Vilka avgaser luktar bäst - Scanias eller Volvos?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania
13
72%
Volvo
4
22%
Annat märke
1
6%

Antal röster : 18

Inläggav S-V L44 » 12 dec 2008, 00:09

Jag har gjort en del inlägg under dagen och bl.a. nämnt avgaser kanske i en mera skämtsam ton.
Då kom jag att tänka på när jag som liten grabb gick till skolan. Det måste ha varit runt 1960 eftersom jag bara gick i den skolan under två år. Jag hade väl cirka 2 km promenadväg längs med Riksväg 17.
Vintrarna var då relativt kalla nere i Skåne, och speciellt vintertid uppskattade jag mycket då man mötte en lastbil med dieselmotor. Dagens miljövänner må våndas och tycka jag är en fullkomlig idiot, men jag tyckte och tycker fortfarande att dieselavgaserna luktade underbart och dessutom värmde de skönt i ansiktet och lindrade därmed kylan för en liten stund.

Jag kom att beröra detta ämne med en f.d. arbetskamrat som varit bilinspektör och han tyckte precis samma sak att dieselavgaser luktar gott.
Då sa han att Scanias avgaser luktar speciellt gott medan Volvos luktar lite sämre.
Jag har faktiskt inte fått tillfälle att riktigt jämföra, men vad tycker eller tror forumet ??
Luktar Scanias avgaser bättre än Volvos ??

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Vilka avgaser luktar bäst - Scanias eller Volvos?

Inläggav Kjell T » 12 dec 2008, 13:20

En visuell skillnad var det speciellt i kallt väder vid start, hur det är idag vet jag inte med de motorer som nu används.
Kjell T

Inläggav Anders » 12 dec 2008, 13:39

Det beror ju även på bränslet i sig.
Det blir ju en lite mera "mustig arom" av någon tjockare östolja :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Böll » 12 dec 2008, 18:10

Liten fråga till dig då,Anders..hur gör ni när ni lägger till med fartygen,stänger ni av huvudmaskinerna eller ligger dom å går om ni ska iväg inom viss tid,typ Färjor ,mm som nästan bara vänder i hamnen..
Böll

Inläggav Anders » 12 dec 2008, 18:25

Det är ju lite beroende på hur kort uppehåll det är.
Finlandsfärjorna som bara har ett par minuters uppehåll i mariehamn stoppar inte varken maskinerna eller thrustrarna(bogpropellrarna) eftersom man bara skickar iland ett par trossar och lägger akterrampen under säg 5 minuter.
Sedan kan man ju tänka sig att man vid ett något längre stopp på säg 30 minuter kan ligga med motorerna igång om det är hårt väder så att man måste ligga stand-by hela tiden.

Annars brukar man normalt alltid stoppa, detta eftersom motorer som går på tjockolja sotar igen väldigt kraftigt i både cylinderlock, avgastrumma och turbin.
Normalt sett så tvättar man turbinerna med antingen vatten eller granulat för att få bort koksbeläggningen.

Nu hamnade jag väl lite utanför huvudspåret, men jag hoppas att det här var det svar du ville ha :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 12 dec 2008, 19:45

Anders skrev:Det är ju lite beroende på hur kort uppehåll det är.
Finlandsfärjorna som bara har ett par minuters uppehåll i mariehamn stoppar inte varken maskinerna eller thrustrarna(bogpropellrarna) eftersom man bara skickar iland ett par trossar och lägger akterrampen under säg 5 minuter.
Sedan kan man ju tänka sig att man vid ett något längre stopp på säg 30 minuter kan ligga med motorerna igång om det är hårt väder så att man måste ligga stand-by hela tiden.

Annars brukar man normalt alltid stoppa, detta eftersom motorer som går på tjockolja sotar igen väldigt kraftigt i både cylinderlock, avgastrumma och turbin.
Normalt sett så tvättar man turbinerna med antingen vatten eller granulat för att få bort koksbeläggningen.

Nu hamnade jag väl lite utanför huvudspåret, men jag hoppas att det här var det svar du ville ha :D

Anders :mrgreen:

Får ni ingen huvudmaskin över så man kan bygga något riktigt häftigt? :D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 12 dec 2008, 22:21

Anders Ason skrev:

En sån här kanske?
Sex cylindrig SKL som läckte avgaser nåt otroligt! För den delen läckte den diesel, smörjolja och vatten med.
Man kanske kan bygga en hotrod eller något liknande?
Bild

För att återknyta till avgasdoften;
På Nestes findiesel så luktade det riktigt gott, medan det på estnisk skifferolja eller ukrainskt kemavfall luktade rent avskyvärt :mrgreen:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 12 dec 2008, 23:29

Anders skrev:
Anders Ason skrev:

En sån här kanske?
Sex cylindrig SKL som läckte avgaser nåt otroligt! För den delen läckte den diesel, smörjolja och vatten med.
Man kanske kan bygga en hotrod eller något liknande?
...
Anders

Med så mycket läckage på motorn måste väl ändå ägaren ha varit tät? :D :D :D
    (får se om jag hittar några hjul som passar till ett bygge)

Åter till ämnet igen!
    Kan tyvärr inte rösta då min egen bil mest luktar färsk motorolja (som i din fartygsmotor), men jag jobbar på det (då och då).
    Näe, absolut bästa avgasdoften (inte lukten) hade min 15-års moppe. D v s en Husqvarna Roulett (inte rem utan kedjedriven) med en dl resinolja i tanken vid varje tankning. Det doftade "racer" i hela sta´n. :D

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Vågert » 13 dec 2008, 00:33

I TIDAHOLM säjs det att det finns inga VOLVOåkare kvar . Di har dött av avgasera!
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Thomas Almen » 13 dec 2008, 10:29

Det här har väl diskuterats i alla tider. Förr hade Volvo dåligt rykte, dom rykte för mycket :mrgreen: . Men Scanias 1-serie, 111, 141 osv, rök nå jxvulskt. Lasta timmer i motvind med en 141 frestade på tårkanaler och luftvägar. Lastade hus på Indalshus i Strömsund en gång i 28-gradig kyla, och tänkte ha motorn igång under lastningen, men jag hade avlivat 4 fabriksarbetare om jag inte stängt av den. Det var en 111:a jag hade då. Men uttrycket "Survolvo" kommer just från avgasproblemen.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 13 dec 2008, 12:58

S-V L44 skrev:Jag har gjort en del inlägg under dagen och bl.a. nämnt avgaser kanske i en mera skämtsam ton....

// S-V L44

När jag växte upp och höll till mycket på stadens (hette ju så förr) Lastbilscentral och deras anslutna bilar så var det en brytningstid mellan rundnosade, skakfyror, Vikingar, Titaner, Regenter o s v. De som ägde/körde de äldsta bilarna med de svagaste motorerna var förstås de yngsta förarna. Detta ledde till "pumptrimning" som i regel inte medförde några större effektökningar, men desto mer rök! Att sitta i en bil bakom denna "racer" (med fullt gruslass) i en uppförbacke var förenat med stora risker för både kvävning och blindhet och lukten ska vi inte prata om. Jodå, det fanns miljö på den tiden också men det var något man enbart vistades i och tittade på - inget som man diskuterade.

När vi ändå är inne på lukt finns det svårslagbara rekord från förr. Körde bakom järnridån samma år som muren revs och där på det som kallades motorväger kunde man känna en frän avgaslukt utan att se något fordon. Ganska snart kom man dock ifatt och då var det antingen en mycket rykande lastbil av ryskt fabrikat eller en totalt nedlastad Trabant där hela storfamiljen var ut o åkte. :wink:

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 15 dec 2008, 00:19

Detta är en fråga som jag bara kan svara på så här: Den dieselrök jag minns var då min far behövde starthjälp ur garaget. Bilen drogs ut och startades under utdragningen. Lukten skulle nog vara någorlunda men det kom en så massiv rök att det jag minns var att det inte luktade gott alls. När motorn var varm var det ju bättre men mitt luktsinne har inget minne av olika dofter så långt tillbaka.

Det är 40 år sedan jag stod nära en lastbil. Att rösta går alltså inte för mig.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack