Norrlandsväxel.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 20 mar 2022, 19:10

Är nyfiken på begreppet Norrlandsväxel eller tvåfartsbakaxel som det också kallas.
Var kommer uttrycket Norrlandsväxel?
Har själv kört både Volvo F84 och F85 och dessutom Bedford TK1260 med denna anordning.
Oerhört tjuriga att växla snabbt med. Fanns även på Ford lastbilar vet jag.
Och Viking samt Titanerna hade ju denna lösning som jag också kört en del.
I vilket fall tycker jag det fungerade sådär.
Hade även Scania det på någon modell eller var kommer det ifrån?
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Drängen » 20 mar 2022, 19:23

Det var väl större behov av halvsteg i lådan här uppe p.g.a topografin, det kan vara en förklaring. Lärde man sig knepen tycker jag det gick tämligen smärtfritt. Neråt fick man se till att växeln gick i, annars blev det friläge.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Bengt Dahlberg » 20 mar 2022, 19:30

mats-oh skrev:Är nyfiken på begreppet Norrlandsväxel eller tvåfartsbakaxel som det också kallas.
Var kommer uttrycket Norrlandsväxel?
Har själv kört både Volvo F84 och F85 och dessutom Bedford TK1260 med denna anordning.
Oerhört tjuriga att växla snabbt med. Fanns även på Ford lastbilar vet jag.
Och Viking samt Titanerna hade ju denna lösning som jag också kört en del.
I vilket fall tycker jag det fungerade sådär.
Hade även Scania det på någon modell eller var kommer det ifrån?


Det var Volvo som införde benämningen "Norrlandsväxel" ca 1950. Har för mig att det var Eaton som till en början levererade axlarna.

Såg 2017 i Calgary att systemet användes på nya lastbilar av något mindre modell.

Våren 1954 berättade en kille som körde en 90 hk Volvo för Hakons (föregånngare till ICA), på de då i Medelpad för allmän trafik avstängda vägarna, att han körde mil efter mil på "lillettan". Kommer nu inte ihåg hur djupa hjulspåren var men fram kom han i det tunga föret med nödvändiga livsmedel. Så nog var det bra med Norrlandsväxel i Norrland fordomdags.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Noxcania » 20 mar 2022, 22:48

Intressant ämne, har hørt en del stårys om topphastigheter som man undrar hur sanna dom va; tex en om en sen 60-tals Scania som toppade 160 med en Imperial som føljebil...
Nå'n som vet/kan nå'n sann historia?
Noxcania
 
Inlägg: 1299
Blev medlem: 08 dec 2014, 01:16
Ort: Skåne

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Drängen » 20 mar 2022, 22:56

Noxcania skrev:Intressant ämne, har hørt en del stårys om topphastigheter som man undrar hur sanna dom va; tex en om en sen 60-tals Scania som toppade 160 med en Imperial som føljebil...
Nå'n som vet/kan nå'n sann historia?

Fanns knappast varken utväxling eller däck för såna hastigheter på den tiden. Och än idag är ett brett register av växlar brukbart här uppe.
Drängen
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2021, 16:08

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Malte. E » 21 mar 2022, 09:36

Rätt intressant ämne.
GMC hade en liknande anordning redan 1939, men den manövrerades med en extra spak i hyttgolvet. Huruvida
överföringen skedde med länkar eller s.k. Bowdenkabel vet jag ej. Senare moderniserades anordningen med en
knapp på instrumentbrädan och en vacuumdosa med ett gummimembran utanpå bakaxelhuset.
Det stämmer bra att Volvo köpte sina "Norrlandsväxlar" från Eaton de första åren. Men alla tyckte inte om dem.
Ett större transportföretag lär ha haft en bilingenjör som konsekvent lät montera bort dem för att ersättas med
fasta bakaxelutväxlingar på de tyngsta bilarna. Sant eller ej ?? men jag körde kortvarigt en Titan som saknade
Norrlandsväxel.
Scania hade tryckluftmanövrerad bakaxelväxel som tillval på typerna L55 och LS55 när dessa introducerades.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 21 mar 2022, 18:20

Jag tycker också att det är ett roligt ämne bla för att det låter himla fräckt med norrlandsväxel.
Dessutom hade jag aldrig hört att det var Eaton som tex Volvo använde från början .
Har faktiskt också sett en Scania L55 med norrlandsväxel men trodde inte det var sant :D .

Hur var det senare om någon vet var det alltid inköpta bakaxlar eller typ licensbyggde tex Volvo dessa bakaxlar.
Personligen tycker jag att när man som mest behövde dom så skrapade och rasslade mest. :D
Oavsätt hur man släppte gasen använde kopplingen tycker jag
Kanske slitna eller så var det skit bakom ratten :D :D

Vill gärna få mer info om denna lösning.
Tycker nog Scanias lösning var bättre trots dubbla växelspakar.
Och för att inte tala om Volvos Rangelåda och senare Range och split. Helt suverän!!
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Anders Ason » 21 mar 2022, 21:56

Kört mycket Volvo Viking och minns att det fungerade mycket bra. Hade en bra läromästare :-)

Har även stött på den växeln senare också.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav peterhummel » 22 mar 2022, 08:32

Jag tror att tvåväxlade bakaxlar fanns i en massa olika bilar på femtio och sextiotalen, innan rangelådorna blev normen. I Sverige körde jag en Viking som hade norrlandsväxel. Den fungerade alldeles utmärkt om man inte hade bråttom. Vi hade även en Mercedes 1413 med tvåväxlad bakaxel, men den var luftmanövererad och av en annan typ. När jag, i Australien, började köra för ett av de gamla anrika oljebolagen fick jag, till en början, en Commer. Döm om min förvåning att se att den hade norrlandsväxel med exact samma röda knapp på växelspaken som den gamla Vikingen i Svedala. Jag lärde mig att det var Eaton som tillhandahöll dessa bakaxlar. De är ikännbara på att diffklumpen sitter inte sitter riktigt på mitten av axeln. Huruvida Volvo tillverkade dem i Sverige eller om de hela tiden var importerade har jag ingen aning om, men när system 8 kom blev väl hela drivlinan svensktillverkad
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Per Thomson » 22 mar 2022, 15:31

System 8, drivlinan svensktillverkad, stämmer, norrlandsväxeln begravd.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Bengt Dahlberg » 22 mar 2022, 16:25

Per Thomson skrev:System 8, drivlinan svensktillverkad, stämmer, norrlandsväxeln begravd.


När drog Volvo igång bakaxeltillverkning i Lindesberg? Folk från Eaton besökte f ö ofta Volvo i Köping på 1950-talet.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 510
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 22 mar 2022, 17:55

Per Thomson skrev:System 8, drivlinan svensktillverkad, stämmer, norrlandsväxeln begravd.

Då får jag vara lite "bror duktig idag" :D :D
F85 hade norrlandsväxel till 1978 .
Dessutom har Volvo fortsatt med , är det ZF växelådor ,på dom medeltunga lastbilarna en bra bit fram i tiden. :?:
Mats :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Per Thomson » 22 mar 2022, 18:02

Du förtjänar att vara bror duktig :D
Jag skulle ha skrivit System8/F88 så hade jag klarat mig. :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 22 mar 2022, 18:07

Nu kom jag att tänka på en annan inköpt produkt som Volvo hade.
Hendricksonboggin på Titanernas 6*4 . Var det med fyra separata bladfjädrar?
Finns väldigt lite info om dom.
Har svagt minne att Malte nämt dom vid något tillfälle? Kan dock minnas fel.
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Per Thomson » 22 mar 2022, 18:12

Endast två paket,återkommer med bild snart . . .

På den här sidan finns en äldre med den hade endast gummiblock till fjädring http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=664

Ska leta fram en 'nyare' med fjäderpaket, även denna med stel balansarm . . .

Volvo6x4001.jpg
Volvo6x4001.jpg (79.34 KiB) Visad 6493 gånger

Volvo6x4002.jpg
Volvo6x4002.jpg (193.19 KiB) Visad 6493 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster