besvikelse var väl den gång startlistan utlovade en L12 med lågt startnummer. Jag
ställde mig i position för att få återuppleva "platta stänkskärmar och Åtvidabergshytt."
Det blev som sagt en besvikelse. När bilen körde fram såg ingenting ut" som det skulle".
Det visade sig att man trixat på något sätt och låtit en L12:a byta identitet med en
några år nyare Scania-Vabis.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Per Thomson » 24 maj 2022, 12:27

De treaxliga släpen var vanliga i Tyskland när jag började köra 1964. Men alla var inte 'nya' som det på bilden efter den gröna Merssan. De äldre var nog från tid innan kriget, de hade 24 tums hjul och däcken var säkert också från före kriget. Rätt ofta såg man sådana i förkolnat stadium efter Autobahn, någon gång också brinnande och frånkopplat från lastbilen som stod 100 m längre fram. Däcken blev nog för varma på grund av ålder, dålig kvalitet och hög hastighet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Ove » 25 maj 2022, 11:14

på femtiotalet kördes det malm från Sala silvergruva till Garpenberg med med bilar från lbc i Hedemora tvåaxlade scania regent med tvåaxlade boggivagnar med enkla hjul.Egen tillverkad pungterings varnare med en fjädrande pinne. det blinkade i bilen , vid konstant lyse pungtering.Malte det fann även i Sverige .Det blev senare förbjudet att röra malmhögarna.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Malte. E » 25 maj 2022, 18:05

Svenska lastbilar från Hedemora med boggikärror ? som hade egentillverkade
punkteringslarm. Detta under 50-talet, berättar Ove om.
Därom hade jag ingen vetskap alls.
Man får lära sig ända in i det sista tydligen !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Per Thomson » 27 maj 2022, 08:48

Ove, var det samma transport som senare under 60-talet utfördes med tipptrailers som var i aluminium, 5-axliga kombinationer?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Kjell T » 27 maj 2022, 09:27

Tipptrailer i aluminium, intressant1 Var det enbart flak i aluminium och ram i stål?
Kjell T
 
Inlägg: 2229
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Per Thomson » 27 maj 2022, 20:20

Kjell T skrev:Tipptrailer i aluminium, intressant1 Var det enbart flak i aluminium och ram i stål?

Tror att även ramen var av aluminium. Tippkolven framför flaket. 3,5 tum vändskiva. LBS76:a, tror att det var två st.

Till Ove: Borde det inte kunna gå att få fram någon bild på dessa?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Ove » 29 maj 2022, 12:16

Dom körde från Svärdsjö.inte från Sala.Det var dom som hade dispans på bron över älven,inrättades trafikljus som man fick reglera själv, och bilen skulle vara i mitten av bron ,och med en låg fart.Ska fråga Hedmora express om foton.
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 23 mar 2007, 15:47
Ort: Avesta

Re: Klassiska Lastbilar #4

Inläggav Bengt Gustafsson » 21 jun 2022, 09:19

Arbetsbelastningen har varit hög, men bättre sent än aldrig; tack för alla fina ord om nummer 4,
de värmer. :D :D

/Bengt
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron