Norrlandsväxel.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 26 mar 2022, 20:48

Såg ett av peterhummel kommentarer och också jag har noterat amerikanska lastbilar med fyrväxlad tillsatslåda.
Dubbla spakar som tex Scania Vabis tvåväxlade tillsatslåda får en ny dimension om man har fyra istället plus vanliga lådans 4 , 5 eller 6 steg :D :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 26 mar 2022, 20:59

Drängen skrev:Besökte dottern, som då bodde i Orange, numera bor hon i Port McGuire, 2013. Tyckte det var många åldriga lösningar inom transportsektorn där nere. Men ett trevligt land att besöka. :)

Samma sak med USA. Var i Florida 2017 , 95 procent av distributionslastbilarna hade motorhuv nästan ingen hade bakgavellift.
Fanns det någon form av hjälpmedel så var det nån kättingdriven lift vet inte riktigt hur den fungerade.
Mycket föråldrat och inte bara bland fordonen
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav peterhummel » 27 mar 2022, 08:00

Nu har vi verkligen kommit långt ifrån ämnet, norrlandsväxel. Floridianerna får försvara sig själva, men nog är Australiens logistik och transportsystem up to date, generellt sett. Transportlösningarna är här, som överallt, en produkt av klimat, topologi och framför allt lagstiftning för att nämna några faktorer. Det som passar ett hörn av världen passar ofta inte andra länder. Distributionsbilar har här nästan uteslutande bakgavellyft, till exempel, och åtminstone i de större städerna är de frambyggda, helt enkelt för att frambyggen är smidigare.
En av de få sakerna jag skulle ändra om jag hade en trollstav är att ha fällbara lämmar i stället för så kallade gates som måste lyftas från marken och passa in på flaket.
När jag kom hit för femtio år sedan var transportbranchen lite bakom vad jag var van vid i Sverige, framför allt när det gällde bilarna. Svaga, långsamma bilar som knappt rörde sig i uppförsbackarna. Det ändrade sig dock dramatiskt under sjuttio och åttiotalen.
Även på den tiden fanns dock moderna, effektiva transportlösingar. Vi hade ett oljeraffinaderi som låg fyrtio kilometer från hamnen där distributionsterminalerna ligger. Alla produkter, utom tjockoljan, pumpades via pipeline. Tjockoljan transporterades med bil, eftersom den måste hållas varm för att flyta. För detta ändamål byggdes sex specialbyggda tanktrailers. De var byggda av aluminium, höll 26 kubikmeter, och hade luftkuddefjädring. Det tog åtta minuter att lasta och samma tid att lossa. Det, inbillar jag mig, var lika modernt när de tillverkades, år 1962, som något annat liknande i världen
peterhummel
 
Inlägg: 100
Blev medlem: 04 jul 2018, 08:15
Ort: Australien

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Per Thomson » 27 mar 2022, 10:36

Mycket intressant historiebeskrivning peterhummel!
Även det du förklarar med skillnader i förutsättningar på olika håll i världen, topografi, klimat, väg- och stadsbyggnad.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 30 mar 2022, 18:21

Ja jag vill också höra mer om Norrlandsväxel , men 6*4 är också intressant.
Blandannat , Fick man nöja sig med bara 5 växlar på 6*4orna på Titanerna?? .
Och om någon har fler historier om Norrlandsväxlar.
Dessutom eftersom Malte har varit på denna tråden är jag nyfiken på om vilka Volvo han kört om det finns några :lol: :lol:
Skämt åsido så föredrar jag ju också Scania men tycker faktiskt Volvo är helt ok .
:D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Malte. E » 30 mar 2022, 21:29

Mest av en slump upptäckte jag sign. Mats- Oh´s inlägg och fråga av den 30 Mars.
Stämmer att jag gjort inlägg om norrlandsväxen, men ämnade skriva mer om de Leylandboggier Scania monterade på ett fåtal bilar.
Emellertid tog energin slut och jag gav upp. Så frågar signaturen vad jag kört för Volvobilar.
I chaufförsyrket måste man ju trots allt köra bilar av de mest olika slag. Oavsett om man gillar dem eller inte. Har i kväll i all hast
försökt bottenskrapa minnet efter olika Volvo. Här kommer resultatet, säker finns det bortglömda bilar som borde varit med.

Rundnosar,någon bensin, men annars VDA, VDC, "Bensinstarke", men den hade något annat typnamn. Någon Viking. Titan D96. Titan
L395 LF. (Hette den verkligen så, det var den första modellen med smala tätsittande ribbor i maskeringen.) FB 88, (usch) NB 88.FB 89.
F10 (usch) F12 (bra bil) F16 (oerhört stark bil). Det var vad jag kan erinra mig nu.
Men faktum kvarstår att jag är obotlig Scania-älskare sedan skolåren. När man bara fick stå bredvid och titta på lastbilar). Sådan
tänkte jag förbli tills man lägger näsan i vädret.
MVH
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Anders Ason » 31 mar 2022, 10:31

Malte. E skrev:...
Rundnosar,någon bensin, men annars VDA, VDC, "Bensinstarke", men den hade något annat typnamn.
...
Malte E.


    Snabbe
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5608
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 31 mar 2022, 18:22

Bensin Starke så skulle jag gissa på Volvo Brage. Snabbe var frambyggd.
Sen tycker jag att F88 är en väldigt vacker bil och trots jag älskar Scania så har jag en Volvo F1025 på min topp 3 lista av favvolastbilarna jag kört.

Om man ska summera det så har Scania alltid varit och är fortfarande körmässigt outstanding.
Designmässigt tycker jag Volvo varit snyggast fram tills FH kom 1993?
Men det är min åsikt :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Malte. E » 31 mar 2022, 20:41

"Bensinstarke" ?
Kunde bilen verkligen heta Brage, det har jag trott var en snäppet mindre bil än Starke?
Denna bil var till format, däckdimensioner, utseende helt lik en Starke. Men istället för
dieselmotor hade den en A6 bensinmotor.
Växellådan var fyrväxlad av klassisk volvotyp med den där plåtskållan till backspärr.
Den saknade Norrlandsväxel.
Kände mig alltid nertryckt i skorna när jag måste visa mig ute i trafiken med den.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 01 apr 2022, 21:36

Jag är inte expert men Snabbe och Trygge var frambyggda först då med den legendariska 3,6 liters bensin V8an.
Tillkom Dieslar , en Forddiesel med blygsam effekt och därefter perkinsdiesel på 80 hästar.
Tror Bragen hade A6 bensinare fanns ju lite ovanligare tom sidventilare i Starkeutseendet

Jag har skrivit det förr.
Maltes memoarer och olika tekniska artiklar måste publiceras.
Fantastiskt Jag har läst dom hundratals gånger i Tunga Magasinet och fortsätter läsa.
Förutom memoarerna så är det massor av teknisk info on boggier, luftsystem och annat.

En bok med detta hade varit perfekt.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 01 apr 2022, 21:38

Eller det kommer räcka till flera böcker
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Per Thomson » 02 apr 2022, 08:40

Bra idé, bok med maltes artiklar :idea:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav Malte. E » 05 apr 2022, 16:26

Om bok / böcker.
Tack för vänlig och visad uppskattning.......men jag anser att sådan bokutgivning
är för sent idag. Då skulle jag ha gjort det medan det var färskt och materialet
fanns samlat.
m.v.h.
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Norrlandsväxel.

Inläggav mats-oh » 18 apr 2022, 18:47

Tråkigt att du tycker det Malte , och jag kommer inte puscha på det mera men det är verkligen ett fantastiska texter och dom finns redan.
Men som sagt det är bland det bästa och mest intressanta jag läst , som sagt både memoarerna och dom tekniska beskrivningarna.
Men jag respekterar vad du säger och tar inte upp det mer. Men Jag kan ta en anekdot från min far istället :D .
Farsan lotsade på ett åkeri som körde för Bilspedition på 70talet.
Fasan var en gammal Volvo Titan utan servostyrning och ett långt tvåaxligt släp av typen en axel i varje ände.
Den skulle backas in på ett ställe i Gårda Göteborg. Någon form av tygindustri genom nån form av port.
Får klara Kaffevibbar av det Malte :D :D
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

cron