av peterhummel » 27 mar 2022, 08:00
Nu har vi verkligen kommit långt ifrån ämnet, norrlandsväxel. Floridianerna får försvara sig själva, men nog är Australiens logistik och transportsystem up to date, generellt sett. Transportlösningarna är här, som överallt, en produkt av klimat, topologi och framför allt lagstiftning för att nämna några faktorer. Det som passar ett hörn av världen passar ofta inte andra länder. Distributionsbilar har här nästan uteslutande bakgavellyft, till exempel, och åtminstone i de större städerna är de frambyggda, helt enkelt för att frambyggen är smidigare.
En av de få sakerna jag skulle ändra om jag hade en trollstav är att ha fällbara lämmar i stället för så kallade gates som måste lyftas från marken och passa in på flaket.
När jag kom hit för femtio år sedan var transportbranchen lite bakom vad jag var van vid i Sverige, framför allt när det gällde bilarna. Svaga, långsamma bilar som knappt rörde sig i uppförsbackarna. Det ändrade sig dock dramatiskt under sjuttio och åttiotalen.
Även på den tiden fanns dock moderna, effektiva transportlösingar. Vi hade ett oljeraffinaderi som låg fyrtio kilometer från hamnen där distributionsterminalerna ligger. Alla produkter, utom tjockoljan, pumpades via pipeline. Tjockoljan transporterades med bil, eftersom den måste hållas varm för att flyta. För detta ändamål byggdes sex specialbyggda tanktrailers. De var byggda av aluminium, höll 26 kubikmeter, och hade luftkuddefjädring. Det tog åtta minuter att lasta och samma tid att lossa. Det, inbillar jag mig, var lika modernt när de tillverkades, år 1962, som något annat liknande i världen